یکشنبه ۱ آبان ۱۳۹۰ - ۱۶:۰۰
دبيرخانه كنسرسيوم محتواي مشترك جهان اسلام در مشهد ايجاد مي‌شود

رئيس سازمان اسناد و كتابخانه ملي امروز( يكشنبه اول آبان ماه) در يك نشست خبري در مشهد از ايجاد دبيرخانه كنسرسيوم مشترك جهان اسلام در مشهد خبر داد.-

به گزارش خبرگزاري كتاب ايران (ايبنا) به نقل از روابط عمومي سازمان اسناد و كتابخانه ملي جمهوري اسلامي ايران، صلاحي، رييس سازمان اسناد و كتابخانه ملي با اعلام ايجاد دبيرخانه كنسرسيوم محتواي مشترك جهان اسلام در مشهد افزود: در تعاملات بين‌المللي الويت همكاري ما با كشورهاي عضو اكو است كه داراي اشتراكات تاريخي و فرهنگي با ايران هستند و جزء ايران تاريخي و فرهنگي به حساب مي‌آيند. 

وي با تاكيد بر حفظ ميراث گذشتگان، از جمله اسناد بر جاي مانده، افزود: اسناد هويت كشور است و بي احتياطي در نگهداري حتي يك برگ سند مي‌تواند در منافع ملي آينده كشور خلل ايجاد كند. 

رييس سازمان اسناد و كتابخانه ملي ادامه داد: وظيفه سازمان صرفا جمع‌آوري سند و حفظ ميراث نيست، بلكه به دنبال ايجاد ميراث و در واقع ميراث‌سازي براي آيندگان هستيم.                                           

وي با اشاره به وظيفه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي در اعلام سرانه مطالعه افزود: اگرچه اعلام سرانه مطالعه كتاب بر عهده وزارت ارشاد است، اما سازمان در راستاي تحقق مطالبات مقام معظم رهبري، تلاش زيادي مي‌كند تا ميزان سرانه و فرهنگ مطالعه در كشور را افزايش دهد.

صلاحي همچنين از ارايه شاخص‌هاي توليد اسناد براي ارايه به دستگاه‌هاي اجرايي و نظارت دقيق‌تر سازمان اسناد و كتابخانه ملي بر اسناد كشور خبر داد. 

وي در پاسخ به سوال خبرنگاري درباره وضعيت منابع سازمان اسناد و كتابخانه ملي گفت: هم‌اكنون بيش از پنج ميليون جلد كتاب، 25 ميليون برگ سند و 70 هزار برگ سند مربوط به دوران مشروطيت براي ارائه خدمات به مراجعان آماده و فهرست نويسي شده است. 

رييس سازمان اسناد و كتابخانه ملي همچنين در مورد وضعيت ارايه خدمات فهرست نويسي پيش از انتشار(فيپا) پيش بيني كرد كه در سال 91 اين خدمات روزانه و بدون فوت وقت ارايه شود. 

صلاحي در پاسخ به سوال خبرنگاري درباره فراهم كردن امكانات مناسب براي پژوهشگران در سازمان، گفت: بر اساس قانون واسپاري، سازمان اسناد و كتابخانه ملي بايد هر آنچه كه در حوزه نشر توليد مي‌شود، جمع‌آوري و براي پژوهشگران آماده سازد كه در اين مسير به دنبال تعامل بيشتر بر اساس ارايه خدمات ديجيتال به پژوهشگران هستيم.

وي ادامه داد: بر مبناي ديدگاه تحول‌گراي سازمان مي‌خواهيم به جاي اينكه محققان به سازمان مراجعه كنند، منابع در همه جا و همه وقت از طريق سايت سازمان دردسترس باشد. 

رئيس سازمان اسناد و كتابخانه ملي از بهره‌برداري سامانه دسترسي به منابع سازمان از طريق تلفن همراه در راستاي دسترسي سريع پژوهشگران به منابع كتابخانه ملي اشاره كرد و افزود: پرده‌برداري نرم‌افزار جديد با قابليت نصب روي تلفن همراه، ايران را به عنوان سومين كشور ارائه دهنده اين خدمات قرار داد.
 
صلاحي در ادامه از برگزاري سالروز جهاني ميراث ديداري و شنيداري در كتابخانه ملي خبر داد و گفت: اين مراسم روز 4 آبان در سازمان اسناد و كتابخانه ملي با مشاركت كميسيون ملي يونسكو، كميته ملي حافظه جهاني و صدا و سيما برگزار مي‌شود و طي آن قرار است سه لوح ثبت ملي ميراث ديداري و شنيداري ايران با موضوع موسيقي انقلاب اسلامي، دفاع مقدس و تصاوير و سخنان بنيانگذار جمهوري اسلامي ايران امام خميني (ره) به صدا و سيما اهدا شود. 

صلاحي از برگزاري همايش بيش از 200 ناشر برتر در استان سيستان و بلوچستان در 25 آبان ماه و همايش نسخ خطي در 29 آبان ماه در مشهد مقدس خبر داد و بيان كرد: چهارمين جلسه موسسات، مراكز و نهادهاي تاريخ پژوهي و بانك‌هاي اسنادي(مهتاب) هفته آينده برگزار خواهد شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها