دوشنبه ۵ دی ۱۳۹۰ - ۱۳:۳۴

سال 2011 مقارن با دویستمین سال درگذشت «هاینریش فون کلایست» شاعر و نویسنده بزرگ قرن 18 و 19 به نام سال بزرگداشت «کلایست» نامگذاری شد و طی این سال برنامه‌های متعددی به همین مناسبت در کشور آلمان برپا شد.-

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) به نقل از خبرگزاری آلمان ، ولفگانگ دبروین مدیر این موزه در مصاحبه‌ای اعلام کرد که در سال 2011 در حدود 30 هزار بازدیدکننده از این موزه دیدن کردند که این رقم چیزی بیشتر از دو برابر شمار بازدیدکنندگان از این موزه در سال 2010 است. این مقام مسوول در ادامه افزود: سال 2011 احتمالا موفق‌ترین سال برای این موزه بوده است. در این سال ارتباطاتي ملی و بین‌المللی برقرار شد و همکاری‌هایی نیز به انجام رسید. 

در این زمینه به ویژه می‌توان به همکاری میان موزه کلایست و موزه شهر برلین اشاره کرد که بر این اساس از می 2011 تا اواخر ژانویه 2012 در کاخ «اپراهیم» موزه شهر برلین و در موزه کلایست شهر فرانکفورت نمایشگاه «کلایست . بحران و خطر» برپاست. به گفته مدیر موزه کلایست بازدیدکنندگان بسیار و نیز گروه‌های دانش آموزی متعددی از برلین و دیگر شهرهای کشور آلمان از این نمایشگاه دیدن کردند. به مناسبت سال یادبود کلایست در حدود 5300 نفر نوجوان از یک خانه مسکونی طرح ریزی شده که نامزد جایزه «ساخت فرهنگی» سال 2011 آلمان شده بود نیز دیدن کردند. 

برنامه‌های دیگری همچون برگزاری نمایشگاه‌ها در موزه تئاتر شهر وین اتریش و یا همکاری با شهر «تون» در سوییس سبب شد تا موزه کلایست و شهر فرانکفورت در سطح بین‌المللی نیز به رسمیت شناخته شوند. ولفگانگ دبروین افزود: اکنون آن‌ها می‌دانند که ما وجود داریم، مي‌توانند از ما براي بازديد از موزه راهنمايي بگيرند و یا تقاضای امانت گرفتن آثار موجود در این موزه را داشته باشند. علاوه بر این موزه کلایست در سال یادبود کلایست برنامه‌های مختلفی را در برلین ، پوتسدام و دیگر نقاط براندنبورگ برگزار کرد. ما می‌بایست از وجهه خوب خود به عنوان یک کالای ارزشمند محافظت کنیم و بنابر این قرار است به همکاری خود با ساير مراكز در سال 2012 ادامه دهیم. 

به مناسبت سال یادبود کلایست کار ساخت بنای جدید موزه کلایست با صرف بودجه 5،4 میلیون یورویی آغاز شد. احتمال می‌رود در اواسط سال 2012 جشن پایان این ساختمان جدید برگزار شود. نقل مکان از موزه قدیمی به موزه جدید برای سه ماهه نخست سال 2013 برنامه ریزی شده و در اوایل سال 2013 نمایشگاه دایمی جدیدی در مورد هاینریش فون کلایست (1777 – 1811) افتتاح می‌شود. 

«برند هاینریش ویلهلم فون کلایست» در 18 اکتبر 1777 متولد شد و 21 نوامبر 1811 چشم از جهان فروبست. وی در زمان حیات خود به نگارش شعر، نمایشنامه، قصه و داستان کوتاه پرداخت. 

بسیاری از آثار اين نويسنده توسط آهنگسازان به صورت نمايش موزيكال صحنه‌اي اجرا و برخی دیگر دستمایه ساخت فیلم‌های سینمایی و تلویزیونی شده‌اند. از معروفترین آثار « کلایست» می‌توان به «سبوی شکسته»، «آمفیتریون» و « میشائیل کلهاس» اشاره کرد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها