جمعه ۱۸ شهریور ۱۳۹۰ - ۱۱:۰۷
یک بار دیگر «آنا كارنينا» بر پرده سینما نقش مي‌بندد

هالیوود یک بار دیگر به سراغ «آنا کارنینا» شاهكار لئو تولستوی و از آثار ادبی کلاسیک جهان رفت تا این بار با حضور چهره های مطرح هالیوود به این کتاب جان ببخشد.-

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) به نقل از رویترز، این بار «کایرا نايتلي» و «جود لاو» در برابر دوربين «جو رايت» حاضر می شوند تا با اقتباس از این رمان ماندگار یک فیلم سینمایی بسازند.

كمپاني فيلم «فوكوس فيچرز» که ساخت این پروژه را برعهده گرفته، با اعلام این خبر گفت «تام استوپارد» فيلم‌نامه‌نويس معروف هاليوود فیلمنامه این اثر را با اقتباس از اثر بلند تولستوی می نویسد. او در سال 1998 براي نوشتن فيلم‌نامه فيلم «شكسپيرعاشق» جايزه اسكار را از آن خود کرده بود و فیلمنامه های درخشانی چون «برزیل» در سال 1985 و «بیلی باتبیت» را در کارنامه اش دارد. 

در حالی که اعلام شده «ایرون جانسون» از دیگر بازیگران این فیلم است، گفته شده که کار فیلمبرداری این اثر اقتباسی از همین ماه در بریتانیا و روسیه شروع و فیلم در نیمه دوم سال 2012 اکران می شود.
«جو رايت» كه این اثر را کارگردانی می کند تجربه ساخت فیلم های اقتباسی چون «غرور و تعصب» و «تاوان» را در کارنامه اش دارد. در «غرور تعصب » نیز کایرا نایتلی ایفای نقش کرده بود و برای آن نامزد دریافت جایزه اسکار نیز شد. «جود لاو» نیز تاکنون دو بار نامزد دریافت جایزه اسکار شده است. در حالی که کایرا نایتلی در نقش آنا ظاهر می شود جود لاو نیز در نقش همسر آنا یعنی آلکسی کارنین ظاهر می شود. ایرون جانسون نیز نقش کنت ورنسکی را بازی می کند. 

داریو ماریانلی برنده جایزه اسکار کار آهنگسازی این اثر و ژاکلین دوران که دو بار نامزد اسکار شده کار طراحی لباس را برعهده دارند. 

داستان این رمان که در اواخر قرن نوزدهم در روسیه می گذرد، بر طبقه اجتماعی مرفه روسیه تمرکز دارد و نشان می دهد که این روابط چگونه می توان در هم بریزد. آنا هم که به دنبال خوشبختی است و فکر می کند با تغییر زندگی خانوادگی اش می تواند این خوشبختی را به دست آورد، سرانجام همه چیز حتی زندگی اش را از دست می دهد. 

این رمان نخستین بار در قالب یک داستان دنباله دار از 1873 تا 1877 در «راشن مسنجر» منتشر شد و بعد در قالب کتاب به بازار آمد. تولستوی با ناشرش برای چگونگی به پایان بردن این داستان بسیار اختلاف نظر داشت اما سرانجام موفق شد تا پایان مورد نظر خودش را خلق کند. او این اثر واقع گرایانه را نخستین رمان واقعی اش می دانست و معتقد بود «جنگ و صلح» بیش از یک رمان است. او شخصیت آنا را با الهام از یک شخصیت واقعی یعنی «ماریا گارتونگ» (1919-1832) که دختر آلکساندر پوشکین شاعر بزرگ روسیه بود، خلق کرد.
 
هر چند در آن زمان منتقدان این کتاب را مربوط به زندگی طبقات مرفه نامیدند، اما فئودور داستایفسکی زبان به تحسین آن گشود و آن را یک کار هنری خواند. ویلیام فاکنر نویسنده مطرح آمریکایی نیز این رمان را «بهترین رمانی که تاکنون نوشته شده» نامید. این رمان در نظرسنجی سال 2007 که از 125 نویسنده معاصر جهان صورت گرفت در راس 10 رمان برتر جهان و به عنوان برترین ترین رمان تاریخ ادبیات شناخته شد.



نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها