دوشنبه ۸ اسفند ۱۳۹۰ - ۱۳:۵۴
قدردانی از نویسندگان سیاهپوست برنده جوایز کورتا اسکات کینگ

دو برنده اصلی جوایز کورتا اسکات کینگ و آثار تحسین شده توسط گروه داوری این جایزه، در مراسمی گرامی داشته شدند._

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) به نقل از پابلیشرز ویکلی، در ماه فوریه که ماه گرامیداشت تاریخ سیاهان آمریکا است، از آثار جدیدترین برندگان جوایز کورتا اسکات کینگ که هر سال به بهترین کتاب ها و تصوپردازی کودکان خلق شده توسط آمریکاییان آفریقایی تبار خلق می شود، تجلیل شد.
 
این جایزه که از سال 1970 تاسیس شده به نام همسر فقید مارتین لوترکینگ اهدا می شود تا از نویسندگان و هنرمندان کتاب کودک آفریقایی تبار آمریکا تجلیل شود. این جوایز با حمایت مالی انجمن کتابخانه های آمریکا و انتخاب برندگان با رای اعضای این انجمن و شماری از متخصصان کتاب کودک اهدا می شود. 

برندگان امسال این جایزه در سال 2012 شامل این افراد هستند :
از قدیر نلسون با خطاب کردن او به عنوان «نیروی طبیعت» تجلیل شد. او به عنوان یک نویسنده و یک هنرمند با تصویرگری های درخشانش چنین عنوانی را از آن خود کرد. او در جدیدترین کتابش با عنوان «قلب و روح» که برای سن تا 10 سال از سوی انتشارات هارپر کالینز به قیمت 99/19 منتشر شده، از زاویه دید یک آمریکایی آفریقایی تبار به بررسی تاریخ سیاهان این کشور می پردازد و رویدادهایی چون جنگ داخلی و جنگ جهانی را مرور می کند. این کتاب در بخش بهترین تصویرپردازی نیز جایگاه دوم را از آن خود کرد. 

در همین حال دو کتاب نیز شایسته تحسین شناخته شدند که شامل «مهاجرت بزرگ» نوشته الوییس گرینفیلد برای سن 5 تا 8 سال و «هرگز فراموش نشده» نوشته پاتریشیا مک یکساک برای کودکان تا 8 سال هستند. در کتاب نخست نویسنده به جنبش بیش از یک میلیون آمریکایی آفریقایی تبار از جنوب و شمال آمریکا در فاصله سال های 1915 تا 1939 پرداخته است. کتاب دوم نیز با نگاهی تاثیرگذار به زندگی آنهایی که پس از به برده گرفته شدن اعضای خانواده شان و بردن آنها به آمریکا، در سرزمین مادری شان آفریقا به جا ماندند، توجه کرده است. 

در بخش بهترین تصویرپردازی نیز شین دبلیو اوانس نویسنده و تصویرپرداز کتاب کودک برای کتاب «زیر زمین: یافتن نور آزادی» که برای کودکان 5 تا 8 ساله از سوی انتشارات رورینگ بروکز به قیمت 99/16 دلار منتشر شده، برنده این بخش شناخته شد. نویسنده در این کتاب تجربه سوار قطار زیرزمینی شدن را برای بچه ها بیان کرده و در این مسیر از احساس آزادی بردگان سخن گفته است. او در دو صفحه آغازین کتاب چهره دو برده را تصویر کرده و زیر آن نوشته است : «تاریکی»... 

دو برنده اصلی این جایزه در مراسم اهدای جوایز نیوبری و کالدکات سال 2011 آمریکا که اوایل همین ماه برگزار شده بود، جوایز خود را دریافت کرده بودند.

سال پیش ریتا ویلیامز-گارسیا با کتاب «یک تابستان دیوانه» برنده این جایزه شد و جایزه بخش بهترین تصویرگری نیز به برایان کولیر رسید که تصویرگری کتاب «دیو پاتر: هنرمند، شاعر، برده» نوشته شده توسط لابان کاریک را انجام داده بود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها