چهارشنبه ۳ دی ۱۳۹۳ - ۰۶:۳۵
خداحافظ پیرمرد پرخاطره کوچه‌باغ‌های طهران/ وزیر ارشاد: «مرتضی احمدی» فرهنگ فولکلوریک ایرانی را اعتلاء بخشید

زمستان رسید و اهالی فرهنگ در سوگ هجران هنرمند و ادیبی پیشکسوت نشستند. او با رفتنش حسرتی جاویدان بر دل های مردم خصوصا هنرمندان این کهن مرز و بوم نشاند. «سید مرتضی احمدی» تهران شناس، نویسنده و متخصص ادبیات فولکلور طهران یکشنبه گذشته در سن 90 سالگی به دیار باقی رفت.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)  زنده‌یاد سید مرتضی احمدی که متولد سال ۱۳۰۳ در جنوب تهران بود، مولف چندین کتاب ارزشمند در حوزه ادبیات فولکلور  و عامه بود.

نویسنده کتاب های «فرهنگ بر و بچه‌های ترون»، «پیش‌پرده و پیش‌پرده‌خوانی»، «من و زندگی»، «کهنه‌های همیشه نو» و «پرسه» سینه اش مملواز خاطرات شنیدنی بود.
اگرچه او را بیشتر در حوزه تئاتر و سینما و موسیقی می شناسند و معرفی می کنند ولی حقیقتا دغدغه او در همه هنرها حفظ فرهنگ مردمی و ادبیات کوچه بود.

آنچنانکه علی جنتی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی  نیز به مناسبت درگذشت مرتضی احمدی، در پیام تسلیتی نوشت: « خبر فقدان این هنرمند مردمی که قریب به نیم قرن در راستای اعتلای هنر  ایرانی خصوصا شناساندن فرهنگ فولکلوریک و عشق به مردم و میهن خود تلاش فراوانی نمود، باعث تاسف و تاثر فراوان شد.
مرحوم  «مرتضی احمدی» همواره با طنین صدای دل نشین‌اش کوچه‌باغ‌های خاطره‌ هایمان را از عطر فرهنگ اصیل و  بومی آکنده می ساخت. فقدان این هنرمند مردمی و محبوب محافل هنری؛ حسرتی جاویدان بر دل های مردم خصوصا هنرمندان این کهن مرز و بوم نشاند. »
 
مرحوم«مرتضی احمدی» همواره با طنین صدای دل نشین‌اش کوچه‌باغ‌های خاطره‌مان را از عطر فرهنگ اصیل و  بومی آکنده می ساخت. فقدان این هنرمند مردمی و محبوب محافل هنری؛ حسرتی جاویدان بر دل های مردم خصوصا هنرمندان این کهن مرز و بوم نشاند.

از این هنرمند محبوب سینما، تئاتر و تلویزیون آثار و کتاب هایی خواندنی ای منتشر شده که مورد استقبال مخاطبان عمومی قرار گرفته است.

از جمله این آثار می توان به کتاب های زیر اشاره کرد:

  *  کهنه‌های همیشه نو (ترانه‌های تخت حوضی)، مرتضی احمدی (گردآورنده)، ناشر: ققنوس
من و زندگی: خاطرات مرتضی احمدی، مرتضی احمدی، ناشر: ققنوس
پرسه در احوالات ترون و ترونیا، مرتضی احمدی، ناشر: هیلا

فرهنگ بر و بچه‌های ترون: کلمه‌های ویژه، واژه‌ها، اصطلاحات و ضرب المثل‌های تهرانی، مرتضی احمدی، ناشر: هیلا

 مراسم تشییع زنده‌یاد «مرتضی احمدی» امروز چهارشنبه ساعت 9 صبح از مقابل تالار وحدت برگزار می‌شود. پیکر این هنرمند پیشکسوت در قطعه هنرمندان بهشت زهرا(س) به خاک سپرده خواهد شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها