یکشنبه ۲۱ اسفند ۱۳۹۰ - ۱۰:۰۲
دری: داوری‌های کتاب‌فصل با دقت و سخت‌گیرانه است

نوزدهمین دوره جایزه کتاب فصل، عصر دیروز ۲۰ اسفند، با حضور بهمن دری، معاون امور فرهنگی وزارت ارشاد، در شیراز برگزار شد. دری در این مراسم با اشاره به داوری‌های سخت‌گیرانه این دوره از کتاب‌فصل، گفت: باید به برگزیدگان تبریک گفت که با وجود چنین سخت‌گیری و دقتی برگزیده شده‌اند.-

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) بهمن دری ضمن ابراز خوشحالی از این‌که این دوره از جایزه کتاب فصل در شیراز برگزار می‌شود گفت: باید این اقدام را که در راستای تمرکززدایی صورت گرفته  به فال نیک بگیریم و برگزاری آن در شهر شیراز را که نشان از جایگاه هنر و ادب و فرهنگ است قدر بدانیم.
 
وی در ادامه به در گذشت سیمین دانشور  اشاره کرد و  افزود: درگذشت این بانوی داستان نویس را به اهالی شیراز و همه مردم ایران زمین تسلیت می‌گویم.

دری در ادامه افزود: داوری‌های نوزدهمین دوره جایزه کتاب فصل با دقت و وسواس بیشتری نسبت به دوره‌های پیش انجام شده است و این برای برگزیدگان باید جای خوشحالی داشته باشد که باوجود چنین سختگیری و دقتی برنده شده‌اند.

وی جایزه کتاب فصل را از راهبردهای معاونت امور فرهنگی وزارت ارشاد دانست و گفت: تمرکززدایی و آشنا کردن تمام مردم ایران زمین با این جایزه از برنامه‌های آینده ماست.

مجید حمیدزاده، دبیر این جایزه هم در سخنانی به شیوه‌های داوری و تعداد آثار این دوره از جایزه کتاب فصل اشاره کرد و گفت: کتاب فصل به کتاب‌های چاپ نخست هر فصل از سال تعلق دارد و در نوزدهمین دوره آن پنج هزار و ۵۶۴ اثر مورد داوری قرار گرفت که در مقایسه با دوره هجدهم که چهار هزار و ۶۷۲ اثر به دبیرخانه رسیده بود، ۲۰ درصد افزایش کمی داشته است.

وی اضافه کرد: دوره پیش ۲۹ نفر منتخب شدند و این دوره ۵۲ منتخب شامل هشت برگزیده و ۴۴ شایسته تقدیر معرفی شده‌اند که ۸۰ درصد افزایش منتخبان را نشان می‌دهد.

در بخش ديگري از اين مراسم محمود عالیشوندی، مدیرکل اداره ارشاد استان فارس ضمن خیر مقدم به مهمانان، از این‌که نخستین دوره از کتاب فصل که در استان‌ها برگزار می‌شود به شیراز رسیده است ابراز خرسندی کرد و گفت: شیراز به عنوان دومین شهر فرهنگی جهان از دید یونسکو مفتخر است که این جایزه را به نحو احسن برگزار می‌کند.

محمود گلابچی، چهره ماندگار معماری هم در سخنانی جایگاه شیراز را از جهت اهمیت جهانی به سبب حضور بزرگانی چون حافظ و سعدی بسیار با اهمیت دانست.

عبدالعلی دستغیب، نویسنده و منتقد پیشکسوت شیرازی، دیگر سخنران آیین جایزه کتاب فصل بود و از نزول کتابخوانی اظهار ناراحتی کرد و گفت: ما باید میراث کهن مان را با مطالعه حفظ کنیم.

پس از دستغیب، سید کمال فیروزآبادی، معاونت سیاسی امنیتی استانداری فارس گفت: کتاب در فرهنگسازی اصل حساب می‌شود. یک نویسنده حاصل تلاش و اندیشه و پژوهش خود را به عنوان یک کتاب ارایه می‌دهد و آن کتاب بسیار می‌تواند ارزشمند باشد.

سپسکنسرت تکنوازی سه تار توسط  هنرمندي شیرازی برگزار شد و پس از آن از کتاب سید رزاق امیری با عنوان «پارسه: استان فارس، شهر‌ها و روستا‌ها» رونمایی شد و در ‌‌نهایت برگزیدگان و شایستگان تقدیر این دوره از کتاب فصل جایزه خود را دریافت کردند.

نوزدهمین دوره جایزه کتاب فصل برای نخستین بار در شیراز و از ساعت ۱۶ تا ۱۹ در سالن اجتماعات کتابخانه و مرکز اسناد ملی شیراز برگزار شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها