دوشنبه ۱ اسفند ۱۳۹۰ - ۱۹:۵۷
وقت ارزيابي كارنامه جشنواره شهيد غني‌پور فرارسيده است

اميرحسين فردي در آيين پاياني يازدهمين جشنواره شهيد غني‌پور گفت: ما از ده سالگي عبور كرده‌ايم و اين براي عمر يك جشنواره ادبي خوب است. البته انتظار ما بيشتر است و بايد اين كارنامه مورد ارزيابي و سمت و سوها و انتخاب‌هاي آن مورد بررسي قرار بگيرند و پس از ‌آن كتابي در خور توجه توليد شود./

به گزارش خبرگزاري كتاب ايران (ايبنا)، اختتاميه يازدهمين جشنواره انتخاب كتاب سال شهيد حبيب غني‌پور با حضور خانواده شهدا و اميرحسين فردي، مدير مركز آفرينش‌هاي ادبي حوزه هنري و از موسسان اين جشنواره، محمود حكيمي، نويسنده و مرتضي سرهنگي مدير دفتر ادبيات و هنر مقاومت، عصر امروز (1 اسفندماه 1390) در تالار سوره حوزه هنري برگزار شد.

اميرحسين فردي در ابتداي اين مراسم با اشاره به اين كه جشنواره شهيد غني‌پور به همت دوستان شهيد پا گرفته است، گفت: ما از ده سالگي عبور كرديم و اين براي عمر يك جشنواره ادبي خوب است. البته انتظار ما بيشتر است و مي‌بايست كارنامه ده سال گذشته اين جشنواره توسط آقاي ناصري، دبير يازدهمين جشنواره مورد ارزيابي و سمت و سوها و انتخاب‌هاي آن مورد بررسي قرار بگيرند و پس از‌آن كتابي در خور توجه توليد شود.

فردي با ابراز خوشحالي از ادامه اين جشنواره افزود: جشنواره شهيد غني‌پور به مباني ادبيات و ارزش‌هاي انقلاب و دفاع‌مقدس كمك مي‌كند. اگر در يك سال جشنواره برگزار نشود به راحتي جاي خالي آن را مي‌توان احساس كرد.

وي ادامه داد: كيفيت اين جشنواره آن قدر ارتقا يافته كه در رسانه‌ها و گفتار نويسندگان بارها به اهميت آن اشاره شده است. اين جشنواره دوست داشتني است و آرزو دارم يكي از برندگان جشنواره باشم كه هديه‌اش را از دست پدر شهيد بگيرم.

فردي با اشاره به اين مطلب كه جشنواره شهيد غني پور نخستين بار به همت مسجد جوادالائمه(ع) آغاز به كار كرد، گفت: فكر نمي‌كرديم كار به اينجا برسد كه جشنواره به عنوان يك سرمايه ادبيات انقلاب مطرح شود و نتوان بهايي براي آن در نظر گرفت. اميدوارم كه تا سال آينده با آثار بهتري در اين جشنواره روبه‌رو شويم.

سپس محمد ناصري به عنوان نماينده‌اي از طرف مجموعه فعاليت‌هاي فرهنگي مسجد جواد الائمه(ع) و دبير يازدهمين جشنواره شهيد غني‌پور، بيانيه اين دوره جشنواره را خواند و اهداي لوح تقدير و تنديس جشنواره و جوايز توسط امير حسين فردي و پدران شهيدان علي بازوند و محمد شهسواري آغاز شد.

مجيد راستي براي كتاب «این سر دنیا آن سر دنیا» تقدير شد. وي گفت: به نظر من همه كساني كه براي كشور ما زحمت كشيدند در هر مقامي، افسانه ماندگاري دارند كه بايد ياد آن‌ها را با توليد كارهاي ارزشمند ماندگار كرد. اميدوارم برگزاري اين جشنواره‌ها به عنوان مشوق ادامه داشته باشد. من 38 سال است در حوزه ادبيات كودك كار مي‌كنم و امروز به اين باور رسيدم كه براي نوشتن انتخاب شده‌ام. اميدوارم در اين مسير بمانم و تا پايان عمر براي كودكان و نوجوانان كتاب بنويسم.

در بخش داستان نوجوان داستان «حتی یک دقیقه کافی است» نوشته آتوسا صالحی، كتاب سال شد. اين نويسنده اظهار كرد: از دريافت اين جايزه خوشحالم و از هيأت داوران و كساني كه اين جسارت را به من دادند كه در اين جشنواره و طرح «رمان نوجوان امروز» در كانون پرورش فكري كودكان و نوجوانان شركت كنم، تشكر مي‌كنم.

در بخش داستان و رمان دفاع مقدس كتاب «مگیل» از محسن مطلق در جايگاه تقديري قرار گرفت. اين نويسنده به خواندن يك بيت شعر اكتفا كرد و گفت: تا بدانجا رسيد دانش من كه بدانستمي نادانم.

در اين بخش كتاب «سوران سرد» نوشته جواد افهمی كتاب سال شد. وي گفت: جشنواره شهيد غني‌پور براي من معناي ديگري داشت و مرا به گذشته خود برد و نمي‌دانم اين نسل چگونه مي‌تواند با تجربيات گذشته ما آشنا شود، اما از خدا مي‌خواهم از طريق داستان به فرزند كوچك خود لحظات دفاع مقدس را بفهمانم تا به آن افتخار كند و سرش را بالا بگيرد. اين موضوع تمام هم و غم من براي نوشتن است.

مجموعه داستان «چقدر حرف نمی‌زند» (شامل آثار برگزیدگان جشنواره‌های داستان انقلاب) نيز رتبه كتاب سال را به دست آورد. در اين كتاب «فريبا انيسي»، «وحيد آقا كرمي»، «منيره سادات موسوي»، «معصومه عيوضي»، «فرخنده حق‌شنو»، «حسن بهرامي»، «مرضيه شوشتري»، «كامران جباري»، «رقيه شاهي‌وند»، «مجيد پورولي كلشتري»، «كبري پاكدل»، «سيدناصر هاشمي»، «بهار اله‌بخشي»، «وحيده رمضان‌پور»، «تيمور آقامحمدي» داستان دارند كه جايزه اين اثر ميان آنان تقسيم شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها