سه‌شنبه ۲۲ شهریور ۱۳۹۰ - ۱۱:۰۰
وقتي بال‌هاي كاغذي همراه پرواز ما نيستند

كتابخواني به‌عنوان يكي از شاخص‌هاي توسعه‌يافتگي در جوامع محسوب مي‌شود و مطالعه علاوه بر اين‌كه مي‌تواند به توسعه شهروند هوشمند كمك كند، نقش مهمي نيز در بهره‌وري مناسب از اوقات ‌فراغت دارد.-

به گزارش خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا)، يكي از مراكزي كه مي‌توان در آن به گسترش مطالعه انديشيد، پايانه‌هاي مسافر‌بري‌اند؛ به ويژه فرودگاه‌ها. از آنجا كه «فرودگاه بين‌المللي امام‌خميني(ره)» متولي پروا‌زهاي خارجي در كشورمان است، مسافران اين فرودگاه، هم در هنگام عزيمت به سفر و هم در جريان سفر‌هاي طولاني خارجي، فرصت زيادي براي مطالعه در اختيار دارند، در حالي كه اكنون وضعيت به گونه‌اي است كه مي‌توان گفت زمينه مطالعه مطلوب براي آنان فراهم نيست.

با نگاهي اجمالي به سايت فرودگاه بين‌المللي امام خميني (ره) مشخص مي‌شود كه هيچ‌گونه نشاني از مركز ارايه و فروش كتاب در آن وجود ندارد و حتي آن‌گونه كه از نقشه فرودگاه روشن است، اين فرودگاه كتابخانه‌اي هرچند كوچك براي مطالعه كاركنان وجود ندارد؛ چه رسد به مسافران، اما هنگام بازديد از اين فرودگاه به وجود چند قفسه عرضه كننده كتاب برمي‌خوريم.

تشويق به كتابخواني در اين فرودگاه تنها به صورت درون سازماني انجام مي گيرد. به گفته «عليرضا عسكريان» مدير روابط عمومي فرودگاه، معرفي كتاب به شكل الكترونيكي و از طريق ايميل براي كاركنان ارسال مي شود. مريم صفابخش، مسوول ارتباطات درون سازماني اين فرودگاه نيز سايتي را با عنوان «بريدا» كه آن هم سايتي درون سازماني است و تنها به معرفي كتاب براي كاركنان مي‌پردازد معرفي مي‌كند.

در برخي سالن‌هاي فرودگاه، قفسه‌هاي كتابي تهيه شده‌اند كه نشريات محدودي درحوزه گردشگري براي مسافران در آن فراهم آورده شده‌اند. در سالن ترانزيت نيز قفسه‌هاي كتاب به چشم مي‌خورند و كتاب‌هايي نيز در حوزه گردشگري براي ارايه در نظر گرفته شده‌اند.

غرفه‌هاي كتاب موجود در سالن هاي فرودگاه تنها كتاب‌‌‌هايي مانند «آموزش زبان‌هاي خارجي در كوتاه‌ترين مدت» يا ديوان ‌اشعار شاعران ايراني را كه معمولا كاربردي سوغات‌گونه دارند، ارايه مي‌كنند.

مسوول ارتباطات درون سازماني فرودگاه با بيان اين‌كه بودجه ويژه‌اي به مقوله مطالعه يا تامين كتاب در اين فرودگاه بين‌المللي اختصاص نيافته است، از بي‌رغبتي ناشران و نويسندگان براي همكاري با روابط‌ عمومي فرودگاه به منظور تامين نياز مكتوب مسافران فرودگاه گلايه مي‌كند و يكي از دلايل توسعه نيافتگي اين حوزه در اين فرودگاه بين‌المللي را ارايه نكردن رايگان كتاب و ساير آثار فرهنگي يا در نظر نگرفتن تخفيفي براي ارايه كتاب براي عرضه در فرودگاه از سوي ناشران مي‌داند، اين در حالي است كه فرودگاه بين‌المللي امام خميني(ره) از هر مسافر دست‌كم مبلغ 250 هزار ريال براي ارايه هرگونه خدمات و مبلغ 500 هزار ريال براي ماليات دريافت مي‌كند. بنابراين، ارايه محصولات فرهنگي نمي‌تواند بار مالي زيادي بر اين فرودگاه بين‌المللي تحميل كند.

از آنجا كه اغلب سفر‌هاي هوايي برون‌مرزي اوقات ‌فراغت كسالت‌باري را براي مسافر به همراه مي‌آورد، ارايه كتاب مي‌تواند قدري از كسالت سفر را برطرف كند و به غناي گنجينه علمي مسافران بينجامد.
به گفته يك مسافر ايراني عازم كشور آلمان، ارايه كتاب به مسافران، در كم كردن كسالت سفر موثر است. او همچنين پيشنهاد مي‌كند كتاب‌هايي در همه زمينه‌ها در اختيار مسافران قرار داده شوند. مسافر ديگري كه عازم كشور اوكراين است، با توجه به آنچه كه آن را فرهنگ ‌ايراني مي‌خواند، ارايه فايل‌هاي صوتي و تصويري به مسافران سفرهاي هوايي را موثر‌تر مي‌داند و معتقد است با توجه به اين‌كه ايرانيان معمولا استقبال چنداني از كتاب نمي‌كنند، ساير رسانه‌ها كاربردي‌ترند!

اگر مسوولان فرودگاه امام خميني(ره) توجه بيشتري به ارايه كتاب به مسافران سفر‌هاي دور و دراز اين فرودگاه كنند و آن را به شيوه‌هاي گوناگون مثل صوتي، تصويري يا در قالب آثار مكتوب خلاصه‌نويسي شده به مسافران عرضه كنند، علاوه بر اين كه مي‌توان به افزايش سرانه مطالعه اميدوار بود، اوقات ‌فراغت سودمند‌تري نيز براي مسافران ايجاد خواهد شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها