شنبه ۱۰ دی ۱۳۹۰ - ۱۳:۵۷
نگاهي به بازار فروش کتاب بریتانیا در سال 2011

اتحادیه ناشران و کتابفروشان بریتانیا مثل هر سال در آخرین روز سال 2011 آمار 100 اثر پرفروش سال بریتانیا را منتشر کرد.-

به گزارش خبرگزاري كتاب ايران (ايبنا)، در صدر فروش این فهرست کتاب «یک روز» نوشته دیوید نیکلاس جای دارد. این کتاب که سال پیش برنده جایزه گالاکسی این بریتانیا شد، با فروش 935 هزار نسخه با فاصله زیاد از کتاب دوم این بازار فروشی 55/5 میلیون پوندی را به ثبت رسانده است. قیمت این کتاب که جلد کاغذی است نسخه ای 99/7 پوند است. 

در ردیف دوم کتاب «غذاهای 30 دقیقه ای جیمی» نوشته سرآشپز معروف بریتانیایی جیمی اولیور جای دارد. این کتاب با فروش نزدیک به 485 هزار نسخه فروشی معادل 66/13 میلیون پوند را به نام خود ثبت کرده است. هر جلد این کتاب که با جلد سخت منتشر شده 26 پوند است. 

ردیف سوم این فهرست از آن کتاب «یک کمی شگفت انگیز» نوشته داون فرنچ است که با فروش 413 هزار جلد فروشی 2 میلیون پوندی را تجربه کرده است. این کتاب در بسیاری از فهرست های جوایز سال 2011 جای داشت. 

مکان چهارم به کتاب «اتاق» نوشته اما دان‌اهو تعلق دارد که علاوه بر فروش فوق العاده در سال 2010 در سال 2011 نیز 402 هزار نسخه فروش داشت. پس از آن کتاب «کمک» از ادبیات آمریکا نوشته کاترین استاکت جای دارد. این کتاب نیز که از سال پیش در فهرست پرفروش ها جای داشت بیش از 383 هزار نسخه در سال 2011 فروخت. کتاب رکوردهای گینس در سال 2012 نیز مکان پنجم کتاب های پرفروش بازار بریتانیا را به خود اختصاص داد و 381 هزار نسخه از آن در بازار بریتانیا فروخته شد. 

مکان هفتم به کتاب «دختری با خالکوبی اژدها» نوشته استیگ لارسن نویسنده فقید سوئدی تعلق دارد که برای سال سوم به فهرست پرفروش های بریتانیا راه یافته و در فهرست سال 2011 نزدیک به 330 هزار نسخه از آن به فروش رسید. پس از این کتاب «اعتراف» نوشته جان گریشام دیگر نویسنده آمریکایی با فروشی 314 هزار نسخه ای قرار گرفته است. 

مکان نهم و دهم را دو کتاب دیگر استیگ لارسن یعنی «دختری که به لانه زنبورها لگد زد» با فروشی 311 هزار نسخه ای و «دختری که با آتش بازی کرد» با فروش 288 هزار نسخه ای به خود اختصاص داده اند. سه کتاب این نویسنده با عنوان هزاره شناخته می شوند. 

از کتاب های مشهور دیگر این فهرست جلد نخست مجموعه «نغمه یخ و آتش» با عنوان «بازی تاج و تخت» نوشته جورج آر.آر. مارتین به خود اختصاص داده که پس از سال ها تجدید چاپ شد و همزمان با نمایش مجموعه تلویزیونی آن به بازار آمد. این کتاب آمریکایی در بازار بریتانیا بیش از 255 هزار نسخه فروش را تجربه کرد. او برای «نبرد پادشاهان» جلد دوم این مجموعه نیز مکان 76 را به خود اختصاص داده و 141 هزار نسخه از این جلد را نیز به فروش رسانده است. 

از نام های مهم دیگر این فهرست جف کینی است که با عنوان «قوانین رودریک» از مجموعه «خاطرات یک بچه ریغو» و با فروش 252 هزار نسخه ای در مکان 15 ایستاده است. او مکان نوزدهم را نیز برای جلد دیگری از این مجموعه کتاب با عنوان «خاطارت یک بی عرضه» با فروش 241 هزار نسخه و مکان 21 و 22را نیز با فروش 237 و 235 هزار نسخه برای جلدهای «ضبر لبریز شده» و «روزهای سگی»این مجموعه و مکان 26 و 27 را برای «دلتنگی» جدیدترین عنوان این مجموعه با فروش 216 هزار نسخه ای و «حقیقت زشت» از مجموعه خاطرات بچه ریغو با 210 هزار نسخه کسب کرد. در واقع تمامی عناوین این مجموعه کودک و نوجوان مکان های بالای فهرست پرفروش های سال 2011 بریتانیا را به خود اختصاص داده و این نویسنده آمریکایی بیش از یک میلیون نسخه از کتاب هایش را در بریتانیا به فروش رسانده است.

لی چایلد نیز با کتاب «مرگ با ارزش برای جک ریچر» فروشی 251 هزار نسخه ای را تجربه کرد و در مکان هفدهم ایستاد. 

پاتریشیا کورنول جنایی نویس آمریکایی نیز با جدیدترین کتابش با عنوان «بندر مرگبار» 201 هزار نسخه کتاب فروخت. یان مک اوان نویسنده مشهور بریتانایی نیز با کتاب علمی فانتزی خود با عنوان «خورشیدی » که سال پیش توجه زیادی را معطوف خود کرده بود فروشی 193 هزار نسخه ای را تجربه کرد و در مکان 33 پرفروش های کشورش قرار گرفت. جان گریشام جنایی نویس آمریکایی با یک کتاب دیگر یعنی «استخوان تئودور» مکان 36 را نیز اشغال کرده و 188 هزار نسخه از این کتابش را نیز روانه خانه های بریتانیایی ها کرده است. 

کازئو ایشیگورو نویسنده پرفروش ژاپنی تبار ساکن بریتانیا نیز با کتاب «هرگز ترگم مکن» فروشی 179 هزار نسخه ای را تجربه کرد. این کتاب که چند سال پیش منتشر شده برای اکران فیلمی با اقتباس از آن دوباره مورد توجه کتابخوان ها قرار گرفته است. 

جو نسبو جنایی نویس نروژی نیز با کتاب «پلنگ» مکان 51 را به خود اختصاص داده و 167 هزار نسخه از این کتاب را به فروش رسانده است. نام او برای کتاب های «ستاره شیطان»، «لباس سرخ»، «آدم برفی» و «مکافات» نیز در این فهرست دیده می شود. 

نام جیمز پترسون نویسنده پرفروش آمریکایی نیز با کتاب های «شخصی»، «قاتلان کارت پستالی»، «چشمک نزن»، «نهمین داوری» و «کراس فایر» چند بار وارد این فهرست شده است. «آب برای فیل ها» نوشته سارا گروئن نیز مکان 67 را به خود اختصاص داده است. 

این 100 عنوان کتاب در مجموع بیش از 8/19 میلیون نسخه به فروش رسیده است.

گزارشگر: مازیار معتمدی 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها