دوشنبه ۳ مرداد ۱۳۹۰ - ۱۰:۳۴
چاوز در بیمارستان شیفته نیچه شد

رییس جمهور ونزوئلا طی دوران معالجه بیماری سرطان، به خواندن کتاب «چنین گفت زرتشت» نوشته فردریک نیچه فیلسوف آلمانی قرن نوزدهم علاقه مند شده و این کتاب او را تحت تاثیر قرار داده است. نکته جالب توجه اینکه، چاوز از آموزه های نیچه آلمانی پیام هایی منطبق با ایدئولوژی چپ حاکم بر کشورش استخراج می کند./

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) به نقل از آسوشیتدپرس، هوگو چاوز به قدری تحت تاثیر کتاب نیچه قرار گرفته که اخیرا در یک نطق تلویزیونی به بخش هایی از این کتاب اشاره و در صفحه توییتر خود نیز بخش هایی از آن را نقل قول کرده است.
 
چاوز اوایل ماه جاری طی نطقی گفته بود که درجریان معالجه بیماری اش، فیدل کاسترو نسخه ای از کتاب نیچه را برای او ارسال کرده و او تحت تاثیر این کتاب قرار گرفته است. چاوز می گوید: «با خواندن کتاب گفتم اکنون تو ای زرتشت یک بار دیگر حلول کرده ای و این بار که فیدل کاسترو تو را برای من فرستاده، مرا تحت تاثیر خود قرار می دهی.»

چاوزضمن تشریح کتاب نیجه می گوید:« زیباترین چیزی که نیچه درباره انسان گفته، این است که پایان راه نیست بلکه پلی بین حیوان و « ابر انسان» یا « انسان ماورایی» است.» رییس جمهور ونزوئلا معتقد است که بین آموزه های مسیح، فلسفه کارل مارکس و ایده های سوسیالیستی ارنستو چه گوارا درباره «انسان جدید» تناسب وجود دارد. وی افزوده است: «من از نیچه نقل قول می کنم ولی در عین حال با اصولی از فلسفه و زندگی موافق هستم که می گوید باید جهان را تغییر داد.»

برخی محققان غربی معتقدند رییس جمهور ونزوئلا مفاهیم نیچه را طوری تغییر داده که بتواند ایدئولوژی سوسیالیستی خود از جمله ایده هایی مانند ایجاد «انسان سوسیالیست، زن سوسیالیت و جامعه سوسیالیستی» را ترویج کند. رابرت پایپین، استاد فلسفه دانشگاه شیکاگو می گوید:« این کار چاوز نوعی تغییر جهت عجیب و غریب است که او علاقه مند متفکری شده که به شدت ضدسوسیالیت و ضد اندیشه های مساوات جویانه است.»

به عقیده پاپین ، احتمالا علاقه چاوز به کتاب «چنین گفت زرتشت» به خاطر شخصیت اصلی این کتاب یعنی زرتشت است که با حلقه کوچک پیروانش نتوانست تحول بزرگی را که در جامعه به دنبالش بود، به وجود بیاورد. به گفته این استاد دانشگاه شیکاگو، چیزی که احتمالا رییس جمهور ونزوئلا را تحت تاثیر قرار داده، ایده پایمردی و مجاهدت زرتشت بوده است. 

کتاب «چین گفت زرتشت» داستان پیامبری را نقل می کند که بعد از 10 سال زندگی در تنهایی، از کوهی پایین می آید و سعی می کند که خرد خود را به مردم منتقل کند. او مصرانه از مردم می خواهد که عشرت طلبی را کنار بگذارند و سعی می کند «انسان ماورایی» بودن را به آنها بیاموزد. ایده انسان متعالی که نیچه در کتابش از آن یاد می کند، در زبان های مختلف به معانی متعددی ترجمه شده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها