دوشنبه ۱۷ مرداد ۱۳۹۰ - ۱۱:۲۵
مردم شناسی موسیقی اقوام ایرانی به تصوير درآمد

كتاب عكس بهمن كاظمي با عنوان «سلسله موی دوست» منتشر شد. اين اثر مردم شناسی موسیقی اقوام ایرانی محسوب مي‌شود.*

به گزارش خبرگزاري كتاب ايران (ايبنا)، «سلسه موي دوست» شامل چهارصد عکس از جلوه‌های مختلف حضور موسیقی در میان اقوام مختلف ایرانی است. این عکس‌ها از میان نزدیک به ۴۰هزار عکس برگزیده شده‌ و طی سال‌های متمادی و در پژوهش‌های مختلف به دست آمده‌اند.

این کتاب حضور و وجود موسیقی را در ميان اقوام ایرانی، به روایت عکس به نمایش می‌گذارد. كاظمي، در ابتدای هر فصل با نوشتن مقدمه‌ای کوتاه، ویژگی‌های فرهنگی، زبان و آداب و رسوم هر قوم را شرح داده است.
 
مجموعه عکس‌های کتاب حاضر بخشی از بیست سال پژوهش مستمر عكاس به شمار مي‌آيد.

در «سلسه موي دوست» تقسيم‌بندي‌هايي درباره قوم‌ها انجام شده که مروری کوتاه بر آن در پی می‌آید.

قوم تالش: این فصل از کتاب جلوه‌های حضور اجتماعی موسیقی در میان این قوم را به نمایش می‌گذارد. قوم تالش یکی از اقوام کهن ایرانی است. تالش‌ها مردمانی‌اند از نژاد آریایی که از دیرباز تاکنون در ایران ساکن بوده‌اند. 

زبان تالش یکی از شاخه‌های زبان باستانی است که قرابت فراوانی با زبان کردی دارد. قوم تالش در استان گیلان و بخش‌هایی از استان اردبیل ساکن هستند. 

قوم بلوچ: بلوچ‌ها مردمانی‌اند از نژاد آریایی که از دیرباز تاکنون در ایران ساکن بوده‌اند. زبان بلوچی یکی از شاخه‌های زبان باستانی ایرانیان است و قرابت‌های فراوانی با زبان کردی دارد. قوم بلوچ در استان سیستان و بلوچستان ساکن هستند. این فصل از کتاب جلوه‌های حضور اجتماعی موسیقی در میان این قوم را به نمایش می‌گذارد.

قوم ترکمن: قوم ترکمن یکی از اقوام ایرانی است بخش دیگری از آنها در کشور ترکمنستان به سر می‌برند. ترکمن‌ها مردمانی‌اند که منشا نژاد ایرانی ندارند لیکن از دیرباز تاکنون در ایران ساکن بوده‌اند. زبان ترکمنی‌ها، ترکمنی است و یکی از شاخه‌های زبان‌های باستانی به شمار می‌آید. قوم ترکمن در استان گلستان و بخش‌هایی از استان مازندران ساکن‌اند.

قوم آذری: امروزه در دو کشور ایران و آذربایجان زندگی می‌کنند. آذری‌های ایران در استان‌های آذربایجان شرقی و غربی، همدان، زنجان و قزوین ساکن‌اند.

قوم لر: زبان لری یکی از شاخه‌های زبان باستانی ایرانیان است که قرابت‌های با زبان کردی دارد. قوم لر در استان‌های لرستان، چهارمحال بختیاری و بخش‌هایی از استان‌های ایلام و خوزستان ساکن هستند. 

قوم عرب: یکی از اقوام کهن است که امروزه در بخش وسیعی از جهان ساکن‌اند. عرب‌ها مردمانی‌اند از نژاد سامی که تعدادی از آنان از دیرباز تاکنون در ایران ساکن بوده‌اند. زبان عرب یکی از زبان‌های شناخته شده در دنیا است که زبان مذهبی مسلمانان جهان به شمار می‌آید. قوم عرب ساکن در ایران در استان خوزستان و بخش‌هایی از استان ایلام ساکن هستند.

قوم کرد: کردها قوم بزرگ و کهنی‌اند که امروز در میان چند کشور زندگی می‌کنند. به زبان کردی که یکی از شاخه‌های زبان باستانی ایرانیان است سخن می‌گویند. کردهای ایران در استان‌های کردستان کرمانشاه، ایلام و بخش‌هایی از استان آذربایجان غربی و خراسان هستند.

گونه‌های موسیقی این اقوام شامل، «لالایی مادران»، «ترانه‌ها و نغمه‌های کار»، «ترانه‌های عاشقانه»، «موسیقی و نغمه‌های مذهبی»، «موسیقی شادمانی» و «پای‌کوبی»، «موسیقی سوگواری»و «موسیقی آیینی» است.

كتاب «سلسله موی دوست» حاوي عكس‌هاي بهمن کاظمی در شمارگان دوهزار نسخه از سوي موسسه تاليف، ترجمه و نشر آثار هنري(متن) به فروش مي‌رسد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها