یکشنبه ۷ اسفند ۱۳۹۰ - ۱۹:۳۱
داستان، پيچيده‌ترين متن برخاسته از وجود انسان است

دكتر اسماعيل منصوري لاريجاني، پژوهشگر و نويسنده، در آيين اهداي پنجمين جايزه ادبي يوسف گفت: داستان در فرهنگ ما از هر چيزي ساده‌تر به نظر مي‌رسد. اين در حالي است كه از نظر علمي، پيچيده‌ترين متن برخاسته از وجود انسان است. البته به شرطي كه حقيقت و حدود داستان را بشناسد. بايد قواعد داستان‌نويسي در كنار معارف دفاع‌مقدس قرار گيرند تا ادبيات مختص به اين موضوع را تعريف كنيم و در اختيار جوانان قرار دهيم./

به گزارش خبرگزاري كتاب ايران (ايبنا)، آيين اختتاميه پنجمین مسابقه سراسری داستان کوتاه دفاع‌مقدس (جايزه ادبي يوسف) عصر امروز (هفتم اسفند ماه) با حضور مسوولان فرهنگي بنياد حفظ آثار و نشر ارزش‌هاي دفاع‌مقدس در فرهنگسراي ارسباران برگزار شد.

سرهنگ حسن رسولي، معاون ادبيات و انتشارات بنياد حفظ آثار و نشر ارزش‌هاي دفاع‌مقدس، در آغاز اين مراسم با اشاره به رشد كمي و كيفي جايزه ادبي يوسف در طول چهار دوره اخير، گفت: ما به اين وضعيت بسنده نمي‌كنيم و انتظار بيشتري داريم.

وي با تاكيد بر اهميت حضور پيشكسوتان، استادان و نوقلمان در جايزه ادبي يوسف، گفت: مطالعه كتاب‌هاي خاطرات دفاع‌مقدس و سفر با كاروان‌هاي راهيان‌نور در نزديك شدن نويسندگان به حال و هواي آن دوران موثر است.

معاون ادبيات و انتشارات بنياد حفظ آثار و نشر ارزش‌هاي دفاع‌مقدس از زمينه‌سازي اين بنياد براي تقويت داستان‌نويسي دفاع‌مقدس خبر داد و اظهار كرد: از صاحب‌نظران مي‌خواهيم كه دست جوانان را بگيرند و با برپايي كارگاه‌هاي آموزشي، به پرورش استعدادها بپردازند.

سپس دكتر اسماعيل منصوري لاريجاني، پژوهشگر و نويسنده گفت: داستان در فرهنگ ما از هر چيزي ساده‌تر به نظر مي‌رسد. اين در حالي است كه از نظر علمي، پيچيده‌ترين متن برخاسته از وجود انسان است. البته به شرطي كه حقيقت و حدود داستان را بشناسد.

وي با اشاره به شباهت نام جايزه ادبي يوسف با سوره يوسف افزود: زيباترين و عميق‌ترين حقيقت، در داستان حضرت يوسف(ع) در قرآن كريم وجود دارد. فراز و فرودهاي اين داستان، به دنبال كشف حقيقتي به نام عشق است.

نويسنده كتاب «پيدايش عشق» افزود: يك داستان‌نويس دفاع‌مقدس بايد با آموزه‌هاي ديني آشنا باشد و اجزاي داستان‌نويسي را بشناسد. راوي جنگ بايد راوي ارزش‌ها باشد و عشق، قدر مشترك ما با شهداست. بايد براي رسيدن به قله حقيقت در داستان‌نويسي دفاع‌مقدس اين مراحل را طي كنيم.

منصوري لاريجاني در پايان سخنانش تاكيد كرد: بعد از گذشت سي سال از دفاع‌مقدس، بايد قواعد يا علوم كاربردي نويسندگي و داستان‌نويسي در كنار معارف دفاع‌مقدس قرار گيرد. شعر را مي‌توان بر اساس ذوق و قريحه سرود، اما اگر ادبيات مختص به اين موضوع را تعريف كنيم و در اختيار جوانان قرار دهيم، اين ارزش‌ها منتقل و پايدار خواهند شد.

در ادامه آيين اختتاميه پنجمین جايزه ادبي يوسف، عباس جعفري مقدم دبير اين جشنواره، گزارشي از روند داوري ارايه كرد و گفت: بيشترين داستان‌ها به ترتيب از استان‌هاي تهران، خراسان رضوي، قم، كرمان، همدان و كرمانشاه به دبيرخانه جشنواره ارسال شده بودند.

وي با اشاره به حضور 214 داستان‌نويس زن و 161 نويسنده مرد در پنجمین جايزه ادبي يوسف، خاطرنشان كرد: اگر برگزاري جشنواره آغاز نباشد، مقصد هم نيست. بايد انگيزه‌ و نشاط در داستان‌نويسان ايجاد شود.

دبير پنجمین جايزه ادبي يوسف يادآور شد: جنگ در تمام دنيا محملي براي داستان‌نويسي است. دفاع‌مقدس هم سرشار از حوادث بزرگ و شخصيت‌هاي نمونه است و ما هنور كاري انجام نداده‌ايم.

جعفري مقدم با تاكيد بر لزوم برپايي كارگاه‌هاي داستان‌نويسي دفاع‌مقدس گفت: هنوز مكتب ادبي دفاع‌مقدس را تبيين نكرده‌ايم. پيشنهاد مي‌كنم  داستان‌نويسان مستعد از شهرهاي مختلف به مدت دو هفته در تهران گردهم آيند و مباني و عناصر داستان‌نويسي و مباني دفاع‌مقدس به آنان آموزش داده شود.

در پايان مراسم، برگزيدگان پنجمین مسابقه سراسری داستان کوتاه دفاع‌مقدس در دو بخش داستان كوتاه و داستان كوتاه سال معرفي و تجليل شدند.
اين جشنواره به همت بنياد حفظ آثار و نشر ارزش‌هاي دفاع‌مقدس برگزار شد.

مسابقه سالانه و سراسري داستان كوتاه دفاع مقدس به نام و ياد شهيد كامبيز«يوسف» ملك شامران، نويسنده و رزمنده دوران جنگ تحميلي عراق عليه ايران برگزار مي‌شود. او 17 ارديبهشت سال 1361 در عمليات بيت‌المقدس به شهادت رسید.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها