سه‌شنبه ۳۱ خرداد ۱۳۹۰ - ۲۰:۱۸
حمايت از آثار برگزيده جوايز حوزه كتاب، ‌از برنامه‌هاي اصلي ماست

بهمن دري، ‌معاون امور فرهنگي وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي در آيين پاياني شانزدهمين دوره جايزه كتاب فصل ،‌سياست ‌راهبردي وزارت ارشاد اسلامي را توجه شايسته به نخبگان و اعتنا به نخبگي خواند و حمايت از آثار ارزشمند و برگزيده اين جوايز را در زمره مهم‌ترين برنامه‌هاي معاونت امور فرهنگي اعلام كرد./

به گزارش خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا)، در اين آيين كه با پخش سرود جمهوري اسلامي ايران و قرائت آياتي چند از كلام‌الله مجيد آغاز شد، بهمن دري، معاون امور فرهنگي وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي در سخناني گفت: در ابتدا، اشاره‌اي دارم به فرمايشات مقام معظم رهبري كه اخيرا شوراي عالي انقلاب فرهنگي را قرارگاه فرهنگي جمهوري اسلامي ايران در جنگ نرم با استكبار جهاني ناميدند.

وي ادامه داد: از مجموع سخنان ايشان يك نكته را وام مي‌گيرم كه همان اعتنا به نخبگان و ابتنا به نخبگي است.

معاون امور فرهنگي وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي همچنين با بيان اين مطلب كه جوايز حوزه كتاب كه وزارت ارشاد اسلامي متولي آن است،‌ يكي از نمونه‌هاي اعتنا به نخبگان به شمار مي‌آيد، ‌تصريح كرد: پديد‌آورندگان و برگزيدگان اين آثار در زمره نخبگان جامعه قرار دارند و هدف از اهداي جايزه و ديگر حمايت‌ها، ‌توجه و اعتنا به نخبگي است.

دري افزود: در شانزدهمين دوره جايز كتاب فصل، هم به لحاظ كيفي و هم به لحاظ كمي شاهد ‌ارتقاي اين جايزه‌ايم كه خود محملي براي جايزه كتاب سال جمهوري اسلامي ايران به شمار مي‌آيد.

به گفته وي، سياست وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي، حمايت جدي از آثار ارزشمند جوايز حوزه كتاب است و اين معاونت آماده دريافت كمك و ياري از نخبگان جامعه براي پيشبرد مطلوب‌تر  و برگزاري شايسته‌تر اين جوايز است.

دري همچنين با اشاره به تاييد اعضاي هيات نظارت بر نشر كتاب كودك و نوجوان از سوي رييس جمهور، افزود: اين هيات مي‌تواند به برپايي شايسته و فاخر شدن جوايز حوزه كتاب كمك رساند و همچنين فرصتي باشد تا در حوزه ناشران كتاب از علايق و سلايق شخصي دوري كنيم.

رييس بيست و چهارمين نمايشگاه بين‌المللي كتاب تهران، تصريح كرد: به گفته نهادهاي نظارتي و بازرسي كه معمولا به دنبال نقاط منفي هر رويدادي اند،‌اين دوره از برگزاري نمايشگاه كتاب تهران،‌باشكوه‌ترين نمايشگاه در همه دوره‌ها بوده است.

همچنين علي شجاعي صايين،‌ مدير عامل موسسه خانه كتاب نيز در سخناني گفت:  براي برگزاري اين جايزه 4 سال سخت را پشت سر گذاشتيم و همان‌گونه كه همگان مي‌دانند،‌ تاسيس وراه‌اندازي هر كاري به ويژه در حوزه فرهنگ زحمات زيادي دارد.

وي ادامه داد: دبيرخانه، ‌دبير علمي در هر دوره‌اي و نيز در اين دوره و همچنين هيات علمي اين جايزه هم تلاش زيادي براي بهتر شدن روند برگزاري اين جايزه داشتند و در مقاطعي نيز به بازبيني اساسنامه اين جايزه پرداختند.

مدير عامل موسسه خانه كتاب همچنين با اشاره به بالا بودن سطح كيفي اين دوره از جايزه كتاب فصل، اين دوره را از بسياري جهات، داراي ويژگي‌هاي منحصر به فردي ذكر كرد و از نظر بررسي و داوري آثار منتشر شده در طول يك‌فصل در همه دوره‌ها، ركوردار خواند.

وي از همه صاحب‌نظران، اهالي قلم و كارشناسان و اهالي رسانه دعوت كرد تا براي ارائه نظرات و پيشنهادهاي خود به منظور برگزاري مطلوب‌تر اين جايزه، با دبيرخانه جايزه كتاب فصل همكاري داشته باشند.

شجاعي صايين در پايان گفت: دبيرخانه جايزه كتاب فصل از روزهاي قبل با انتشار فراخوان دوره هفدهم، فعاليت‌هاي اجرايي را بر اساس جدول زمان‌بندي آغاز كرده‌ و به‌زودي داوري‌هاي دوره هفدهم نيز آغاز خواهند شد.

همچنين در اين مراسم، دكتر محرابي از اعضاي هيات علمي جايزه كتاب فصل، گفت: در جايي هستيم كه مي‌توانيم ثمره برگزاري جايزه كتاب فصل را به خوبي مشاهده كنيم و برگزيده شدن تعداد زيادي از نسل جوان انديشمند كشور در اين جايزه و اين دوره، از نشانه‌هاي اين رشد به شمار مي‌آيد.

وي ادامه داد: در داوري‌هاي اين جايزه تلاش شده تا حق كسي ضايع نشود، گرچه داوري همواره كاري دشوار و حساس بوده، ولي در اين راه با همكاري دانشگاه‌‌ها و استادان بزرگ كشورمان همراه و همكار بوده‌ايم.

محرابي همچنين گفت: خوشبختانه در اين دوره آثار ارزشمند زيادي از شهرستان‌هاي كشور به دبيرخانه جايزه ارسال شده بودند و اين موجب خوشحالي است و نشان مي‌دهد بايد براي توسعه كتاب در شهرستان‌ها، تلاش مضاعفي داشته باشيم.

عضو هيات علمي جايزه كتاب فصل همچنين تصريح كرد: بايد در زمينه توليد علم و فرهنگ و ترجمه اين آثار به زبان‌هاي ديگر، همتي مضاعف داشته باشيم تا با بهره‌گيري از فرهنگ غني و تجربه بزرگ خود، اين آثار را در عرصه جهاني مطرح كنيم.

همچنين مجيد حميدزاده، دبير علمي جايزه كتاب فصل نيز در گزارشي كوتاه، آماري از داوري آثار حاضر در اين جايزه به حاضران ارائه كرد و گفت: برنامه‌هايي را براي ساماندهي جوايز ادبي و برقراري نسبت منطقي بين اين جوايز در دبيرخانه‌هاي مختلف و با تاكيد وزير ارشاد و معاون امور فرهنگي وي آغاز كرده‌ايم.

حميدزاده نيز از همه اهالي قلم خواست در صورت داشتن طرح و برنامه‌اي براي بهبود برگزاري اين جوايز، آن‌ها را به دبيرخانه جوايز حوزه كتاب يا موسسه خانه كتاب ارائه دهند.

در اين نشست همچنين حجت‌الاسلام سيد علي خميني، ‌برادر حجت‌الاسلام سيد حسن خميني كه برگزيده اين دروه جايزه كتاب فصل براي تاليف كتاب فرق اسلامي بود، درباره اين اثر سخناني را ايراد كرد.

حجت‌الاسلام قاسم كاكايي، حجت‌الاسلام ممدوحي و حجت‌الاسلام دعايي نيز از ديگر سخنرانان برگزيده آيين پاياني شانزدهمين دوره جايزه كتاب فصل بودند.

در پايان اين آيين نيز برگزيدگان و پديد‌آورندگان آثار شايسته تقدير، جوايز و لوح يادبود خود را دريافت كردند.‌

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط