چهارشنبه ۷ آذر ۱۳۸۶ - ۱۰:۲۷
خاتمي: وجود قيصر نمود خارجي نظريات افلاطون بود

سيد محمد خاتمي، رييس موسسه بين‌المللي گفت‌وگوي فرهنگ‌ها و تمدن‌ها كه عصر ديروز در مراسم يادبود قيصر امين‌پور سخن مي‌گفت، وجود قيصر را نمود بيروني و دنيوي پاره‌اي نظريات افلاطون درباره خير و حقيقت و زيبايي معرفي كرد.

به گزارش خبرگزاري كتاب ايران(اينبا)، مراسم يادبود شاعر فقيد قيصر امين‌پور، عصر ديروز با حضور شخصيت‌هايي چون سيدمحمد خاتمي و شاعراني چون ساعد باقري، فاطمه راكعي و فريدون عموزاده خليلي، در دانشكده‌ حقوق و علوم سياسي دانشگاه تهران برگزار شد.

در اين مراسم، حجت الاسلام و المسلمين سيدمحمد خاتمي رييس موسسه بين‌المللي گفت‌وگوي فرهنگ‌ها و تمدن‌ها خاطرنشان كرد: به گفته افلاطون حقيقت، خير و زيبايي هر سه، يك كيفيتند؛ به‌همين جهت در انديشه‌ او، شما ،هم هنر را كه مظهر زيبايي است مشاهده مي‌كنيد و هم اخلاق را كه مظهر خير است و هم فلسفه را، كه مظهر حقيقت به‌شمار مي‌رود.

وي با بيان اين كه "اگر بخواهيم در عالم خارج آن‌چه را كه افلاطون گفته، بيابيم، در وجود قيصر مي‌توانيم به آن دست يابيم"، افزود: وجود قيصر مظهر خير، حقيقت و زيبايي بود.

خاتمي با اشاره به اين كه "عشق در ادبيات در قالب غزل، و خشونت در قالب حماسه تجلي مي‌يابد"، يادآور شد: اما هنر بزرگ اين است كه از عشق،‌ حماسه و از جنگ،‌ غزل بسازيم. بي‌شك غزل ساختن از جنگ، و از عشق حماسه ساختن، از روح بزرگ ايراني كه وامدار فرهنگ والاي اسلامي است، ساخته است.

رييس مؤسسه‌ بين‌المللي گفت‌وگوي فرهنگ‌ها و تمدن‌ها در ادامه به اشعار حافظ و فرودسي اشاره و تاكيد كرد: اگر از اين زاويه بنگريم، حماسه‌ فردوسي، غزل است و غزل حافظ، حماسه.


خاتمي افزود: در حماسه ایرانی و اسلامی، از جنگ علیه خشونت ستایش می‌شود. براي مثال در شاهنامه بزرگ فردوسی الگوی قهرمان گرچه خیالی است ولی برگرفته از واقعیتی است که در تاریخ تحول پیدا کرده است. 

وي ادامه داد: ‌در اسلام، اسطوره‌ واقعيتي است كه دست خيال به آن نمي‌رسد؛ در حالي‌كه در فرهنگ‌هاي ديگر، اسطوره‌ حاصل خيال بزرگاني است كه آن‌چه را نمي‌بينند، در خيال مي‌سازند. براي نمونه شخصيت شعر معروف مولانا «شير خدا و رستم دستانم آرزوست»، اسطوره است كه در عالم واقع، تجلي يافته است.

خاتمي در پايان تصريح كرد: از حماسه، غزل سرودن و از عشق، حماسه ساختن، هنري است كه از هركس برنمي‌آيد؛ و قيصر امين‌پور شخصيتي بود كه توانست چنين كاري را به انجام رساند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط