دوشنبه ۲۴ بهمن ۱۳۹۰ - ۲۰:۵۳
داستان انقلاب به سمت رئاليسم آرمان‌گرا گام بر مي‌دارد

سخنرانان اختتاميه چهارمين جشنواره داستان انقلاب، اين جشنواره‌ را توليد كننده كتاب براي داستان‌هاي انقلاب خواندند كه به سمت رئاليسم آرمان‌گرا گام بر مي‌دارد و در پي اهداف متعالي با نويسندگان ديگر كشور‌ها كه موج بيداري اسلامي در آن‌ها طنين‌انداز شده، همگام مي‌شود تا در‌ آينده شاهد مبادلات فرهنگي و انتشار كتاب‌هاي كشور‌هاي جهان اسلام به ويژه در حوزه ادبيات انقلاب و مقاومت باشد./

به گزارش خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا)، اختتاميه چهارمين جشنواره داستان انقلاب با حضور دكتر علي شريعتمداري، عضوشوراي عالي انقلاب فرهنگي، امير حسين فردي، دبير علمي چهارمين جشنواره، محسن مومني، رييس حوزه هنري، محمدحمزه‌زاده، قائم مقام معاونت هنري اين حوزه، مجتبي رحماندوست، نويسنده و كارشناس فرهنگي در حوزه ایثارگران و نويسندگان و برگزيدگان جشنواره، عصر امروز (دوشنبه 24بهمن ماه) در تالار سوره حوزه هنري  برگزار شد.

در ابتداي اين برنامه اميرحسين فردي منتخب شدن آثار در اين جشنواره را كار كمي ندانست و گفت: ويژگي اين چشنواره توليد كننده بودن آن است زيرا ما روي آثاري داوري مي‌كنيم كه هنوز كتاب نشده‌اند. به همين دليل پس از پايان جشنواره با آثار قابل توجهي روبه رو مي‌شويم.

وي ادامه داد: ما در اين جشنواره در پي ارايه آمار نيستيم و به دنبال ترقي ادبيات انقلاب اسلامي هستيم و معتقديم بايد در اين راه صبورانه حركت كرد تا با سپري شدن زمان به نتيجه مطلوب برسيم.

فردي با اشاره به دعوت از مهماناني از كشور‌هاي تركيه، لبنان، فلسطين و سوريه در اين مراسم براي آشنايي با ادبيات كشور‌هاي جهان اسلام دعوت شده اند، گفت: ما معتقد به خارجي بودن اين مهمانان نيستيم و بر اين باوريم كه با آنان داراي علايق و آرمان و احساس مشتركيم و قصد داريم با رايزني‌هاي فرهنگي با ادبيات كشورهايشان آشنا شويم.

وي ادامه داد: از گذشته تا كنون روال بر آن بود كه براي شناخت ادبيات كشور‌هاي همسايه از كانال غرب با ادبيات و جريان‌ها و چهره‌هاي مطرح اين كشور‌ها آشنا شويم اما ما در اين جريان به دنبال نويسندگاني هستيم كه مانند نويسندگان ارزشي ما كار مي‌كنند و با دلبستگي‌ به جريان‌هاي مقاومت دست به قلم شده‌اند. ما بايد آنان را كشف كنيم و مذاكرات مفصلي در اين زمينه انجام دهيم تا به سمت افقي برويم كه اتحاديه‌اي از نويسندگان جهان اسلام را تشكيل و اين نوع جشنواره‌ها را گسترش دهيم تا در اين سطح باقي نماند.

فردي خطاب به نويسندگان حاضر در مراسم گفت: آن دسته از نويسندگاني كه فضاي انقلاب را درك كرده‌اند، نبايد اين تجربيات را در سينه خود پنهان كنند. اين تجربيات متعلق به تاريخ ايران و آيندگان اين كشور است و اميدواريم كه نويسندگان در اين حوزه كتاب‌هاي بهتري بنويسند.

محمد حمزه‌زاده، قائم مقام معاونت هنري حوزه هنري و مدير عامل انتشارات سوره مهر نيز در اختتاميه چهارمين جشنواره داستان انقلاب، درباره نحوه انتشار داستان‌هاي ارسالي به جشنواره گفت: با نويسندگان برگزيده جشنواره قرارداد كلان بسته مي‌شود و علاوه بر امكانات معمول نشر و برنامه‌هاي حوزه هنري در همان مرحله اول، اين كتاب‌ها در تيراژ 10 هزار نسخه و پرداخت درصد مناسبي از قيمت پشت جلد به نويسندگان منتشر مي‌شوند و پس از ‌آن نيز اين آثار در مرحله انتشار مجدد قرار خواهند گرفت. 

وي در ادامه به نويسندگان پيشنهاد داد: مخاطبان امروز به دنبال رمان‌هايي‌اند كه با حجم كمتر اما پر محتوا نوشته مي‌شوند. بنابراين مولفان، كتاب‌هاي خود را در بيشتر از 250 تا 300 صفحه ننويسند. زيرا كشش مطالعه كتاب‌هاي كم حجم و پر محتوا در جامعه وجود دارد. در واقع كتاب‌هاي رمان به ويژه براي نوجوانان كم نوشته شده اند و سوره مهر انتشار كتاب با موضوع انقلاب و دفاع‌مقدس را در اولويت كار‌هاي خود قرار داده است. 

حمزه‌زاده ادامه داد: نويسندگان در حوزه معرفي كتاب‌ها تنها وظيفه تبليغ را بر عهده ناشر نگذارند و در جلسات نقد آثار يا معرفي آن‌ها براي آشنايي مخاطب با نويسندگان حضور داشته باشند.

در ميان برنامه اين مراسم از برگزيدگان چهارمين جشنواره داستان انقلاب نوجوان در دو بخش داستان كوتاه با حضور محسن مومني، امير حسين فردي، محمد حمزه‌زاده و مجتبي رحماندوست قدرداني شد.

برندگان بخش داستان كوتاه به ترتيب از مقام سوم به اول اعلام شدند. ‌داستان «من و سارا» اثر معصومه فله‌گري شايسته كسب مقام سوم با جايزه نقدي 10 ميليون ريال و اهداي لوح تقدير، ‌«معلم كوچك من» نوشته ابوالفضل بصيري برنده مقام دوم با جايزه نقدي 20 ميليون ريال و اهداي لوح تقدير و «قشقرق» تاليف مونا اسكندري به مقام اول دست يافتند و به وي نيز جايزه نقدي 30 ميليون ريالي و لوح تقدير اهدا شد.

در بخش رمان نوجوان نيز ‌رمان «محله حاجي» اثر بهناز ضرابي‌زاده به مقام سوم با جايزه نقدي 50 ميليون ريال دست يافت، «مرغ هوا» نوشته عزت‌الله الوندي با جايزه 70 ميليون ريال به مقام دوم  و «زنداني كوچك» اثر سيد حسن حسيني ارسنجاني با مبلغ100 ميليون ريال شايسته مقام نخست و به اين برگزيدگان نيز لوح تقدير اهدا شد. 

در ادامه اختتاميه چهارمين جشنواره داستان انقلاب، محسن مومني با تاكيد بر اين كه ادبيات انقلاب ما، ‌رئالسيم آرماني است گفت: درابتدا بر اين باور بوديم كه ادبيات انقلاب ما به ادبيات رئاليسم ماركسيستي نزديك است اما با گذر زمان مشخص شد كه نوع نگاه ما به رئاليسم و واقعيت‌گرايي با آن‌چه كه در جهان بيني غربي و ماركسيستي وجود دارد متفاوت است. زيرا آن ديدگاه جوابگوي خاستگاه انقلاب اسلامي نبود.

وي ادامه داد: اين واقعيت هم آميخته با آرمان‌هاي ماست و اين نوع ادبيات واقعيت محسوب مي‌شود. از‌ آنجايي كه فطرت به عنوان واقعيت موجود با واقعيت متعالي عالم كاملا همانند و هماهنگ است، بنابراين آرمان‌هاي بشري الهي نيز بخشي از واقعيت است و رئاليسم ادبيات و هنر انقلاب، ‌رئاليسم آرماني است.

در ادامه اين مراسم 5 نويسنده خارجي دعوت شده به مراسم به حاضران در اين برنامه معرفي شدند كه عبارت بودند از «حسن حميد » از كشور فلسطين، «مالك صبور» از كشور سوريه، «علي حجازي» از لبنان، «جمال شاكار» از كشور تركيه و «احمد اوس» از لبنان. تمامي اين افراد صاحب اثر و انديشه در حوزه انقلاب و مقاومت‌اند.

در بخش ديگر اين مراسم نيز برندگان بخش بزرگسال اعلام شدند كه به ترتيب از مقام سوم به اول به اين شرح‌اند. در بخش داستان كوتاه ، داستان «طفيلي» از حسين علي جعفري با دريافت جايزه نقدي 10 ميليون ريال و لوح تقدير، «يك بررسي موشكافانه» نوشته عذرا موسوي با دريافت جايزه نقدي 20 ميليون ريال و لوح تقدير و «بازجويي» از ابوذر هدايتي و جايزه نقدي 30 ميليون ريال و لوح تقدير معرفي شدند.

در بخش رمان نيز به ترتيب از مقام سوم به اول، ‌جايزه مشترك رتبه سوم به دو اثر «خنده‌زاد» اثر محمد محمودي نور‌آبادي و «سال گرگ» جواد افهمي با مبلغ 50 ميليون ريال تعلق گرفت و رمان «آه با شين» نوشته محمد كاظم مزيناني با دريافت جايزه نقدي 70 ميليون ريال دوم شد. هيات داوران در اين بخش اثري را شايسته مقام نخست ندانست و به برگزيدگان لوح تقدير نيز اهدا شد. 

در پايان اين مراسم نيز مجتبي رحماندوست، به كم كاري نويسندگان و اداي دين آن‌ها به انقلاب اشاره كرد و از‌ آمادگي كشور ايران براي برگزاري جشنواره بين‌المللي مقاومت خبر داد و گفت: در صورتي كه هر يك از كشور‌هايي كه در آن موج بيداري به راه افتاده است 15 تا 20 عنوان داستان به اين جشنواره ارسال كنند از نفرات اول تا سوم هر كشور تقدير خواهد شد. اين جشنواره از جشنواره داستان انقلاب جداست و به طور مستقل در حوزه بيداري اسلامي فعال خواهد شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها