چهارشنبه ۱۲ بهمن ۱۳۹۰ - ۱۹:۱۹
خاطره‌گويي تيمي، ضامن تحريف نشدن دفاع‌مقدس

سردار سيد محمد باقرزاده، رييس بنياد حفظ آثار و نشر ارزش‌هاي دفاع‌مقدس، با تاكيد بر لزوم آغاز تجربه خاطره‌گويي تيمي از جنگ، گفت: فراگير شدن اين اقدام را در دستور كار خود قرار داده‌ايم. چون خاطره‌گويي تيمي، باعث جلوگيري از تحريف دفاع‌مقدس خواهد بود./

به گزارش خبرگزاري كتاب ايران (ايبنا)، آيين اختتاميه نخستين كنگره ملي خاطره‌نويسي دفاع‌مقدس، عصر امروز (دوازدهم بهمن ماه) با حضور خاطره‌نويسان برتر جشنواره‌هاي استاني دفاع‌مقدس و جمعي از مقامات لشكري در تالار سوره حوزه‌هنري برگزار شد.

سردار سيد محمد باقرزاده، رييس بنياد حفظ آثار و نشر ارزش‌هاي دفاع‌مقدس در آغاز اين مراسم اظهار كرد: چند سالي است كه نهضت خاطره‌گويي و خاطره‌نويسي درباره حوادث دفاع‌مقدس در كشور شروع شده و هر سال، شاهد توليد آثار كمي و كيفي در اين عرصه ايم. ترديدي نيست كه مهم‌ترين هدف از اين كار،‌ انتقال پيام‌هاي دفاع‌مقدس است.

وي ادامه داد:‌ مخاطبان اين خاطرات، با تاريخ و معارف بنيادين دفاع‌مقدس و سيره رفتاري شهدا، ايثارگران و فرماندهان آشنا مي‌شوند. گرچه اين پيام‌ها لفظي و كتبي‌اند، اما در بطن خود كاركردهاي تكويني دارند.

رييس بنياد حفظ آثار و نشر ارزش‌هاي دفاع‌مقدس، خاطرات دوران جنگ را باعث خلاقيت دانست و تاكيد كرد: اين خاطرات، كاركردي عميق و گسترده دارند و بينش، كشش و كوشش در نويسندگان ايجاد كرده و آنان را در دچار تحول مي‌كنند.

باقرزاده، خاطرات دفاع‌مقدس را مدافع حيثيت اجتماعي ملت ايران خواند و در ادامه، وظايف نهادهاي فعال دفاع‌مقدس را برشمرد و افزود: بايد اهميت خاطره‌گويي و خاطره‌نويسي دفاع‌مقدس براي جلوگيري از فرمواشي و كُند شدن جريان خاطره‌گويي، به صورت پيوسته براي همه يادآوري شود.

وي با اشاره به تاكيد مقام معظم رهبري مبني بر لزوم ثبت و تدوين خاطرات سال‌هاي جنگ، اظهار كرد: ما با برگزاري كنگره ملي خاطره‌نويسي به اين جريان رسميت مي‌بخشيم. بايد بستر لازم براي تشويق افراد مستعد خاطره‌گويي و خاطره‌نويسي را فراهم كنيم.

رييس بنياد حفظ آثار و نشر ارزش‌هاي دفاع‌مقدس در ادامه با تاكيد بر لزوم نظارت بر خاطره‌نويسي دفاع‌مقدس براي جلوگيري از تحريف ناخواسته آن دوران، گفت:‌ حضور خاطره‌گو در صحنه نبرد، ضمانت اجراي خاطرات اوست.

سردار سيد محمد باقرزاده، برآيند خاطرات دفاع‌مقدس را بر تاريخ‌شفاهي آن موثر دانست و تاكيد كرد: متاسفانه تاكنون، اثري مدون در حوزه تاريخ‌شفاهي جنگ نوشته نشده است كه بايد در دستور كار قرار گيرد. حركت‌هاي پژوهشي مبتني بر خاطره‌گويي دفاع‌مقدس نيز بايد ساماندهي شوند.

وي با انتقاد از استفاده نشدن از خاطرات ناب و اصلي دفاع‌مقدس براي خلق آثار هنري فاخر، گفت: سوژه‌هاي دفاع‌مقدس، قابليت تبديل شدن به طرح و اثري فاخر را دارا هستند كه در عمود زمان، ماندگار خواهند شد.

رييس بنياد حفظ آثار و نشر ارزش‌هاي دفاع‌مقدس با تاكيد بر لزوم آغاز تجربه خاطره‌گويي تيمي دفاع‌مقدس گفت:‌ اين كار در برخي از اداره‌هاي حفظ آثار استان‌ها مانند كرمان و همدان آغاز شده و فراگير شدن آن را در دستور كار خود قرار داده‌ايم. چون خاطره‌گويي تيمي، متضمن جلوگيري از تحريف دفاع‌مقدس است.

وي در پايان سخنانش يادآور شد: بايد خاطرات كارشناسان خارجي از جنگ‌تحميلي نيز گردآوري شوند. چون برخي اظهارات و نظرات نشان داده كه ميدان خاطره‌گويي دفاع‌مقدس، عميق و وسيع است.

در ادامه آيين اختتاميه نخستين كنگره ملي خاطره‌نويسي دفاع‌مقدس، سرهنگ حسن رسولي، معاون ادبيات و انتشارات بنياد حفظ آثار و نشر ارزش‌هاي دفاع‌مقدس، به ارايه گزارشي از روند برگزاري اين كنگره ادبي پرداخت و گفت:‌ نهضت خاطره‌نويسي دفاع‌مقدس با انتشار فراخوان اين كنگره آغاز شد كه شاهد نتيجه خوب آن در استان‌ها بوده‌ايم.

وي ادامه داد: حدود 12هزار و 14 اثر توسط دبيرخانه‌هاي جشنواره استاني خاطره‌نويسي دفاع‌مقدس گردآوري شده بودند كه در نهايت، حدود 2هزار و 150 خاطره با هدايت «سردار حميد حسام» و توسط «مصطفي رحيمي»، «سيد محمد ميركاظمي»، «حسن رحيم‌پور» و «معصومه رامهرمزي» مورد داوري قرار گرفتند.

معاون ادبيات و انتشارات بنياد حفظ آثار و نشر ارزش‌هاي دفاع‌مقدس، حضور پررنگ دانش‌آموزان و دانشجويان در اين جشنواره ادبي را اتفاقي جالب ارزيابي و تاكيد كرد: تصور نمي‌كرديم كه در نخستين دوره كنگره خاطره‌نويسي دفاع‌مقدس به اين نتيجه مطلوب برسيم.

رسولي در پايان سخنانش از انتشار مجموعه آثار منتخب نخستين كنگره ملي خاطره‌نويسي دفاع‌مقدس در قالب كتابي با عنوان «يادنامك» خبر داد و گفت: اين كتاب تا پايان اين هفته به چاپ خواهد رسيد.

سپس سردار محمد كوثري، يكي از فرماندهان سال‌هاي دفاع‌مقدس و نماينده مردم تهران در مجلس شوراي اسلامي، به بيان خاطراتي از دوران جنگ پرداخت و در پايان از برگزيدگان نخستين كنگره ملي خاطره‌نويسي دفاع‌مقدس در دو بخش «خودنوشت» و «ديگرنوشت» تجليل به عمل آمد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها