یکشنبه ۲۸ دی ۱۳۹۳ - ۰۷:۵۹
بررسی وضعیت توزیع کتاب دانشگاهی از نگاه 9 فعال نشر دانشگاهی

لزوم آسیب‌شناسی توزیع کتاب‌های دانشگاهی در کشور و یافتن راهکارهای کاربردی برای رفع مشکلات و بهبود وضعیت موجود، (ایبنا) را بر آن داشت تا در قالب یک پرونده خبری این موضوع مهم صنعت نشر را از نگاه 9 کارشناس، ناشر و توزیع کننده کتاب دانشگاهی زیر ذره بین نقد ببرد. تقویت بازاریابی کتاب و برگزاری نمایشگاه های استانی از جمله این راهکارهاست.

خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)- زهرا حقانی: انتشار کتاب در هر جامعه از شاخص ‏های عمده رشد فکری و معنوی است و نشر به عنوان فعالیتی فرهنگی از شاهرگ‏ های حیاتی جامعه پویا و روبه پیشرفت است.

امروزه میزان انتشار کتاب در هر جامعه به عنوان یکی از ملاک‏ های پیشرفت و توسعه‏ یافتگی محسوب می‏ شود. نشر کتاب در ایران، از مهم‌ترین و اصلی‌ترین ارکان فرهنگی است.

تأمین کتاب‌های مورد نیاز دانش‌آموزان، دانشجویان، محققان و پژوهشگران و فراهم کردن مواد خواندنی برای جمعیتی که اکنون بالغ بر هفتاد میلیون نفر هستند و بیش از 80 درصد آن ها باسواد شده‌اند، به خودی خود می‌تواند به صنعتی مولد، اشتغال‌زا، فعال و تأثیر‌گذار در جنبه‌های مختلف جامعه تبدیل شود و در آینده چشم‌اندازی را ترسیم می‌کند که نیازمند سیاست‌گذاری، برنامه‌ریزی، مدیریت و سازماندهی نشر است.

نشر در ایران همواره با مشکلات عدیده‏ ای‏ روبه رو بوده و برخی نوسانات و مشکلات نشان از عدم‏ برنامه‏ ریزی صحیح و اصولی در امر نشر می‌دهد که در این میان، شهرستان‏ها قربانیان اصلی نابسامانی‏ های بازار نشر هستند و لزوم‏ تحقیقات اساسی و ارائه راه‏ حل‏های عملی با تأثیر درازمدت‏ بسیار ضروری است.

از جمله این مشکلات سیستم توزیع کتاب به ویژه در شهرستان هاست. نشر دانشگاهی کشور نیز از این قاعده مستثنی نبوده و همواره کتاب ها از تولید تا زمانی که به دست مخاطبان برسند، چرخه پر دست اندازی را پیش رو داشته اند.

با توجه به اهمیت ساماندهی وضعیت توزیع کتاب دانشگاهی در کشور، (ایبنا) در قالب 9 گفت و گو با ناشران، توزیع کنندگان و فعالان نشر دانشگاهی این موضوع مهم را زیر ذره بین نقد برده است.

در نظر گرفتن عامل تشویقی برای توزیع کنندگان شهرستانی، ضرورت نگاه صنفی به توزیع کنندگان کتاب، تقویت بازاریابی کتاب، ایجاد ویترین مناسب برای عرضه کتاب، توزیع عادلانه کتاب در شهرستان ها و برگزاری نمایشگاه های استانی کتاب از جمله راهکارهای این 9 گفت و گو شونده، برای رفع مشکلات موجود در زمینه توزیع کتاب دانشگاهی است.

جدول زیر در نگاهی اجمالی، دیدگاه های این کارشناسان و فعالان حوزه نشر دانشگاهی را منعکس کرده است.

 
ردیف عنوان مصاحبه شونده جمله کلیدی مطالعه  در ایبنا
1 غلامرضا رمضان‌نیا، مدیر انتشارات دانشگاه علم و صنعت ایران‌ درنظر گرفتن عامل تشویقی برای توزیع‌کنندگان شهرستانی لینک
2 سیدمجتبی طالقانی، مدیر انتشارات سیمای دانش نگاه صنفی به توزیع‌کنندگان کتاب ضروری است لینک
3 محمدرضا سعيدی، معاون اجرایی سازمان (سمت) بازار‌یابی کتاب باید تقویت شود لینک
4 هومان حسن‌پور، سخنگوی شرکت تعاونی توزیع‌کنندگان کتاب تهران عرضه کتاب نیاز به ویترین دارد لینک
5 شهروز گهواره،‌ مدیر انتشارات نوپردازان بخش توزیع، دچار فقر ویترین است لینک
6 رضا یوسفی،‌ رئیس پخش کتاب «گسترش» توزیع کتاب ناعادلانه است لینک
7 مهدی طورانیان، مدیر نشر پیام انقلاب نمایشگاه‌های استانی کمک به توزیع عادلانه کتاب است لینک
8 محمد طوسی، مدیر نشر سازوکار توزیع‌کننده، اختاپوس نیست لینک
 
9 مجید جهانی پخش‌کنندگان منابع دانشگاهی نقش دلال را بازی می‌‌کنند لینک

 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها