چهارشنبه ۱۳ مهر ۱۳۹۰ - ۱۵:۰۸
رونمايي از 12 اثر در همايش «مرجع بیداری اسلامی»

همزمان با همايش «مرجع بیداری اسلامی» كه براي بزرگداشت آیت‌الله شیخ محمد‌تقی نجفی برگزار مي‌شود، 12 كتاب درباره آثار، آرا و اقدامات اين مرجع سياسي رونمايي خواهند شد. اين آثار در شمار تاليفات، رسايل و تصحيح دست ‌نوشته‌هاي او هستند.-

به گزارش خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا)، اين همايش را خانه مشروطه اصفهان براي آشكار ساختن چهره واقعي و اقدامات آينده‌گرايانه اين عالم رباني كه تاريخ‌نگاران پهلوي در حق او جفاي فراواني كردند، برگزار مي‌كند.

يكي از اهداف اين همايش تبيين اقدامات، اهداف و نتايج تصميمات ديني و سياسي اين عارف نويسنده است. از اين رو، 12 اثر كه اغلب در شمار تاليفات آقانجفي اصفهاني‌اند، با تصحيح و بازنويسي در مراسم فردا(14 مهر ماه) رونمايي خواهند شد.

كتاب «مجمع الرسائل» از جمله اين مكتوبات به شمار مي‌آيد. نام میرزای شیرازی با نام نهضت تحریم تنباکو عجین شده و کتاب «مجمع الرسائل» مطابق با فتاوای آیت‌الله میرزا محمدحسن شیرازی به رشته تحرير درآمده است. با توجه به این که وي مرجعیت مطلق شیعیان جهان را داشت و رساله‌اش محل مراجعه مومنان فراواني بود، پس از وفاتش شش نفر از مجتهدان برجسته شیعه به نام‌هاي سید اسماعیل صدر، حاجی میرزا خلیل تهرانی، آخوند ملا محمدکاظم خراسانی، سیدمحمدکاظم طباطبایی‌یزدی، شیخ محمدعلی ثقه‌الاسلام اصفهانی و شیخ محمدتقی آقانجفی اصفهانی، به اين اثر مراجعه مي‌كردند.  

كتاب حاضر را مصطفی آیت‌مهدوی درباره مضامين عنوان شده به رشته تحرير درآورده است.

«پرتوی از عنایات الهی و افاضات رحمانی بر عالم ربانی آیت‌الله آقانجفی اصفهانی» نام اثر ديگر اين مجموعه است كه به کوشش «حسین درگاهی» در بیان آثار عرفانی آقانجفی اصفهانی تاليف شده است. اين نوشتار از مشاهدات و توصیه‌های اخلاقی و عرفانی نویسنده سخن می‌گوید. 

دستورات عبادی، ختم‌های مجرب و بیان مکاشفات به قلم آقانجفی، قسمت‌هایی‌اند که از حاشیه کتاب سیر و سلوک آقانجفی به نام «مفتاح السعاده» اقتباس شدند.

«حکایت بیداری» نوشته «محمود فروزبخش» سومين كتاب اين مجموعه به حکایت‌هایي از زندگانی آقانجفی اختصاص دارد. این كتاب شامل حکایت‌هایی کوچک و خواندنی است که تجربه‌های عرفانی و خاطرات سیاسی اين عارف ديني را بيان مي‌كنند. بيان ابعاد گوناگون مبارزات این مرجع دینی در اين كتاب، باعث تنوع در موضوعات حکایت‌ها شده‌اند.

«حدود و اختیارات فقیه در رساله فی ولایت الحاکم الفقیه» ترجمه و تصحیحی بر رساله «بحث فی ولایت الحاکم الفقیه» اثر آقانجفی اصفهانی است که از رساله فقهی وي به نام «الحجر» كه به تشريح مقوله مهم ولایت در عصر غیبت می‌پردازد، برگرفته است. علاوه بر اهمیت نظری این رساله که حاصل نگاه عالمانه مجتهدي شیعی است، تجربه سیاسی آقانجفی نیز بر اهمیت اثر می‌افزاید. اين كتاب با تحقیق، ترجمه و تصحیح ذبیح الله نعیمیان فراهم آمده است.

«فقه الامامیه (کتاب الطهاره)» كه در روز همايش رونمايي خواهد شد، از ديگر تاليفات آقانجفي اصفهاني است. نخستين جلد کتاب «فقه الامامیه» کتاب الطهاره نام دارد که به فقه استدلالی می‌پردازد. این کتاب به زبان عربی نوشته شده است و در چاپ مجدد آن ارجاعات منابع و مصادر تحقیق و بررسی شده‌اند. این کتاب چهار فصل «میاه، وضو، غسل و تیمم» را دربر دارد.

«فقه الامامیه (کتاب الصلوه)» اثری از آیت‌الله آقانجفی اصفهانی است که به حوزه فقه استدلالی تعلق دارد. این کتاب به زبان عربی نوشته شده است.

«آداب الصلاه» اثر آیت‌الله آقانجفی اصفهانی در شمار تاليفاتي است كه عالمان شیعی درباره احکام، آداب و اسرار نماز می‌نویسند تا بتوانند گوشه‌اي از معارف نهفته در این فریضه بزرگ الهی را بیان کنند. آقانجفی نیز در این کتاب قسمتی از اسرار این فریضه عظیم الهی را با قلمی عالمانه و ملکوتی به رشته تحرير درآورد. اين اثر با تصحیح رحیم قاسمی منتشر شد.

«الافاضات و منبع السعادات» عنوان کتاب مختصری از آیت‌الله آقانجفی اصفهانی است. وي در این اثر با بیانی زیبا و لطیف، مطالب نغز عرفانی را به نگارش درآورد. طریق عرفانی آقانجفی در این کتاب و سایر آثار عرفانی او، عرفان ولایی مطابق با علوم و معارف اهل بیت(ع) را منعكس مي‌سازد. تصحیح اين اثر را «رحیم قاسمی» بر عهده داشت. 

«زندگینامه آیت‌الله العظمی آقانجفی اصفهانی» عنوان يكي ديگر از آثار اين دوازده‌گانه است كه در زمینه زندگینامه فقهی، اخلاقی، اجتماعی و سیاسی مرحوم آقانجفی نوشته شده و پيش‌تر در کتاب تاریخ علمی و اجتماعی اصفهان در دو قرن اخیر توسط «سید مصلح‌الدین مهدوی»‌تاليف شده است. در این اثر دو متن منتشر نشده از «علامه شیخ علی کاشف الغطا» و «علامه محمدباقر الفت» نیز جاي دارند. 

«حقایق الاسرار (شرح زیارت جامعه کبیره)» در شمار تاليفات اين مرجع ديني است. زیارت جامعه کبیره، متنی از معصوم علیه‌السلام است که از کامل‌ترین متون در شناخت اهل‌بیت(ع) به شمار می‌آید و شرح آن توسط آقانجفي اصفهاني در راستای فهم و معرفت بیشتر مقام ولایت تدوين شده، اصل این کتاب به زبان عربی است. 

«حکم نافذ اقانجفی» عنوان جامع‌ترین کتابی است که در معرفی حیات مرجع آیت‌الله آقانجفی اصفهانی نوشته شده است. این اثر سال 1371 به چاپ رسید و در چاپ دوم خود در سال 1390 به همکاری «علیرضا جوادزادهـ به صورت مفصل‌تر تنظیم شد. مبارزه با بدعت بابیه و بهائیه، مبارزه با سلطه اقتصادی بیگانگان، مبارزه با ظلم و استبداد داخلی، نقش آقانجفی در نهضت تحریم تنباکو و نهضت مشروطیت و در یک کلام، رهبری بیداری اسلامی در شهر اصفهان و قسمت مهمی از ایران در این کتاب به طور مستند و مبسوط و تحلیل تاریخی به بحث گذاشته شده‌اند. اين كتاب از تاليفات «موسی نجفی» شناخته مي‌شود.

«ویژه‌نامه مرجع بیداری اسلامی» به سردبیري «موسی فقیه‌حقانی» از ديگر آثاري است كه به مناسبت یکصدمین سالگرد وفات آیت‌الله آقانجفی اصفهانی در راستاي شناخت ابعاد مختلف شخصیت آن مرجع و به همت مسوولان همایش مرجع بیداری اسلامی تهیه و تنظیم شده است. 

جامعیت شخصیت آقانجفی اصفهانی در مرجعیت، عرفان و سیاست، سبب می‌شود که شخصیت او از جنبه‌های مختلف بررسی شوند. مصاحبه با شخصیت‌های علمی در راستاي بررسی ابعاد زندگانی آقانجفی و همچنین مطالبی درباره مواضع سیاسی و مبارزات آقانجفی به همراه عکس‌های منحصر به‌فرد تاریخی محتوای این ویژه‌نامه را تشكيل مي‌دهند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط