شنبه ۷ فروردین ۱۴۰۰ - ۱۰:۱۱
مسئولان خراسان رضوی در سال 99 چقدر کتاب خواندند؟ + جدول

شاید بد نباشد بدانیم مسئولان و مدیران ارشد اجرایی در یک استان و نیز نمایندگان مردم در شوراهای اسلامی شهر و نیز مجلس، در حوزه فرهنگ مسئولیت دارند و برای جامعه ما تصمیم می‌گیرند، خودشان چقدر با کتاب اُخت هستند.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در خراسان رضوی، آنچه که باید آن را قطعی و موثر بدانیم این است که باید خودمان کتابخوان و اهل کتاب باشیم تا بتوانیم مخاطبان خود اعم از خانواده، همکاران، دوستان و حتی ارباب رجوعان خود را با کتاب آشتی دهیم. فارغ از آمارهای ناامیدکننده و گزارش‌های ساختگی، همه می‌دانیم که این سال‌ها به دلایل مختلف و متفاوت در زندگی همه‌مان کتاب کمرنگ شده است. در این گزارش به سراغ جمعی از مدیران و مسئولان استان خراسان رضوی رفتیم که به نوعی در حوزه فرهنگ مسئولیتی دارند. آن‌هایی که به‌صورت مستقیم یا غیرمستقیم برای فرهنگ و هنر این استان تصمیم می‌گیرند. مسئولان استانی، آستان قدسی، شهری، نظامی، نمایندگان مجلس و فرمانداران برخی از شهرستان‌های استان که به عنوان روسای انجمن کتابخانه‌های عمومی آن شهرستان هم هستند، پاسخگوی چند سوال کوتاه خبرنگاران ایبنا بودند.
 
در ابتدا به سراغ حوزه استانداری به عنوان بالاترین دستگاه اجرایی استان رفتیم. در این مجموعه تنها موفق شدیم با دو تن از مدیران گفتگویی کوتاه داشته باشیم. حوزه فعالیت معاون اقتصادی استانداری خراسان رضوی، فرهنگی نیست؛ با این حال این مقام ارشد اجرایی استان، بیگانه با مطالعه نیست.

مرتضی اشرفی با بیان اینکه به‌طور میانگین، روزانه حداقل یک ساعت مطالعه می‌کنم، می‌گوید: در سال 99 علاوه بر مطالعات در حوزه کاری و دنبال کردن تحلیل‌ها و اخبار روز اقتصادی دنیا چهار کتاب با عناوین «جهانی شدن سرمایه»، «اقتصاد فقیر»، «مدارهای توسعه نیافتگی اقتصاد ایران» و «هدف مقدس اقتصاد ایران» را مطالعه کردم.
 
کتاب «مدارهای توسعه نیافتگی اقتصاد ایران» آخرین کتابی بوده که معاون اقتصادی استانداری خراسان رضوی می‌گوید آن را مطالعه کرده است.
 
وی همچنین ادامه می‌دهد: در حوزه بزرگسال کتاب «فردگرایی و نظم اقتصادی» و در حوزه کودک کتاب «تربیت کودکان همیشه» را جهت مطالعه توصیه می‌کنم.



مدیرکل دفتر اجتماعی و فرهنگی استانداری خراسان رضوی هم که به‌صورت مستقیم یکی از مدیران فرهنگی استان محسوب می‌شود، می‌گوید: در سال 99 تعداد 8 عنوان کتاب خواندم که بیشتر با موضوعات دفاع مقدس و خاطرات رزمندگان مانند «بابا نظر» و کتاب فرمایشات مقام معظم رهبری در حوزه فرهنگی. البته این آمار کتاب‌های متفرقه است به غیر این موارد کتاب‌هایی با موضوعات آمار و اطلاعات حوزه، شناسنامه‌های اجتماعی را هم در برنامه مطالعاتی خود دارم.
 
سیدحمید موسوی با اشاره به اینکه به طور میانگین روزانه نیم ساعت صرفا کتاب می‌خوانم، اضافه می‌کند: آخرین کتابی که مطالعه کردم «سلام بر ابراهیم» بوده که البته مطالعه آن هنوز به پایان نرسیده است.
 
وی در خصوص پیشنهاد اثر نیز می‌گوید: چون علاقمند به خواندن کتاب‌های رزمندگان هستم بیشتر این موارد را مطالعه می‌کنم و توصیه می‌کنم کتاب‌هایی مانند «دا» و «بیست و سه نفر» را همگان مطالعه کنند. در حوزه کودکان اثر خاصی در خاطرم نیست.
 
 

در ادامه به سراغ نماینده مردم مشهد و کلات در مجلس شورای اسلامی رفتیم. حجت‌الاسلام نصرالله پژمانفر می‌گوید: با توجه به وظایفی که در رسیدگی به امور مردم، پرونده‌ها و. .. بر عهده بنده به‌عنوان رئیس کمیسیون اصل 90 مجلس قرار دارد، در طول روز فرصتی برای مطالعه جانبی فراهم نمی‌شود اما مقید هستم هر شب نیم ساعت مطالعه را در برنامه‌های خود قرار دهم.
 
وی اضافه می‌کند: در گذشته کتاب‌هایی در زمینه ادبیات مطالعه می‌کردم اما در حال حاضر بیشتر کتاب‌هایی مرتبط با مباحث کاری می‌خوانم و کتاب‌هایی با عناوین مختلف که در ارتباط با مدل‌های قانون‌نویسی در دنیا و همچنین نقاط ضعف و قوت این مدل‌ها را به صورت گسترده مطالعه کرده‌ام.
 
پژمانفر با اشاره به اینکه امسال پژوهشی در مورد نقاط قوت و ضعف مجلس شورای اسلامی و همچنین نحوه نظارت‌ها داشته‌ام و در همین راستا کتاب‌ها و مقالات متعددی را مطالعه کرده‌ام، عنوان می‌کند: «اصول و قواعد قانون‌نویسی» عنوان آخرین کتابی است که مطالعه کرده‌ام البته در کنار این موضوعات، چند کتاب در ارتباط با ادبیات دفاع مقدس مانند «دختر شینا» و «آن بیست و سه نفر» را نیز خواندم.
 
نماینده مردم مشهد و کلات در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه سلیقه و انتخاب کتاب در اقشار مختلف متفاوت است و هر کس ذائقه‌ای دارد، یادآور می‌شود: نمی‌توان به‌صورت کلی کتابی را برای مخاطب معرفی کرد چون هر فرد ممکن است بر حسب علاقه خود کتابی در زمینه ادبیات، شعر، مدیریت، تاریخ و. .. را انتخاب کند اما اگر قرار باشد موضوعی به عنوان کتاب پیشنهاد دهم کتاب‌هایی را که در قالب تاریخ شفاهی از شهدای دفاع مقدس به رشته تحریر درآمده است، برای مطالعه توصیه می‌کنم.  
 


بعد از استانداری و مجلس به سراغ حوزه رسانه به عنوان یکی از اصلی‌ترین مسیرهای ترویج فرهنگی مطالعه و کتابخوانی رفتیم، مدیرکل صدا و سیمای خراسان رضوی در این زمینه می‌گوید: در سالی که گذشت 7 عنوان کتاب از جمله رمان «جاده جنگ»، «جامعه‌شناسی انتخابات» از دکتر علی دارابی و «سیره امام علی (ع)» از الهی‌زاده را مطالعه کردم.
 
محسن نصرپور با بیان اینکه ممکن است روزانه گاهی 100 صفحه کتاب بخوانم و گاهی 10 صفحه و گاهی هم اصلا نخوانم و اینها بستگی به وقت من دارد، ادامه می‌دهد: آخرین کتابی که در سال 99 مطالعه کردم، «جامعه شناسی انتخابات یازدهم» بوده است.
 
وی در پاسخ به سوال ما در مورد معرفی کتاب مناسب کودک و بزرگسال بیان می‌کند: در حوزه کودک به خاطر ندارم و در حوزه بزرگسال کتاب «سیمای غدیر» از آقای ملک محمدی را معرفی می‌کنم.



معاون فرهنگی و رسانه‌ای اداره‌کل فرهنگ و ارشاد خراسان رضوی هم که به‌صورت مستقیم در حوزه کتاب و رسانه فعالیت دارد، با اشاره به اینکه بخشی از کار روزانه وی خوانش کتاب است، اظهار می‌کند: علاوه بر این مطالعه کتاب‌ها یک ساعت از شب را به خواندن کتاب‌های مورد علاقه خود و یا معرفی شده از سوی دوستان و همکاران اختصاص می‌دهم.
 
افشین تحفه‌گر با بیان اینکه در ماه حدود سه تا چهار کتاب مطالعه می‌کنم، تصریح می‌کند: کتاب «عشاق پاریس» آخرین کتابی بوده که مطالعه کردم و خواندن آن را پیشنهاد می‌کنم.
 
وی از عنوان کردن کتاب خاصی برای مخاطبان پرهیز کرده و می‌گوید: پیشنهاد می‌کنم کتاب‌های مرتبط با هویت خراسان بیشتر در سبد خانوارها و علاقمندان به کتاب قرار گیرد.



رئیس سازمان بسیج رسانه خراسان رضوی هم که در حوزه رسانه‌ی استان فعال است در این خصوص می‌گوید: در سال 99 توانستم حدود 6 کتاب از جمله «جریان‌شناسی نفوذ در تاریخ انقلاب اسلامی»، «شاخص‌های مکتب حاج قاسم»، «روزنامه پهپادی»، «شرح اسم» و «انسان 250 ساله» از مقام معظم رهبری را مطالعه کنم.
 
عباس محمدیان با اشاره به اینکه پس از نماز صبح یک ربع تا بیست دقیقه مطالعه غیردرسی دارم و به غیر آن کتاب‌های درسی خودم را می‌خوانم، اضافه می‌کند: کتاب «جریان شناسی نفوذ در تاریخ انقلاب اسلامی» آخرین کتابی بود که خواندم.
 
وی همچنین برای پیشنهاد مطالعه نیز می‌گوید: در حوزه کودک کتاب شاهنامه فردوسی و در حوزه بزرگسال کتاب «شرح اسم» مقام معظم رهبری را معرفی می‌کنم.



در ادامه به سراغ یکی از مجموعه‌های مهم و موثر و شاید اصلی ترین ارگان در حوزه کتاب و کتابخوانی رفتیم. مدیرکل کتابخانه‌های عمومی خراسان رضوی با بیان اینکه مقید هستم هر شب ساعتی را به مطالعه اختصاص دهم، می‌گوید: به صورت میانگین هر شب یک ساعت مطالعه دارم که ممکن است برخی اوقات این زمان بیشتر نیز بشود؛ چون کتابخوانی برای من صرفا مطالعه و رد شدن از مباحث موضوعات نیست بلکه یادداشت‌برداری را نیز از ارکان مطالعه برای خود می‌دانم.
 
علی‌اکبر سبزیان ادامه می‌دهد: با توجه به شرایط امسال که شیوع بیماری کرونا به ویژه در ابتدای سال، قرنطینه خانگی را رقم زد، توانستم حدود 40 کتاب را مطالعه کنم.
 
وی از کتاب «خاتون و قوماندان» به عنوان آخرین کتابی که خوانده است، یاد می‌کند و می‌گوید: این کتاب در مورد زندگی ابوحامد توسلی نوشته شده که دستنوشته ابتدای آن توسط همسر این شهید است و علاوه بر آشنایی با شهید توسلی مهارت صبر را به خوبی بیان می‌کند.

سبزیان همچنین در خصوص پیشنهاد مطالعه کتاب نیز می‌گوید: کتاب «دختر شینا» و «خاتون وقوماندان» را پیشنهاد می‌کنم، البته تصمیم دارم در ایام نوروز کتاب «شدن» نوشته میشل اوباما را مطالعه کنم که این کتاب را نیز برای مخاطبان پیشنهاد می‌کنم.
 
سبزیان یادآور می‌شود: برای مخاطبان کودک و نوجوان کتاب‌های «پرسش‌های سعید» و «گیرنده پدرم» معرفی و همچنین کتاب «قصه‌های خوب برای بچه‌های خوب» را که کتاب بسیار پرمحتوایی بوده و هیچگاه قدیمی نخواهد شد را پیشنهاد می‌کنم.



در ادامه به سراغ چند مدیرکل استانی رفتیم؛ مجموعه‌هایی که بیشتر به حوزه فرهنگ مرتبط هستند. مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان خراسان رضوی در این زمینه با اشاره به اینکه در هفته 3 تا 4 کتاب از کتاب‌های کانون را مطالعه می‌کند، می‌گوید: جدای از کتاب‌های حوزه کاری و کانون امسال حدود 25 کتاب خواندم که بیشتر آنها با توجه به علاقه شخصی‌ام در زمینه ادبیات دفاع مقدس بود.
 
ابراهیم زره‌ساز، زمان دقیقی از مطالعه خود در طول روز یا هفته عنوان نمی‌کند و می‌گوید: تاکنون محاسبه‌ای از میزان دقیق مطالعه خود نداشته‌ام اما شاید در هفته 3 ساعت مطالعه آزاد داشته باشم که جدای از کتاب‌های کانون است.
 
وی با بیان اینکه «بابا رجب» آخرین کتابی است که خوانده‌ام، ادامه می‌دهد: برای مخاطب بزرگسال کتاب «گردان قاطرچی‌ها» و برای مخاطب کودک کتاب‌های «این همه تلق و ملق»، «قدم یازدهم» و «خانواده آقای چرخشی» را پیشنهاد می‌دهم.



مدیرکل بنیاد شهید و امور ایثارگران خراسان رضوی هم در این زمینه نیز می‌گوید: در سالی 99 به تناسب موضوعی که قصد سخنرانی داشتم، کتاب مطالعه می‌کنم و لذا خاطرم نیست امسال چند عنوان کتاب مطالعه داشته‌ام.
 
حجت الاسلام حسین معصومی با اشاره به اینکه روزانه یک ساعت آخر شب را به خواندن کتاب اختصاص می‌دهم، اضافه می‌کند: آخرین کتابی که مطالعه کردم «سبک انتصابات» از آقای هاشمی‌نژاد بوده است.
 
وی همچنین در خصوص پیشنهاد کتاب می‌گوید: در حوزه کودک کتاب «بازی با اعداد» و در حوزه بزرگسال کتاب «صلح امام حسن (ع)» از مقام معظم رهبری را برای مطالعه به دیگران معرفی می‌کنم.
 


مدیرکل آموزش و پرورش خراسان رضوی هم در این باره می‌گوید: بسته به موضوعات و جلسات مختلفی که دارم کتاب‌های مختلفی مطالعه می‌کنم ولی الان خاطرم نیست.
 
قاسمعلی خدابنده با بیان اینکه در شبانه‌روز دو ساعت مطلب سایتی و اینترنتی مطالعه می‌کنم ولی اختصاصا مطالعه و تورق کتاب کمتر است، اضافه می‌کند: کتاب «نخبه‌کشی در ایران» عنوان آخرین کتابی است که در سال 99 مطالعه داشتم.
 
وی در خصوص معرفی دو عنوان کتاب برای کودک و بزرگسال هم بیان می‌کند: در حوزه کودک کتاب «قصه‌های شب» و در حوزه بزرگسال کتاب «اقتصاد سیاسی ایران» را جهت مطالعه پیشنهاد می‌کنم.



مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان رضوی نیز در خصوص مطالعه کتاب در سال 99 می‌گوید: حدود سی کتاب با موضوعات متفاوت را مطالعه کردم ولی به پایان نرساندم، اما رسانه‌های مطبوعاتی در تمامی ابعاد را با اولویت فرهنگ و هنر خیلی مطالعه کردم.
 
ابوالفضل مکرمی فر با بیان اینکه روزانه دو ساعت را به مطالعه اختصاص می‌دهم، اضافه می‌کند: کتاب «حاج آخوند» از مهاجرانی آخرین کتابی بوده است که مطالعه کرده‌ام.
 
وی در خصوص پیشنهاد اثر نیز می‌گوید: در حوزه کودک کتاب «قصه‌های مجید» هوشنگ مرادی کرمانی و در حوزه بزرگسال کتاب «آنچه گذشت نقشی از نیم قرن تکاپو» از دکتر حائری را توصیه به مطالعه می‌کنم.
 
 

مدیرکل تبلیغات اسلامی خراسان رضوی هم که به نوعی یکی دیگر از چرخ دنده‌های فرهنگ استان محسوب می‌شود در این زمینه می‌گوید: در سال 99 تعداد زیادی کتاب مطالعه کردم که تعدادش خاطرم نیست، شاید 50 یا تعداد بیشتری کتاب در طول یک سال مطالعه کرده باشم.
 
حجت الاسلام هادی صاحبقرانی با بیان اینکه میانگین روزانه یک ساعت را به مطالعه کتاب اختصاص می‌دهم، اضافه می‌کند: آخرین کتابی که مطالعه کردم کتاب «رسول مولتان» است که نامه یکی از شهدای فرهنگی است که در خارج از کشور به شهادت رسیده است
 
وی در خصوص معرفی کتاب نیز می‌گوید: در حوزه کودک کتاب «تن تن و سندباد» و در حوزه بزرگسال کتاب «رسول مولتان» را مخصوصا به افرادی که قصد کار فرهنگی دارند، پیشنهاد می‌کنم.



رئیس حوزه هنری خراسان رضوی هم که زیرمجموعه تحت مدیریتش به عنوان بال دیگری از فعالیت‌های فرهنگی شهر و استان محسوب می‌شود در این زمینه، میزان متوسط مطالعه خود در طول روز را یک ساعت عنوان می‌کند و اضافه می‌کند: امسال توفیق مطالعه 50 کتاب حاصل شد و علاقه‌ام بیشتر به خوانش کتاب‌های تحلیلی و نظری و همچنین ادبیات دفاع مقدس و داستان است.
 
مجید عسگری ادامه می‌دهد: کتاب «هنر، دین، تجدد از دیدگاه اسلام» نوشته محمدمهدی میرباقری، آخرین کتابی است که مطالعه کرده‌ام.
 
وی در ارتباط با پیشنهاد کتاب نیز اظهار می‌کند: کتاب‌های «چگونه کتاب بخوانیم» نوشته مارتیمر جی آدلر و «پریزاد» نوشته سعید تشکری را برای مخاطب بزرگسال و کتاب‌ «پرواز با پاراموتور را دوست دارم» نوشته علی آرمین را برای مخاطب نوجوان معرفی می‌کنم. همچنین خواندن کتاب‌های خانم کلر ژوبرت را برای مخاطب کودک پیشنهاد می‌دهم.



معاون امور اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری خراسان رضوی هم در این زمینه می‌گوید: کسی که کار قضایی می‌کند، نمی‌تواند که مطالعه نداشته باشد البته تعداد کتاب‌های مطالعه شده، خاطرم نیست؛ من دائم در حال مطالعه‌ام زیرا از یک طرف با پرونده‌های متعددی با موضوعات متفاوتی سروکار داریم که حتما باید جهت اشراف بر موضوع، مطالعه جانبی داشته باشم و از طرف دیگر من تدریس دانشگاه هم دارم و باید علاوه بر کتاب‌های دانشگاهی کتاب‌هایی نظیر حقوق جزاء اختصاصی، آیین دادرسی کیفری و جزای عمومی و ... را هم مطالعه کنم.
 
سیدامیر مرتضوی با اشاره به اینکه آخرین کتابی که مطالعه کردم حقوق جزای اختصاصی بوده است، ادامه می‌دهد: چون دائم در حال مطالعه هستم، ساعت مشخصی در روز را نمی‌توانم اعلام کنم، هر پرونده‌ای که بررسی می‌کنم باید حتما در کنار آن مطالعه داشته باشم لذا ساعت مشخص ندارد.

وی در خصوص پیشنهاد کتاب نیز می‌گوید: کتاب «مراحل رشد انسان» که نویسنده آن خاطرم نیست و کتاب «پیشگیری از منظر قرآن کریم» آقای رشادتی را به سنین بزرگسال معرفی می‌کنم و کتاب روانشناسی کودک را برای تربیت کودک پیشنهاد می‌کنم.



اما معاون فرهنگی سپاه امام رضا (ع) نیز که نقش موثری در فرهنگ شهر و منطقه دارند، با بیان اینکه روزانه به طور متوسط بین یک تا دو ساعت مطالعه دارم، در این خصوص اظهار می‌کند: از ابتدای امسال حدود 25 کتاب مطالعه کردم و بیشتر علاقه‌مند خواندن کتاب‌هایی با محوریت ادبیات داستانی و تاریخ شفاهی دفاع مقدس هستم.
 
محمد حسین‌زاده ادامه می‌دهد: کتاب «تشکیلات شهید بهشتی» نوشته محسن ذوالفقاری عنوان آخرین کتابی است که مطالعه کردم و خواندن آن را به افراد علاقه‌مند به حوزه سیاست و تاریخ پیشنهاد می‌کنم.
 
وی در ارتباط با کتاب‌های پیشنهادی برای مخاطبان بزرگسال و کودک و نوجوان خاطرنشان می‌کند: کتاب «بابا رجب» را که خاطرات شفاهی همسر شهید محمدزاده است، برای مخاطب بزرگسال و کتاب «پرواز با پاراموتور را دوست دارم» برای مخاطب نوجوان پیشنهاد می‌کنم.
 


برای اینکه در گزارش از مدیران شهری نیز اظهارنظری داشته باشیم، به سراغ شورای اسلامی شهر مشهد نیز رفتیم. عضو کمیسیون فرهنگی شورای اسلامی شهر مشهد در این زمینه می‌گوید: در سال 99 سه کتاب با موضوع خاطرات دفاع مقدس را مطالعه کردم؛ کتاب‌هایی همچون «بابا نظر» و «خاک‌های نرم کوشک» را خواندم.
 
رمضانعلی فیضی با اشاره به اینکه بیشتر مطالعات ما در حوزه کاری و دستور العمل‌ها و مدیریت شهری است، اضافه می‌کند: روزانه مطالعه منظمی ندارم، شاید یک هفته مطالعه کتاب متفرقه نداشته باشم، ولی بیشتر موضوعات مدیریت شهری و شهرسازی را مطالعه می‌کنم.
 
وی با بیان اینکه آخرین کتابی که مطالعه کردم، «خاک‌های نرم کوشک» و «قوانین و ضوابط شهرداری» بوده است، در خصوص پیشنهاد مطالعه نیز می‎گوید: کتاب «روانشناسی کودک» از دکتر جلالی و در حوزه بزرگسال کتاب «تاریخ اسلام» از جعفر شهیدی را پیشنهاد به مطالعه می‌کنم.

 

اما در ادامه این گزارش باتوجه به اینکه آستان قدس رضوی به عنوان یکی از مهم ترین مراکز و قطب‌های فرهنگی کشور و به ویژه استان خراسان رضوی در حال فعالیت است، به سراغ دو تن از مسئولان آستان قدس رضوی هم رفتیم.
 
رئیس سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی می‌گوید: در سال 99 تعداد 15 کتاب را مطالعه کردم، البته عناوین آنها خاطرم نیست.
 
حجت الاسلام سیدجلال حسینی با اشاره به اینکه روزانه حدود یک ساعت را به مطالعه کتاب اختصاص می‌دهم، اضافه می‎کند: آخرین کتابی که مطالعه کردم، کتاب مرکز اسناد زندگی یک از منافقین و کتاب اصول دین آیت‌الله وحید خراسانی بوده است.
 
وی در خصوص پیشنهاد آثار برای مطالعه نیز می‌گوید: کتاب‌های شهید مطهری و کتاب‌های آیت‌الله مصباح هنوز هم جریان دارد و می‌تواند استناد خوبی باشد و لازم است جوانان به آنها رجوع کنند، این کتاب‌های اعتقادی نقش موثری در تعمیق باورهای جوانان دارد و در حوزه کودک کتابی در خاطرم نیست.



معاون تبلیغات اسلامی آستان قدس رضوی هم با تاکید بر اینکه حیات ما با مطالعه است، عنوان می‌کند: حداقل میزان مطالعه من در روز یک ساعت و برخی اوقات نیز تا 3 ساعت است و محور مطالعه‌ام بیشتر طلبگی و در ارتباط با فقه و اصول است البته کتاب‌هایی با موضوعات ادبیات، تاریخ و سیره شهدا و تاریخ انقلاب اسلامی را نیز می‌پسندم و مطالعه می‌کنم.
 
حجت‌الاسلام حجت گنابادی‌نژاد با اشاره به اینکه هیچ‌گاه تعداد کتاب‌هایی را که در طول سال و یا ماه می‌خوانم نشمرده‌ام، اضافه می‌کند: آخرین کتابی که اکنون نیز در حال مطالعه آن هستم «حسین پسر غلامحسین» است که در ارتباط با زندگینامه و خاطرات شهید محمدحسین یوسف الهی است و خواندن همین کتاب را نیز برای نسل جوان پیشنهاد می‌کنم.
 


حوزه و دانشگاه را نیز در این گزارش فراموش نکردیم و سه تن از مدیران فرهنگی این دو نهاد نیز پاسخگوی ما بودند. معاون فرهنگی، اجتماعی و دانشجویی دانشگاه فردوسی مشهد با تاکید بر اینکه علاوه بر سمت اجرایی در دانشگاه عضو هیئت علمی هستم و این موضوع ایجاب می‌کند تا همواره به دنبال مطالعه و پژوهش باشم، اظهار می‌کند: تمام تلاش من مبنی بر این بوده تا کارهای اجرایی به میزان مطالعه‌ام در روز لطمه وارد نکند، چون احساس می‌کنم به عنوان یکی از اساتید دانشگاهی باید اطلاعاتی به‌روز داشته باشم.
 
حمیدرضا طاهری، میزان مطالعه آزاد خود را 2 ساعت در روز عنوان می‌کند و اضافه می‌کند: جدای از زمینه‌های تخصصی خود، مسائل مربوط به حوزه فرهنگی، مدیریتی و جوانان را نیز در محور مطالعاتی‌ام قرار داده‌ام و در ماه 3 تا 4 کتاب به غیر از مقالات علمی و. .. مطالعه می‌کنم.
 
وی ادامه می‌دهد: «نگاهی انتقادی به دانشگاه‌ هاروارد» عنوان آخرین کتابی است که مطالعه کردم و خواندن آن را به جوانان پیشنهاد می‌کنم.
 


معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی مشهد نیز با بیان اینکه هر شب 2 ساعت را به مطالعه کتاب‌های تخصصی و آزاد اختصاص می‌دهم، می‌گوید: در طول روز فرصت مطالعه مقالات، رساله‌های دانشجویی و... فراهم می‌شود اما شب‌ها در زمینه‌های مورد علاقه خود به‌ویژه مثنوی و شرح‌ آن را می‌خوانم، همچنین کتاب‌هایی با موضوعات ادبیات و علوم قرآن و حدیث را مطالعه می‌کنم.
 
علی‌اصغر یساقی با اشاره به اینکه امسال کتاب‌های دکتر پاکتچی را که 10 جلد می‌شد، در برنامه مطالعاتی خود قرار دادم، عنوان می‌کند: در حال حاضر 7 کتاب از این مجموعه را خوانده‌ام و در کنار آن کتاب‌هایی از دکتر زرین‌‌کوب را نیز مطالعه کرده‌ام و ماهانه بین 3 تا 4 کتاب می‌خوانم.
 
وی با بیان اینکه «روش‌شناسی تاریخی» نوشته دکتر پاکتچی آخرین کتابی بوده که مطالعه کرده‌ام، می‌افزاید: برخی از کتاب‌ها همیشه می‌تواند برای خواننده جالب باشد و یکی از این کتاب‌ها «کلیدر» است که به مخاطبان پیشنهاد می‌کنم اگر تاکنون آن را مطالعه نکرده‌اند، در محور مطالعاتی خود قرار دهند.
 
یساقی ادامه می‌دهد: همچنین «از کوچه رندان» و «سر نی» جزء کتاب‌هایی بوده که از خواندن آنها لذت برده‌ام و به افرادی که علاقه به ادبیات و شعر دارند خوانش این دو کتاب را پیشنهاد می‌کنم.



معاون فرهنگی حوزه علمیه خراسان هم در این زمینه با بیان این که روزانه حدود 2 ساعت مطالعه آزاد دارم، اظهار می‌کند: با توجه به اینکه نوع کار ما موضوعی است و باید تسلط کافی به مباحث فرهنگی، اخلاقی، روانشناسی، اعتقادی و تربیتی داشته باشیم، زمینه مطالعات من نیز در ارتباط با همین موضوعات است.
 
حجت‌الاسلام مهدی مقامی ادامه می‌دهد: به‌طور تقریبی هر هفته یک کتاب 200 صفحه‌ای را مطالعه می‌کنم و در ماه شاید نزدیک به 3 یا 4 کتاب بخوانم که برخی از آنها مربوط به مباحث روز دنیا و کتاب‌های جدید می‌شود.
 
وی با اشاره به اینکه در حال حاضر یکی از جلدهای کتاب «تفسیر المیزان» را مطالعه می‌کنم، می‌گوید: کتاب «حماسه امام سجاد (ع)» که به‌تازگی توسط مقام معظم رهبری رونمایی شد، در نظر دارم تا مطالعه کنم و پیشنهاد می‌کنم تا اقشار مختلف جامعه این کتاب را بخوانند چون این کتاب نگاه و نگرش دیگری از این امام همام را به مخاطب ارائه می‌دهد و بیشتر می‌توان با شخصیت ایشان آشنا شد.
 


اما به دلیل اینکه گفتگوهای ما متمرکز در مشهد نباشد، به سراغ فرمانداران شهرستان‌های مهم‌تر در استان خراسان رضوی که همزمان به عنوان رئیس انجمن کتابخانه‌های عمومی آن شهرستان نیز مسئولیت دارند، هم رفتیم، فرماندار گناباد و رئیس انجمن کتابخانه‌های عمومی گناباد در خصوص میزان مطالعه در سال 99 می‌گوید: دقیقا خاطرم نیست در سال 99 چند کتاب مطالعه کردم، ولی به تناسب جلسات مطالعه مختصری دارم.
 
حامد قربانی با بیان اینکه البته با توجه به اینکه کتاب در عصر حاضر هم مکتوب و هم دیجیتال است من بیشتر کتاب‌های دیجیتال بیشتر با موضوعات اجتماعی را مطالعه می‌کنم، اضافه می‌کند: سعی می‌کنم روزانه بین 30 الی 40 دقیقه را به خواندن کتاب اختصاص بدهم.
 
وی همچنین از کتاب «سیاست، قدرت، دولت» از دکتر داوودی به عنوان آخرین کتابی که در سال 99 مطالعه داشته است، یاد می‌کند.
 
فرماندار گناباد همچنین در خصوص پیشنهاد کتاب برای مطالعه می‌گوید: در حوزه کودک کتابی جهت معرفی حضور ذهن ندارم اما در حوزه بزرگسال کتاب قدرت، دانش، مشروعیت نوشته داوود فرهی را جهت مطالعه پیشنهاد می‌کنم.
 


فرماندار نیشابور نیز با اشاره به اینکه کتاب‌های حوزه تخصصی و همچنین آخرین کتب منتشره با موضوعات اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی در فهرست مطالعه من قرار دارد، می‌گوید: کتاب‌های «فتح خون» شهید آوینی، «روزگار کرونا» نوشته ناصر فکوهی،« ایران در گزارش‌های بین المللی؛ تحلیل فرهنگی صنعت» از قانعی راد و «خورشید شرق در سده دوم» از فضل بن شاذان از مختاری را در سال 99 مطالعه کردم.
 
علیرضا قامتی با اشاره به اینکه روزانه بنده سعی می‌کنم علیرغم مشغله کاری زمانی را برای مطالعه کتاب اعم از چاپی، دیجیتال و یا پی دی اف و صوتی اختصاص می‌دهم، ادامه می‌دهد: کتاب «تاریخ علمای نیشابور» از کمالی آخرین عنوان کتابی است که مطالعه کردم.
 
وی در خصوص پیشنهاد اثر نیز می‌گوید: کتاب انسان 250 ساله از مقام معظم رهبری را در حوزه بزرگسال توصیه می‌کنم دیگران استفاده کنند و در حوزه کودک کتاب «شوخی‌های پیامبر» از مرتضی دانشمند را توصیه می‌کنم برای کودکان خوانده شود.
 


فرماندار سبزوار نیز با بیان اینکه بیشتر محور مطالعاتی من معطوف به موضوعات کاری می‌شود، عنوان می‌کند: غیر از زمانی که در به خواندن ادعیه و قرآن کریم اختصاص می‌دهم تلاش می‌کنم تا در طول هفته نیز ساعتی برای مطالعه جانبی داشته باشم چون حجم کار به اندازه‌ای بالاست که فرصت مطالعه روزانه دست نمی‌دهد.
 
سیدمجتبی علوی‌مقدم اضافه می‌کند: کتابخانه‌ای با بیش از 400 جلد کتاب در منزل دارم که کتاب‌های آن دارای موضوعات مختلفی همچون خانواده، ادبیات داستانی، تاریخ، مدیریت و. .. است و تلاش می‌کنم تا در طول هفته 4 تا 5 ساعت مطالعه آزاد داشته باشم.
 
وی با اشاره به اینکه در سال گذشته 5 کتاب مطالعه کرده است، تصریح می‌کند: علاقمند به خواندن کتاب‌های تاریخی و موضوعات علوم انسانی هستم و «تاریخ جهان اسلام» عنوان آخرین کتابی است که خوانده‌ام.
 
فرماندار سبزوار، خواندن کتاب‌های استاد مطهری را برای اقشار مختلف جامعه پیشنهاد می‌دهد و می‌گوید: کتاب‌های استاد مطهری هیچ‌گاه قدیمی نمی‌شوند و محتوای آنها و نوع نوشتار استاد به گونه‌ای است که در تمام دوران می‌تواند پاسخگوی نیاز مخاطب باشد.
 


فرماندار قوچان هم در پاسخ سوالات کتاب و کتابخوانی ما می‌گوید: شاید بتوان گفت به تعداد انگشتان دست امسال کتاب مطالعه کرده‌ام، از جمله کتاب‌های «فلسفه سیاسی»، «موج چهارم» و «هویت» از میلان کوندرا و مابقی عناوین کتاب خاطرم نیست.
 
امین رضا مراتی با بیان اینکه اگر مطالعه را صرفا کتاب در نظر بگیریم با توجه به مشغله کاری کمتر مطالعه داشتم و متناسب به نیازم به کتابی رجوع می‌کنم که قبلا مطالعه داشتم و حاشیه‌نویسی کردم، اضافه می‌کند: روزانه نیم ساعت را اختصاصا به مطبوعات و فصلنامه‌ها اختصاص می‌دهم.
 
وی با اشاره به اینکه آخرین کتابی که مطالعه کردم، «هویت» از کوندرا بوده است، در خصوص پیشنهاد اثر نیز بیان می‎کند: در حوزه بزرگسال کتاب دا و کتاب هویت را معرفی می‌کنم و در حوزه کودک عنوانی خاطرم نیست.



به سراغ حسین شرافتی‌راد سرپرست فرمانداری تربت حیدریه هم رفتیم اما علی‌رغم پیگیری‌ها و اصرار ما، عنوان کرد: مصاحبه نمی‌دهم زیرا باید خبرنگار را بشناسم و باید جهت گرفتن مصاحبه حضوری به دفتر فرمانداری مراجعه کنید. پس از پافشاری ما، سرپرست فرمانداری تربت حیدریه، حاضر به مصاحبه شد؛ اما همان ابتدا و در پاسخ به اولین سوال ما که در سال 99 چند کتاب را مطالعه کردید؟، گفت: «سوال سختی پرسیدید! 5 دقیقه دیگر تماس بگیرید تا جواب سوالات را بدهم» ولی پس از 5 دقیقه چندین بار با وی تماس گرفتتیم که جوابگو نبود!
 


در این گزارش، سراغ 6 تن از مدیران زن در استان که دارای مسئولیت هستند نیز رفتیم اما در کمال ناباوری هیچ کدام از این شش بانو پاسخگوی سوالات خبرنگاران ایبنا نشدند. با پیگیری‌های فراوان از دفتر طاهره طهماسبی سرپرست دفتر امور بانوان و خانواده استانداری خراسان رضوی برای مصاحبه پیرامون موضوع کتابخوانی موافقت به عمل نیامد و مسئولان دفتر وی، به دنبال بروکراسی‌های اداری و روابط عمومی و وقت قبلی برآمدند.
 
فاطمه رحمانی و‌ هاجر چنارانی نمایندگان مشهد و نیشابور به عنوان تنها نمایندگان زن از شهرهای استان خراسان رضوی در مجلس شورای اسلامی نیز پس از تماس و پیغام‌های فراوان از دادن مصاحبه با خبرنگار ما خودداری کردند.
 
شهناز رمارم و بتول گندمی نیز به عنوان دو عضو زن شورای اسلامی شهر مشهد نیز با وجود پیگیری‌های خبرنگار و تماس‌های مکرر پاسخگوی سوالات ما نشدند.
 
نیره عابدین‌زاده معاون دادستان مرکز استان خراسان رضوی نیز از این مصاحبه خودداری کرد و بدین ترتیب هیچ کدام از مدیران زن که برای این گفتگو انتخاب شده بودند، پاسخگوی چند سوال کوتاه در حوزه کتاب و کتابخوانی نشدند.
 


در این گزارش حتما مدیران و مسئولان دیگری نیز می‌توانستند پاسخگوی سوالات ما شوند اما سعی شد از بخش‌های مختلف استان نظراتی را در این حوزه تجمیع کنیم. سال اول کرونا به پایان رسید و در کنار تمام محدودیت‌ها، مرگ‌ها و مشکلات، شاید کرونا فرصت مطالعه را به نوعی در میان مردم و اهالی کتاب افزایش داده است، امیدوارم سال 1400 کتاب و کتابخوانی بتواند در سبد اقتصادی و فکری خانواده‌ها جای بیشتری برای خود باز کند.           
 
ردیف سمت و نام  در سال ۱۳۹۹ چند عنوان کتاب مطالعه کرده‌ید؟ روزی چند دقیقه مطالعه می‌کنید؟ آخرین کتابی که خوانده‌اید؟ کتاب پیشنهادی برای مطالعه در حوزه کودک  کتاب پیشنهادی برای مطالعه در حوزه کودک بزرگسال
1 معاون اقتصادی استانداری خراسان رضوی/ مرتضی اشرفی 4 یک ساعت مدارهای توسعه‌نیافتگی اقتصاد ایران تربیت کودکان همیشه فردگرایی و نظم اقتصادی
2 مدیرکل دفتر اجتماعی و فرهنگی استانداری خراسان رضوی/ سیدحمید موسوی  8 30 دقیقه سلام بر ابراهیم اثر خاصی در خاطرم نیست دا و بیست و سه نفر
3 نماینده مردم مشهد و کلات در مجلس/ حجت‌الاسلام نصرا... پژمانفر - 30 دقیقه اصول و قواعد قانون‌نویسی             - تاریخ شفاهی از شهدای دفاع مقدس
4 مدیرکل صدا و سیمای خراسان رضوی/ محسن نصرپور 7     متغیر جامعه‌شناسی انتخابات یازدهم به خاطر ندارم سیمای غدیر
5 معاون فرهنگی و رسانه‌ای اداره‌کل فرهنگ و ارشاد خراسان رضوی/ افشین تحفه‌گر ماهانه 4 عنوان یک ساعت عشاق پاریس - -
6 رئیس سازمان بسیج رسانه خراسان رضوی/ عباس محمدیان 6   20 دقیقه  جریان شناسی نفوذ در تاریخ انقلاب اسلامی شاهنامه شرح اسم
7 مدیرکل کتابخانه‌های عمومی خراسان رضوی/ علی‌اکبر سبزیان 40 یک ساعت خاتون و قوماندان پرسش‌های سعید / گیرنده پدرم / قصه‌های خوب برای بچه‌های خوب دختر شینا / شدن
8 مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان خراسان رضوی/ ابراهیم زره‌ساز  25 محاسبه‌ای نداشته‌ام  بابا رجب این همه تلق و ملق/ قدم یازدهم / خانواده آقای چرخشی گردان قاطرچی‌ها
9 مدیر کل بنیاد شهید و امور ایثارگران خراسان رضوی/ حجت‌الاسلام حسین معصومی خاطرم نیست  یک ساعت سبک انتصابات  بازی با اعداد صلح امام حسن (ع)
10 مدیرکل آموزش و پرورش خراسان رضوی/ قاسمعلی خدابنده خاطرم نیست - نخبه‌کشی در ایران قصه‌های شب اقتصاد سیاسی ایران
11 مدیرکل میراث فرهنگی،گردشگری و صنایع دستی خراسان رضوی/ ابوالفضل مکرمی‌فر 30 عنوان (ناقص)  دو ساعت حاج آخوند   قصه‌های مجید آنچه گذشت نقشی از نیم قرن تکاپو
12 مدیرکل تبلیغات اسلامی خراسان رضوی/ حجت‌الاسلام هادی صاحبقرانی 50 یک ساعت رسول مولتان تن تن و سندباد   رسول مولتان
13 رئیس حوزه هنری خراسان رضوی/ مجید عسگری 50 یک ساعت هنر، دین، تجدد از دیدگاه اسلام پرواز با پاراموتور را دوست دارم/ آثار کلر ژوبرت چگونه کتاب بخوانیم/ پریزاد
14 معاون امور اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری خراسان رضوی/ سیدامیر مرتضوی خاطرم نیست ساعت مشخصی را نمی‌توانم اعلام کنم حقوق جزای اختصاصی روانشناسی کودک مراحل رشد انسان/ پیشگیری از منظر قرآن کریم
15 معاون فرهنگی سپاه امام رضا (ع)/ محمد حسین‌زاده 25 دو ساعت تشکیلات شهید بهشتی پرواز با پاراموتور را دوست دارم بابا رجب
16 عضو کمیسیون فرهنگی شورای اسلامی شهر مشهد/ رمضانعلی فیضی 3     مطالعه منظمی ندارم خاک‌های نرم کوشک روانشناسی کودک تاریخ اسلام
17 رئیس سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی/ حجت‌الاسلام سید‌جلال حسینی 15 حدود یک ساعت مرکز اسناد زندگی یک از منافقین و کتاب اصول دین آیت‌الله وحید خراسانی  کتابی در خاطرم نیست کتاب‌های شهید مطهری و کتاب‌های آیت‌الله مصباح
18 معاون تبلیغات اسلامی آستان قدس رضوی/ حجت‌الاسلام حجت گنابادی‌نژاد نشمرده‌ام 3 ساعت  حسین پسر غلامحسین - -
19 معاون فرهنگی، اجتماعی و دانشجویی دانشگاه فردوسی مشهد/ حمیدرضا طاهری - 2 ساعت    نگاهی انتقادی به دانشگاه هاروارد - -
20 معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه آزاد مشهد/ علی اصغر یساقی 2 ساعت روش‌شناسی تاریخی - کلیدر/ از کوچه رندان/ سر نی
21 معاون فرهنگی حوزه علمیه خراسان/ حجت‌الاسلام مهدی مقامی ماهانه 4 عنوان 2 ساعت تفسیر المیزان  - حماسه امام سجاد (ع)
22 فرماندار گناباد/ حامد قربانی خاطرم نیست    40 دقیقه         سیاست، قدرت، دولت حضور ذهن ندارم قدرت، دانش، مشروعیت
23 فرماندار نیشابور/ علیرضا قامتی 5 - تاریخ علمای نیشابور شوخی‌های پیامبر انسان 250 ساله
24 فرماندار سبزوار/ سیدمجتبی علوی‌مقدم 5 فرصت مطالعه روزانه دست نمی‌دهد تاریخ جهان اسلام   - آثار شهید مطهری
25 فرماندار قوچان/ امین‌رضا مراتی تعداد انگشتان دست - هویت عنوانی خاطرم نیست دا / هویت
26 سرپرست فرمانداری تربت حیدریه/ حسین شرافتی‌راد پاسخگو نبودند
27 سرپرست دفتر امور بانوان و خانواده استانداری خراسان رضوی/ طاهره طهماسبی پاسخگو نبودند
28 فاطمه رحمانی/ نماینده مشهد در مجلس پاسخگو نبودند
29 هاجر چنارانی/ نماینده نیشابور در مجلس پاسخگو نبودند
30 شهناز رمارم / عضو شورای اسلامی شهر مشهد پاسخگو نبودند
31 بتول گندمی / عضو شورای اسلامی شهر مشهد پاسخگو نبودند
32 نیره عابدین‌زاده / معاون دادستان  مرکز استان خراسان رضوی پاسخگو نبودند

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها