دوشنبه ۳۰ آبان ۱۳۹۰ - ۱۱:۴۲
قدرداني از 30 سال تجربه فرهنگ‌نويسي فارسي صدري افشار

انتشارات فرهنگ معاصر بزرگداشتي براي 30 سال تجربه فرهنگ‌نويسي فارسي براي غلامحسين صدري افشار و همكارانش (نسرين و نسترن حكمي) عصر روز يكشنبه (29 آبان)، برگزار كرد. در اين مراسم كامران فاني، ذهن روشمند و منضبط صدري افشار را ستود و بهاءالدين خرمشاهي، عبدالرحيم جعفري و احمد مسجد جامعي سخنراني كردند.-

به گزارش خبرگزاري كتاب ايران (ايبنا)، در ابتداي نشست عبدالرحيم جعفري، بنيانگذار انتشارات اميركبير گفت: هنگامي كه كار فرهنگنامه‌نويسي انتشارات فرهنگ معاصر را مي‌بينم غبطه مي‌خورم و كوشش آن‌ها را تحسين مي‌كنم كه اين‌گونه كار فرهنگنامه‌نويسي را پي مي‌گيرند و به ثمر مي‌رسانند.

وي افزود: هنگامي كه فرهنگ معين در سال 1337 منتشر شد در آن زمان هيچگونه فرهنگ فارسي وجود نداشت. در همان سال‌ها انتشارات اميركبير، فرهنگ فارسي اميركبير را منتشر كرد و دكتر معين با سخت‌گيري‌هاي بسياري كه در زمينه فرهنگنامه نويسي داشت كار آن را انجام مي‌داد.

وي به مشكلات فرهنگنامه‌نويسي نيز اشاره كرد و گفت: در آن دوره كار فرهنگنامه‌نويسي بسيار سخت و مشكل بود تا جايي كه مجبور شديم براي ادامه كار ، فرهنگنامه اميركبير را به شكل قسطي بفروشيم تا بتوانيم كار را ادامه دهيم. 16 سال طول كشيد تا فرهنگ 6 جلدي اميركبير منتشر شود.

جعفري در پايان سخنانش از صدري افشار و همكارانش سپاسگزاري كرد و تلاش آنان را در انتشار فرهنگنامه فارسي ستود.

فرهنگ‌نويسي ذهن منضبط مي‌خواهد
سپس كامران فاني، نسخه‌پژوه و فرهنگنامه‌نويس گفت: دكتر مصاحب را همه مي‌شناسيد كه كار بي‌نظيري در كتاب‌هاي مرجع ايران دارد و بيشتر شبيه معجزه است كه نخستين دايره‌المعارف به مفهوم جديد به اين صورت چاپ شود.

وي افزود: چرا دكتر مصاحب موفق شد كه چنين اثر شگرفي را منتشر كند؟ معمولا كساني كه در اين حوزه فعاليت مي‌كنند اين‌گونه نيستند، مصاحب رياضيدان و منطق‌دان بود و ذهن منضبطي داشت.

فاني به صدري افشار نيز اشاره كرد و گفت: درباره فرهنگنامه‌نويسي صدري افشار نيز بايد بگويم كه اين فرهنگنامه‌نويس ايراني در درجه نخست يك عالم است به ويژه در حوزه علوم و رياضيات. اگر اين فرهنگنامه فارسي موفق بوده ذهن روشمند و نظم‌دهنده صدري افشار دليل آن بوده است.

تراز جهاني براي فرهنگنامه‌هاي فرهنگ معاصر
بها‌ءالدين خرمشاهي، فرهنگ‌نويس و مترجم نيز گفت: فرهنگ معاصر فرهنگنامه‌هايي با تراز جهاني منتشر مي‌كند. فرهنگ معاصر در فرهنگنامه‌نويسي دنباله‌روي كار انتشارات اميركبير است. اين دو انتشارات استاندارد فرهنگ‌نويسي را در ايران بالا بردند.

وي افزود: از نظر من انتخاب و دعوت به كار بزرگان فرهنگ‌نگار مي‌تواند كار فرهنگنامه‌نويسي را در ايران به سمت جهاني شدن پيش ببرد. حجم فرهنگنامه‌نويسي براي مخاطب عام بسيار مهم است. مي‌توان فرهنگي را در 20 جلد نوشت ولي برخي نمي‌توانند از آن بهره بگيرند و از گردونه استفاده از فرهنگنامه حذف مي‌شوند. در يك جلد نيز نمي‌توان حق مطلب را ادا كرد.

فرهنگ‌نويسي نياز به مديريت علمي دارد
سپس احمد مسجدجامعي، عضو شوراي شهر تهران گفت: فرهنگ‌نويسي كاري دشوار است و نياز به مديريتي علمي دارد زيرا فرهنگ‌نويسي كاري گروهي است و اهل علم و دانش بايد در اين باره ديدگاه‌هاي خود را ارايه دهند.

وي افزود: زبان، زمينه ورود به معنا و فرهنگ است كه در ساحت مادي و معنوي نيز ورود به زبان از طريق فرهنگ‌ها موثر خواهد بود. فرهنگ نوعي جامعيت به ساحت زندگي است به همين دليل فرهنگنامه‌ها بايد براي عموم قابل استفاده باشد و دانشجويان و عموم مردم بتوانند از آن بهره بگيرند.

مسجدجامعي در پايان سخنانش اظهار كرد: 30 سال تجربه فرهنگ‌نويسي صدري افشار را ارج مي‌نهيم و سپاسگزار فعاليت وي و همكارانش هستيم كه فرهنگ فارسي را تهيه كردند كه همه گروه‌ها بتوانند از آن استفاده كنند.

در اين نشست كه عصر روز يكشنبه (29 آبان) در فروشگاه كتاب فرهنگ معاصر برگزار شده بود، بسياري از پيشكسوتان و نويسندگان ايراني و  همچنين رضا كيانيان از هنرمندان سينماي ايران در اين محفل حضور يافتتند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها