شنبه ۲۹ بهمن ۱۳۹۰ - ۱۴:۵۹
یعقوبی: نمایشنامه‌ام با مجوز ارشاد چاپ شده، اما اجازه اجرا ندارد!

محمد یعقوبی، نمایشنامه‌نویس و کارگردان در نشست هیات مدیره خانه تئاتر، گفت: «قوانین حمایتی اجراهای تئاتری سلیقه‌ای شده است؛ نمایشنامه من که با مجوز وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به چاپ دوم رسیده است از طرف مرکز هنرهای نمایشی نامناسب تشخیص داده می‌شود!» برخی دیگر از هنرمندان نیز در این نشست انتقاداتی مطرح کردند.-

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، نشست مطبوعاتی اعضای هیات مدیره خانه تئاتر با خبرنگاران و نمایندگان رسانه‌های گروهی صبح امروز 29 بهمن ماه با حضور ایرج راد، عزت‌الله انتظامی، محمدیعقوبی، کاظم هژیرآزاد،  هوشمند هنرکار و جواد اعرابی در تالار خانه تئاتر برگزار شد.

برخی از هنرمندان حاضر در نشست مطبوعاتی اعضای هیات مدیره خانه تئاتر که صبح امروز برگزار شد، بر این نکته تاکید کردند که نبود حمایت از اجرای صحنه‌ای نمایشنامه‌ها، به مکتوبات این حوزه لطمه می‌زند.
 
در ابتدای این نشست ایرج راد گفت:‌ شورای عالی انقلاب فرهنگی تنها هنری را که مورد توجه قرار داده، تئاتر است و موضوعی که باعث شد تا این جلسه برگزار شود، عدم اجرای قوانین مصوبه این شورا در مورد تئاتر است و ما هنوز از چرایی این امر اطلاعی نداریم که چرا این مصوبات شکل اجرایی به خود نمی‌گیرند، چرا که اگر مصوبه‌ها بدون نقص اجرا شوند بسیاری ار مشکلات تئاتر کشور حل خواهد شد. جالب است که درخواست‌های ما شاید صرفا اجرایی شدن بخش کوچکی از مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی را دربرمی‌گرفت، اما با سلیقه‌ای عمل کردن برخی از مسوولان این بخش کوچک هم به فراموشی سپرده شد.

وی افزود: برخی از این مصوبات به این شرح است: در ماده 2 این قوانین آمده است «با توجه به بند 24 از اصول سیاست‌های فرهنگی، دولت موظف است که شرایط مادی و معنوی لازم را برای تولید نمایش و ایجاد مکان‌های نمایشی در سراسر کشور فراهم آورد و حمایت لازم را برای گسترش و اعتلای هنر تئاتر انجام دهد.» همچنین در مصوبه پانصدو 21 این شورا سیاست‌های حمایت از اشتغال هنرمندان را به عنوان قانون آورده است که بر اساس آن تئاتر باید به عنوان یک شغل تعریف شود و همینطور فارغ‌التحصیلان این رشته نیز با رعایت شرایطی به کار گرفته شوند. اما ما شاهد هستیم که عملا این قوانین اجرا نمی‌شوند.

رییس هیات مدیره خانه تئاتر در ادامه گفت: در همین راستا قوانین نظارت بر نمایش و صدور پروانه اجرا هم سلیقه‌ای اعمال می‌شود با وجودی که در آن‌ها صراحتا تعاریف دقیق آمده و عنوان شده که هرکس در هرکجای ایران موظف به اجرای آن است، اما عملا می‌بینیم که هنوز مشکلاتی برای اجراهای دارای مجوز وجود دارد. حتی ماده 4 این قوانین هم اجرایی نشده‌اند که درباره آموزش و پژوهش تئاتری است و بر اساس آن وزارتخانه‌های علوم، فرهنگ و ارشاد اسلامی و آموزش و پرورش موظف شدند تا در زمینه آموزش و پژوهش تئاتر اقداماتی را انجام دهند.

محمدیعقوبی در ادامه این نشست گفت: ماده 2 قوانین تئاتر دولت را موظف کرده است که حمایت‌های لازم را برای تولید و اجرای نمایش انجام دهد و اصل این ماده کلیت دارد و نمایش خاصی را در برنمی‌گیرد. اما مرکز هنرهای نمایشی به عنوان نهادی که پیگیر امور تئاتر کشور است درست برعکس این مصوبات عمل می‌کند. به عنوان مثال گروه یک کارگردان تئاتر معروف که برای اجرای تازه‌ترین تولیدشان قراردادی مشخص داشتند درست به محض اجرا مشخص شد که مرکز قرار نیست به تعهدات خود عمل کند و می‌خواهد مبلغی که برای این اجرا در نظر تصویب شده بود را کسر کند، بنابراین این اجرا معلق ماند و سه ماه زحمت این گروه از بین رفت.

وی افزود: قوانین مربوط با وجودی که کاملا مشخص هستند و هیچ نکته نامفهومی در آنها نیست، متاسفانه شکل اجرایی به خود نگرفته‌اند یا اینکه به صورت کاملا سلیقه‌ای اعمال می‌شوند. نمایشنامه بنده که با مجوز وزارت‌فرهنگ‌وارشاداسلامی به چاپ دوم رسیده است، را برای حمایت نامناسب تشخیص می‌دهند در صورتی که اگر اشکالی یا توهینی یا حتی یک مورد از مصادیق مجرمانه‌ای که در قوانین آمده است، در نمایشنامه من وجود داشت، ممیزین کتاب از چاپ این اثر جلوگیری می‌کردند.

کاظم هژیرآزاد از دیگر اعضای هیات مدیره خانه تئاتر در ادامه این جلسه با اشاره به اعمال نظرات شخصی به جای قانون در این حوزه گفت:‌ در قانون اساسی کشور بر تشکیل شوراها اشاره شده است تا همه مسوولان کارها را به صورت شورایی انجام دهند و این نکته اصولا از مواهب مدرنیته است اما مدیران مربوطه در مرکزهنرهای نمایشی قوانین را دور می‌زنند و نظرات شخصی خودشان را اعمال می‌کنند. جالب است که جایگاه شورای عالی انقلاب فرهنگی در برخی از موارد فراتر از دولت است و دولت لازم است که در محدوده قوانین این شورا ورود پیدا نکند، اما عملا هیچکس در این حوزه به مصوبات این شورا عمل نمی‌کند و ما از خبرنگاران تقاضا داریم که صدای ما را به مسوولان برسانند که چرا قوانین مربوط به این حوزه اجرا نمی‌شود؟

محمدیعقوبی سپس متن مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی درباره حمایت از اشتغال هنرمندان را خواند و گفت:‌ وقتی قرار است که این قوانین حمایتی اجرا نشوند چگونه می‌توان تولید تئاتر را افزایش داد؟ ما مدام در حال شنیدن این جمله غیرقانونی هستیم که تئاتر باید روی پای خود بایستد. باید دانست که عدم حمایت از اجراهای تئاتر به کتاب‌ها و پژوهش‌های این حوزه هم آسیب جدی وارد می‌کند و در نتیجه یک بخش از فرهنگ مملکت دچار نقص و خلا خواهد شد.

عزت‌الله انتظامی در تایید سخنان یعقوبی گفت: من فکر می‌کنم که مرکز هنرهای نمایشی اصلا مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگ را نخوانده‌ و از آن اطلاعی ندارند که این اتفاقات در حال رخ دادن است، تنها کار مرکز دستور دادن سلیقه‌های شخصی خود به هنرمندان است. عدم وجود این حمایت‌ها باعث شده که هنرمندان در سنین پیری دچار مشکلات عدیده‌ای شوند و حتی برای درمان بیماری‌های خود معطل بمانند. ما تنها این درخواست را داریم که قوانین اجرا شوند که در صورت اجرای آنها همه حوزه‌ها مربوط به تئاتر رونق خواهند گرفت. 

در ادامه این جلسه نیز جواد اعرابی به گلایه از اجرا نکردن قوانین پرداخت و سپس اعضا به پرسش‌های حاضران در نشست پاسخ دادند. همچنین اعلام شد که هیات مدیره در روز 20 اسفندماه نیز نشست مطبوعاتی دیگری را خواهد داشت.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها