چهارشنبه ۱۶ آذر ۱۳۹۰ - ۱۶:۵۰
87 اثر برگزيده‌ «نوبل كوچك» به كتابخانه مرجع كانون آمدند

87 اثر برگزيده جايزه هانس كريستين آندرسن در سال‌هاي 2000 تا 2011 در كتابخانه مرجع كانون پرورش فكري كودكان و نوجوانان در معرض نمايش قرار گرفته‌اند. اين آثار شامل كتاب برگزيده به زبان اصلي و ترجمه آن به فارسي است._

به گزارش خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا)، نمايشگاهي از آثار برگزيده جايزه هانس كريستين آندرسن در كتابخانه مرجع كانون پرورش فكري كودكان و نوجوانان برپا شده است. 

مسوول برگزاري نمايشگاه‌هاي اين كتابخانه درباره آثار به نمايش درآمده توضيح داد: 87 عنوان از آثار برگزيده جايزه آندرسن در سال‌هاي 2000 تا 2011 را كه در بين منابع كتابخانه وجود داشته در اين نمايشگاه گردآوري كرده‌ايم. اين آثار شامل كتاب برگزيده به زبان اصلي و ترجمه آن به فارسي مي‌شود. 

مينا پورشعباني از ميزان استقبال مخاطبان از اين نمايشگاه اظهار رضايت كرد و در اين‌باره گفت: پوسترهاي اين نمايشگاه به سازمان‌هاي مختلفي ارسال شد و بسياري از نويسندگان، تصويرگران و فعالان ادبيات كودك و نوجوان از اين نمايشگاه ديدن كرده‌اند. 

وي هدف از برگزاري اين نمايشگاه را اطلاع‌رساني درباره وجود اين آثار به زبان اصلي و ترجمه شده عنوان و اظهار كرد: بسياري از نويسندگان و پژوهشگران اين حوزه از وجود چنين آثاري در كتابخانه مرجع بي‌خبرند. برگزاري چنين نمايشگاه‌هايي در آگاه‌سازي مخاطبان از منابع كتابخانه نقش مهمي دارد. 

مسوول كتاب‌هاي لاتين كتابخانه مرجع افزود: كتابخانه مجموعه‌اي از آثار برتر ادبيات كودك و نوجوان را به 20 زبان زنده در اختيار دارد، البته گاه از يك زبان فقط يك اثر وجود دارد اما به‌تازگي بر اساس نياز مخاطبان آثار برگزيده جايزه‌هاي معتبر جهاني به زبان انگليسي خريداري و به مجموعه كتاب‌هاي كتابخانه كودك و نوجوان افزوده مي‌شود. 

«نرگس محمدي» تصويرگر كتاب‌هاي كودك يكي از بازديدكنندگان اين نمايشگاه بود. وي درباره اين نمايشگاه گفت: اين نمايشگاه‌ها بسيار مفيد هستند، من پيش از اين نيز از نمايشگاه‌ ديگري ديدن كردم كه آثار برگزيده تصويرگري را گردآوري كرده بود اما معتقدم تعداد آثار به نمايش درآمده در اين نمايشگاه از حد انتظار كمتر بود. 

آثاري از نويسندگان مختلف هم‌چون ديويد آلموند، مارگارت مي، مارتين ودل، كوئنتين بليك و يورگ شوبيگر از جمله آثاري هستند كه در آذرماه در اين نمايشگاه در معرض ديد علاقه‌مندان قرار گرفته‌اند. 

دوست‌داران هانس كريستين آندرسن براي بزرگ‌داشت تلاش او در راه ادبيات كودكان و نوجوانان، جايزه‌اي جهاني به نام او بنيان نهادند. اين جايزه كه «نوبل كوچك» نيز ناميده مي‌شود، يكي از معتبرترين جوايز ادبي و هنري در حوزه كودك و نوجوان است كه هر دو سال يك‌بار به مجموعه آثار يك نويسنده و يك تصويرگر كتاب‌هاي كودك و نوجوان اهدا مي‌شود. 

تنها برنده ايراني اين جايزه فرشيد مثقالي، تصويرگر نامدار است. مجموعه آثار او در سال 1974 اين جايزه را به دست آورد. هوشنگ مرادي‌كرماني نيز در سال 1992 از سوي داوران اين جايزه مورد تشويق قرار گرفت. 

كتابخانه مرجع كانون پرورش فكري كودكان و نوجوانان هر ماه با استفاده از منابع خود نمايشگاهي از كتاب‌هاي برتر حوزه كودك و نوجوان ترتيب مي‌دهد.

تصاوير نمايشگاه آثار برگزيده جايزه اندرسن را اينجا ببينيد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها