دوشنبه ۷ شهریور ۱۳۹۰ - ۱۳:۴۲
تعريف حجاب بايد از حالت انفعالي خارج شود

حجت‌الاسلام پناهیان در نخستين نشست از سلسله نشست‌هاي اصحاب قلم «دومين جشنواره بين‌المللي توليدات رسانه‌اي حجاب و عفاف نور» با اشاره به اين كه تعريف حجاب براي تاثيرگذاري بايد از حالت انفعالي خارج شود، توليد برنامه‌ و محتوا براي خارج از مرزهاي ايران را در شمار اهداف اثرگذار بر انديشه جهانيان و غربيان درباره ضرورت حجاب و عفاف خواند./

به گزارش خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا)، در اين برنامه كه شب گذشته(ششم مرداد ماه) در سراي اهل قلم خانه كتاب برگزار شد، حجت‌الاسلام علیرضا پناهیان، عضو هیات امنای دانشگاه هنر و كارشناس مباحث ديني و اجتماعي، مصطفي جمشیدی، نویسنده حوزه ادبيات، دكتر پروين سليحي، رييس شوراي سياست‌گذاري اين جشنواره، در جمع اهالي قلم و ادب و علاقه‌مندان اين حوزه سخنراني كردند.

در ابتداي اين برنامه حجت‌الاسلام پناهیان با اشاره به مهجور بودن مقوله حجاب درباره مبناي تعريف حجاب خوب و مناسب، گفت: براي تبيين اين مفهوم نبايد تعاريفي كلي و فاصله‌دار با مقوله حجاب ارايه داد. بايد دقت داشته باشيم همان‌گونه كه حجاب‌مان را سامان مي‌دهيم، حجاب نيز بسياري از رفتارهاي نزديك به اين مقوله را سامان دهد. در اين باره تا زماني كه به مقابله مستقيم به غرب نپرداخته‌ايم، كارمان درست نمي‌شود. نبايد با بناي فرهنگ غرب در اين باره كنار بياييم.

وي، داشتن تاثيرات فرهنگي بالا را از جمله ويژگي‌هاي مبنايي حجاب خوب دانست و اظهار كرد: بايد تعريف حجاب به‌گونه‌اي باشد كه با تاثيرگذاري بر افكار عموم جامعه، در اذهان و رفتار مردم نهادينه شود. همچنان كه در قرآن كريم نيز آمده است، انسان در اين دنيا خلق شده است تا با دوست‌داشتني‌هاي خود مبارزه كند و اين همان چيزي است كه غرب در مخالفت با آن لذت‌گرايي را هدف زندگي مي‌داند، در حالي كه اسلام برنامه‌هايي براي چگونگي اين تحمل و زجركشيدن دارد.

پناهايان ادامه داد: انسان بايد در دو مرحله زجر بكشد، نخست زماني كه چيزي را ندارد و بايد تحمل كند و دوم، وقتي كه چيزي را دوست دارد و بايد نداشتن آن را تحمل كند. ممكن است زنان و مردان بي‌حجاب از اين بي‌حجابي لذت ببرند، اما اين لذت ممنوعه است و مبناي فرهنگ ما دوري از لذت‌گرايي است. هواي نفس، حد و مرز آزادي است، همچنان كه در قرآن كريم اعتنايي به واژه آزادي نشده است و كلمه زائدي است!

سخنران اين بخش مبناي توصيه‌اي خود براي حجاب را مبارزه با دوست‌داشتني‌ها دانست و گفت: در تاثيرگذاري آموزش و پرورش براي تمامي مقاطع تحصيلي دانش‌آموزان همين بس كه بتواند اين آموزه را كه فرد «خجالت بكشد بگويد چيزي را دوست دارد» نهادينه كند.

پناهيان مبناي حجاب را مبارزه با هواي نفس و جلوگيري ار خوشايندها خواند و بيان كرد: جامعه‌اي كه با دوست‌داشتني‌ها مماشات كند، در اين مسير موفق نخواهد بود. اغلب افراد حجاب را انفعالي تعريف مي‌كنند، در حالي كه «حجاب فعالانه» تاثير بيشتري بر نسل جوان و نوجوانان دارد. براي افرادي كه جسارت بي‌حجابي دارند و جامعه اين جرات را به آن بخشيده است، مماشات و سخنان منفعلانه بي‌تاثير است.

اين كارشناس مسايل ديني، حجاب بانوان را مهرباني براي بانوان ديگر خواند، چرا كه با اين حجاب آنها خود را از عرصه رقابت بي‌نتيجه و خردكننده با زنان ديگر در اجتماع كنار مي‌كشند و اين كار آنها در حقيقت نوعي مهرباني به مردان جامعه نيز به شمار مي‌رود.

وي گفت: همچنين در تعاملات ميان زنان و مرد، زنان در كنترل خويشتن و ساير ابعاد اين رابطه همواره قوي تر از مردان بوده‌اند، با رعايت حجاب زن كه مظهر اقتدار و مديريت در اين تعامل است، شرايط خويشتن‌داري مردان هم فراهم مي‌شود.

پناهيان با تاكيد بر اين كه «بيش از آن كه بي‌حجابي مشكل ما باشد، بي‌حجابي مشكل تمدن غرب است» گفت: چنانچه روزي توليدكنندگان و نويسندگان ما توانمندي توليد فيلمي براي جهان غرب و درك زنان فرانسه داشته باشند و بتوانند مفاهيم خود را به آن سوي مرزها ارسال كنند، موفق خواهند بود.

در ادامه اين جلسه دكتر پروين سليحي، رييس شوراي سياست‌گذاري اين جشنواره، با اشاره به ويژگي‌هاي جامعه زنده و پويا، روح خدمت، ايثارگري و كمك به يكديگر را از جمله اين خصايص برشمرد و گفت: استفاده از ابزار هنر و شعر در القاي چنين مفاهيمي اثرگذارترين روش‌هاست.

وي با اشاره به اين كه نخستين دوره اين جشنواره دو سالانه سال 87 برگزار شد، زمان برپايي اختتاميه جشنواره دوم را آذر ماه سال 90 خواند و بيان كرد: در اين مسير از تمامي اهالي قلم، شعر و ادب درخواست داريم با استفاده از استعدادها، قلم و هنر خود با القاي مفاهيم حجاب و عفاف در رشد و تعالي جامعه گام‌هاي موثرتري بردارند.

سليحي يكي از مشكلات عرصه فيلم‌سازي و توليدات رسانه‌اي در زمينه حجاب و عفاف را كمبود فيلم‌نامه‌هاي خوب دانست كه پايه و اساس توليد برنامه‌اند و بيان كرد: ما با فقر فيلم‌نامه‌هاي خوب مواجهيم، فيلم‌نامه‌هايي كه بتوانند در دنياي رقابت‌هاي رسانه‌اي جذابيت داشته باشند. بنابراين، يكي از فوايد برگزاري چنين جشنواره‌هايي ايجاد زمينه‌هايي براي انگيزه و رقابت ميان هنرمندان و اهالي قلم است تا با ذوق بيشتري به توليد محتوا و متون ارزش‌گذار در اين زمينه بپردازند.

وي ادامه داد: ما قول مي‌دهيم با حمايت از آثار برگزيده و فليم‌نامه‌هاي قوي، جذاب و اثرگذار زمينه توليد آنها رادر قالب فيلم فراهم كنيم تا روز به روز شاهد افزايش توليدات فاخر با جذابيت بالا براي مخاطبان و منطبق با اصول و ارزش‌هاي ديني‌مان باشيم.

سپس جمشيدي، نويسنده حوزه ادبيات، با اشاره به ضرورت تبيين اهميت حجاب و عفاف در آثار و توليدات رسانه‌اي و متون ادبي گفت: بايد اين مفهوم را در آثارمان به مخاطبان القا كنيم كه با انتخاب دين، مصونيت بيشتري براي افراد جامعه ايجاد مي‌شود.

وي به عنوان يك داستان‌نويس اظهار كرد: براي داشتن توليدات متكثر به انجام كارهاي مستمر فرهنگي نيازمنديم. از اين رو، بايد اقدامات بيشتري در حوزه‌هاي ديداري، شنيداري و مكتوب نظير رمان، داستان و ... داشته باشيم. در اين مسير مي‌توانيم از زبان قرآن كمك بگيريم، زباني كه مقصود آن قصه‌گويي صرف نيست و عبرت‌اندوزي را مدنظر دارد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط