سه‌شنبه ۲ دی ۱۳۹۳ - ۰۰:۲۷
برداشت های غربی از تشیع علوی و رضوی

موضوع امام هشتم در کتاب های شیعه شناسی بحثس وسیع و نگاهی انتقادی می طلبد. چرا که اساسا مستشرقان و متفکران غربی تصور درستی از تشیع نداشته اند. «ایبنا» در این بخش به دو نمونه مشهور از ردپای امام رضا(ع) در آثار شیعه شناسی اکتفاء کرده است.

خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)- هرچند تألیفات غربیان درباره تشیع امامی در مقایسه با دیگر فرق اسلامی اندك است، با این حال نمونه هایی از این تألیفات موجود است.

در كتب شرق شناسان به مقتضای بحث كه شرح عقاید امامیان است، نویسندگان به موضوع امامت توجه كرده و از این رو به تاریخ و زندگانی امامان شیعه نیز پرداخته اند.

بررسی همین آثار برخی از كاستی های مطالعات غربیان درباره امامان شیعه و به خصوص امام رضا(ع) را روشن می سازد. نخست این كه در این تحقیقات منابع معتبر و اصیل شیعی كمتر مورد توجه قرار گرفته اند. دوم این كه بیشترین توجه محققان غربی به فعالیت ها و حوادث سیاسی زندگی امام معطوف شده و درباره شخصیت علمی و اجتماعی ایشان مطالب بسیار اندكی در آثارشان یافت می شود. لذا به جهت داشتن نگاه برون دینی در تفسیر برخی حوادث به برداشت های غیر واقعی رسیده اند.

گزارش دو اثر مهم و مشهور در این زمینه را می خوانید:
 
کتاب تشیع «هاینس هالم» درباره امام رضا و پیدایش شهر مشهد
کتاب تشیع «هاینس هالم» درباره امام رضا و پیدایش شهر مشهد
کتاب تشیع «هاینس هالم» مستشرق و شیعه‌ شناس آلمانی که توسط محمدتقی اكبری در قم ترجمه شده یکی از آثاری است که به موضوع لمام رضا(ع) پرداخته است.
 
«دوایت دونالدسن» اسلام شناسی که 16 سال در مشهد زندگی کرد
«دوایت دونالدسن» اسلام شناسی که 16 سال در مشهد زندگی کرد
«دوایت دونالدسن» اسلام شناسی است که 16 سال در مشهد زندگی کرده است.

 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها