یکشنبه ۲۹ آبان ۱۳۹۰ - ۱۵:۱۰

با فرارسیدن دویستمین سال درگذشت «هاینریش فون کلایست» شاعر و نویسنده آلمانی در 21 نوامبر (30 آبان) سنگ مزار مرمت شده وی واقع در «برلینر وانزه» که مدت‌های مدیدی مورد بی‌توجهی قرار گرفته بود رونمایی می‌شود._

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) به نقل از خبرگزاری اتریش، به سنگ این مزار شکل تازه‌ای داده شده، محل مزار گل‌کاری شده، محوطه اطراف آن تمیز و مورد رسیدگی قرار گرفته و با ظاهري شاداب برای انجام مراسم مذکور آماده شده است. برای این روز همچنین یک مراسم آتش بازی بسیار بزرگ و یک برنامه کتابخوانی جهانی ترتیب داده شده که قرار است بیش از 130 موسسه از سراسر جهان در آن شرکت کنند. 

«کلایست» در 21 نوامبر 1811 ابتدا شريك مرگ خود، «هنریته فوگل» را با شلیک یک گلوله در سینه‌اش به قتل رساند و بعد یک گلوله به سر خود شلیک کرد و جان باخت. در طراحی جدید این سنگ مزار نام «هنریته فوگل» نیز بر روی سنگ حک شده است. 

بازديدكنندگان می‌توانند از ایستگاه راه آهن «وانزه» با پای پیاده سر مزار «کلایست» بروند و قرار است در آینده یک راهنمای صوتی در این ایستگاه به بهای 3 یورو به بازديدكنندگان امانت داده شود تا آنها در اين پياده‌روي دوساعته با «کلایست» بيشتر آشنا شوند. «پل پلامپر» هنرمند برلینی نیز یک نمایشنامه رادیویی آماده کرده که به وسیله آن بازدیدکنندگان مي‌توانند تگاه صوتی قابل حمل آخرین ساعات زندگی «کلایست» را پیش از خودکشی او تجربه کنند. 

مزار «کلایست» برای چند دهه نادیده گرفته شده بود توسط بنیاد کلایست مرمت شد. همچنین بنیاد فرهنگی «کورنلسن» این پروژه را با بودجه ای حدود نیم میلیون یورویی مورد حمایت قرار داده است. 

«برند هاینریش ویلهلم فون کلایست» 18  اکتبر 1777 متولد شد و 21 نوامبر 1811 چشم از جهان فروبست. وی در زمان حیات خود به نگارش شعر، نمایشنامه، قصه و داستان کوتاه پرداخت. زمان حیات وي همزمان با دو دوره ادبی «کلاسیک» و «رمانتیک» بود. از معروفترین آثار « کلایست» می‌توان به «سبوی شکسته»، «آمفیتریون» و « میشائیل کولهاس» اشاره کرد. 

مقامات فرهنگی این کشور سال 2011 را به نام «هاینریش فون کلایست» نامگذاری کرده بودند و از این‌رو برنامه‌های گوناگونی بدین منظور در این کشور برپا شد که برپایی نمایشگاه های مختلف از آن دست بود. 

«آندره اشمیتس» معاون وزارت فرهنگ برلین در جریان معرفی برنامه‌های پایانی سال «کلایست» این سال را سالی موفق برشمرد و افزود: این مساله که «کلایست» هنوز انسان های بسیاری را به تحرک وا می دارد ، برای همه ما که تمام توانمان را برای این پروژه به کار بستیم ، خوشنود کننده است. 

شهر برلین همچنین ازپنج شنبه 17 نوامبر (26 آبان) شاهد نشست سه روزه بین المللی انجمن «هاینریش فون کلایست» بود که هدف از آن پرداختن به ارتباط ممکن میان ادبیات رادیکال و خودکشی «کلایست» است. چرا که چهره‌های ادبی بزرگ دیگری چون گئورگ تراکل ، آدالبرت اشتیفتر، کلاوس مان، کورت چولسکی و پل سلان نیز دست به خودکشی زده‌اند. 

همچنین یکشنبه 20 نوامبر (29 آبان) «سیبیله لویچاروف» نویسنده برلینی با جایزه ادبی امسال «کلایست» مورد قدرداني قرار می‌گیرد. اهداي جايزه 10 هزار يورويي به این نویسنده 57 ساله، برگزاري جشن بزرگ «كلايست» در مرکز سابق تئاتر «برشت»، و گل‌باران مزار تازه مرمت شده «کلایست» قرار داده می شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها