چهارشنبه ۱۷ اسفند ۱۳۹۰ - ۱۳:۵۵
جایزه ادبی چارلز تیلور به «شامپانزه های پناهگاه جانوران» رسيد

یک زیست شناس پیشین برای نوشتن کتابی درباره زندگی شامپانزه های در معرض خطر، به عنوان برنده یکی از معتبرترین جوایز غیرداستانی کانادا شناخته شد.-

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) به نقل از پابلیشرز ویکلی، جایزه معتبر ادبی چارلز تیلور که به ادبیات غیرداستانی تعلق می گیرد، جایزه 25 هزار دلاری خود در سال 2012 را به کتاب «شامپانزه های پناهگاه جانوران: داستان کانادایی جهش و بهبودی» نوشته اندرو وستول اهدا کرد. 

این کتاب که از سوی انتشارات هارپرکالینز کانادا منتشر شده، از سوی گروه داوری این رقابت چنین تحسین شده است: «علوم ناب درخشان و داستان گویی... کتابی که حاصل ده ها سال تلاش و تحقیق در شرایط دشوار آزمایشگاهی برای بررسی زندگی شامپانزه های در تعادل در پناهگاه های جانوری چون فائونا است و نویسنده زندگی روز به روز شامپانزه ها را بررسی کرده و از ورای لنز او زندگی این حیوانات به صورت منفرد بررسی شده و ضعف ها ، خطرها و امکاناتشان را معرفی می کند و مخاطب می تواند با مطالعه آن چشم اندازی دقیق به دست آورد». 

این اثر از میان 115 کتاب از انتشارت 35 ناشر به عنوان برنده این دوره انتخاب شد. 

4 فینالیست دیگر که این رقابت را به این کتاب واگذار کردند شامل «در سکوت: جنگ بزرگ، مالوری و پیروزی اورست» نوشته وید دیویس، «خاك خوردن : جنگل‌هاي عميق، الوارهاي بزرگ، و زندگي با قبيله هاي كاشت درخت» نوشته شارلوت گیل، «اندازه یک مرد: داستان یک پدر، یک پسر و یک دادخواست» نوشته جی.جی لی و «مصیبت ها و حرکت ها: مقاله ها» نوشته مادلین سونیک بودند. هر یک از این 4 نویسنده جایزه 2 هزار دلاری دریافت می کند. 

از این میان شارلوت گيل که در سال 2005 با نوشتن نخستين كتابش با عنوان «قاتل بانو» به فهرست نهايي جايزه فرماندار كل كانادا راه يافته بود، رقیبی سرسخت برای اندرو وستول بود. او که با کتابش در فهرست جایزه بنیاد هیلاری وستون کانادا نیز جای داشت، سرانجام موفق شده بود جایزه ۴۰ هزار دلاری کتاب ملی بریتیش کلمبیا را در بخش ادبیات غیرداستانی کسب کند. «گیل» ۱۷ سال از عمر خود را وقف درخت‌کاری کرده و در این کتاب خاطرات خود را از این فعالیت‌ها به نگارش درآورده است.او طی این سال‌ها یک میلیون اصله درخت کاشته است. 

وستول در نخستین کتابش با عنوان «استخوان های رودخانه» به بیان خاطرات سفرش در جنگل های سورینام پرداخته بود. او در این جنگل ها به عنوان محقق با میمون ها زندگی کرده بود. وی اکنون در دانشگاه تورنتو کار می کند و همزمان به نوشتن مشغول است. 

این جایزه که امسال یازدهمین سال خود را پشت سر می گذارد، به آثار برتر غیرداستانی کانادا تعلق می گیرد و به یاد چارلز تیلور یکی از مقاله نویسان نامدار کانادایی اهدا می شود. 

سال پیش چارلز فوران، نويسنده كانادايي این جایزه را براي نوشتن كتاب «مردخاي: زندگي و دوران» كه درباره زندگي مردخاي ريچلر نوشته شده بود، به دست آورد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها