جمعه ۲۵ آذر ۱۳۹۰ - ۱۸:۱۷
شاعر استراليايي برنده جايزه بين‌المللي شعر مونترال شد

جايزه بين‌المللي شعر مونترال به ارزش 50 هزار دلار به شعري از «مارك تردينيك» شاعر و نويسنده استراليايي رسيد.-

به گزارش خبرگزاري كتاب ايران (ايبنا) به نقل از خبرگزاري كانادا، جايزه بين‌المللي شعر مونترال، «مارك تردينيك» را براي سرودن شعري با عنوان «راه رفتن زير آب» شايسته دريافت اين جايزه دانست. 

«اندرو موشن» ملك‌الشعراي سابق انگلستان اين شعر را از ميان 50 شعر ديگر كه به فهرست نهايي نامزدها راه يافته بودند انتخاب كرد. 

وی گفت: اين شعري جسورانه و داراي انديشه‌اي عميق است كه در آن مفاهيم كهن مخصوصا درونمايه رابطه انسان با طبيعت بازچيده و بازآفريده شده اند؛ اين شعر حقيقتا شايسته دريافت اين جايزه است. 

تردينيك نويسنده و شاعر استراليايي ساكن شهر سيدني و نويسنده آثار متعددي چون «فلات آبي»، «روزنگار آتش»، «جاده رو به جنوب» و «خوب نوشتن» است. او داراي دكتراي ادبيات و اكولوژي است و در سال 2003 بنيادي را براي مطالعه رابطه ادبيات و محيط زيست تاسيس كرده است. شعر «راه رفتن زير آب» همراه با صداي شاعر در وب‌سايت جايزه مونترال قابل دسترس است.
 
جايزه غيرانتفاعي و بين‌المللي شعر مونترال رويكردي جديد به اهداي جوايز دارد و بنا به گفته خبرگزاري كانادا، نخستين جايزه ادبي است كه در آن هويت نويسندگان نامعلوم است و آثار تا مرحله نهايي به صورت بي‌نام در اختيار داوران گذاشته مي‌شوند. اين جايزه به ارزش 50 هزار دلار از محل كمك‌هاي مالي اعضا و حاميان ديگر تامين مي‌شود. 

«لن اپ» از موسسان جايزه مونترال اظهار داشت اين جايزه چالشي است براي بنيان‌هاي سنتي و گرايشات محافظه‌كارانه كه از خصوصيات اصلي دنياي ادبيات امروز شده اند. 

نفر دوم در فهرست نهايي شاعران مونترال را «اريك فيشل» نقاش و مجسمه ساز آمريكايي انتخاب كرده است. اين شعر كه «سكوت ملخ‌ها» نام دارد نوشته شاعر كانادايي «ليندا راجرز» است كه بر اساس سرگذشت واقعي رومانا مونزور، دانشجوي علوم سياسي دانشگاه بريتيش كلمبيا كه در ژوئن 2011 (خرداد امسال) طي حادثه‌اي بيرحمانه در بنگلادش به دست شوهرش مجروح و نابينا مي‌شود نوشته شده است. فيشل تصوير اين شعر از ملخ يك پا را بسيار تاثيرگذار توصيف كرده است، تصويري كه مدت‌ها است خواب را از چشمان اين داور گرفته است. 

نامزدهاي نهايي اين جايزه از بين بيش از 3200 شعر از 59 كشور مختلف انتخاب شده اند و هيات داوراني شامل 10 شاعر برجسته از كشورهاي استراليا، كانادا، گويان، هند، ايرلند، جامائيكا، مالاوي، انگليس و آمريكا اين اشعار را بررسي و انتخاب كرده اند. 

جايزه بين‌المللي شعر مونترال واقع در كبك كانادا هرسال به برترين شعر انگليسي ارسال شده تعلق مي‌گيرد. اين جايزه نوپا در ماه آوريل 2011 (ماه ملي شعر كانادا) براي نخستين بار تاسيس شد. 

شركت كنندگان در اين جايزه بايد يك يا چند شعر به زبان انگليسي را به صورت آنلاين ارسال كنند. ويراستاراني از قاره‌هاي مختلف به بررسي آثار دريافتي مي‌پردازند. داوري فهرست نهايي نامزدهاي جايزه امسال بر عهده «اندرو موشن» ملك‌الشعراي سابق انگلستان بود. 

جايزه شعر مونترال به ارزش 50 هزار دلار كانادا گرانترين جايزه دنياست كه تنها به يك قطعه شعر اهدا مي‌شود. 

علاوه بر اين جايزه، 150 اثر راه يافته به فهرست اوليه اين جايزه در مجموعه‌اي به صورت آنلاين منتشر مي‌شود و 50 اثر برگزيده در مرحله نهايي نيز توسط انتشارات وهيكول در كتاب با عنوان «آنتولوژي جهاني شعر» به چاپ مي‌رسند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها