پنجشنبه ۲۷ آذر ۱۳۹۳ - ۱۶:۲۱
پرونده ایبنا: بازنگری در کتاب های آموزشی حوزه و دانشگاه

مدیریت تحول، برنامه‌ریزی علمی درسی، بازنگری در متون آموزشی، سیاستگذاری متناسب با نیازهای علمی حوزه‌ها و ترسیم چشم انداز آینده، و اهتمام بیش از پیش به کرسی‌های آزاد اندیشی علمی از ضرورت‌های اساسی ادامه حرکت رو به رشد و افزایش نفوذ و تأثیرگذاری حوزه‌های علمیه با توجه به رشد سریع و پرشتاب تحولات و فناوری های نوین است. این موارد را بزرگانی از مراجع و حوزه علمیه بارها یادآور شده اند.

خبرگزاری کتاب ایران( ایبنا) به مناسبت روز وحدت حوزه و دانشگاه موضوع بازنگری در متون آموزشی حوزه را از نگاه چند تن از اعضاء شورای عالی انقلاب فرهنگی و نیز کارشناسان علوم انسانی دنبال کرده است.

این پرونده در سالروز شهادت دکتر مفتح، گشایش دیگری است برای اهل رسانه، فرهنگ و صاحبان قلم و فکر.

گفت وگوهای کوتاه ایبنا تنها بهانه ای برای گشودن این بحث جدی و مهم در عرضه کتاب و تالیف کتب درسی دانشگاه و حوزه است. که یکی دستخوش غرب زدگی و دیگری دجار عقب ماندگی شده است و با تمام تلاش های انجام شده در حوزه و دانشگاه، هنوز در آغاز راه هستیم.

 
کتاب‌شناسی آیت‌الله شهید مفتح/ او برای حوزه و دانشگاه می نوشت
کتاب‌شناسی آیت‌الله شهید مفتح/ او برای حوزه و دانشگاه می نوشت
نام آیت‌الله دکتر مفتح با وحدت حوزه و دانشگاه عجین شده است. در عصری که ساز جدایی دین از علم و دانش نواخته می‌شد، تلاش کرد تا این دو کانون علمی را به هم پیوند زند. در روز بیست‌وهفتم از آذرماه که با سالگرد شهادت دکتر مفتح مصادف است، با زوایایی از زندگی و آثار وی آشنا می‌شویم.
 
احمد احمدی: برای وحدت حوزه و دانشگاه زبان مشترک نداریم
احمد احمدی: برای وحدت حوزه و دانشگاه زبان مشترک نداریم
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: وجود نداشتن مفاهمه و نداشتن زبان مشترک مانع استخراج برنامه از متن معارف اسلامی و تالیف کتب با استفاده از دانش روز می شود و این یکی از عوامل مهم در عدم تحقق وحدت حوزه و دانشگاه است.

غرويان: باید تجدید نظر کنیم، متون درسی برای طلاب جدید تهدید است
غرويان: باید تجدید نظر کنیم، متون درسی برای طلاب جدید تهدید است
آیت الله محسن غرویان معتقد است: بهترين روش براي تدوين كتاب هاي آموزشي در حوزه روش ساده به مشكل و حلقاتي است كه براي نمونه مي توان به كتاب مبادي العربيه كه به همين شيوه تدوين شده است، اشاره كرد.
 
مهدی گلشنی: نسل دانشگاهی سکولار بارآمده­، زبان متون حوزه را نمی فهمد
مهدی گلشنی: نسل دانشگاهی سکولار بارآمده­، زبان متون حوزه را نمی فهمد

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: برای تولید کتاب و متون علمی لازم است زمینه­ هایی از علوم به صورت طرح مشترک توسط حوزویان و دانشگاهیان مورد بررسی قرار بگیرند اما به دلیل سیطره فضاهای سکولار درک متون حوزوی برای دانشگاهیان مشکل تر شده است.
 
صادقی رشاد: طبقه دانشگاهی سکولار نیست/ نیازمند تعامل برای تالیف متون درسی هستیم
صادقی رشاد: طبقه دانشگاهی سکولار نیست/ نیازمند تعامل برای تالیف متون درسی هستیم
حجت الاسلام و المسلمین دکتر صادقی رشاد معتقد است هر دو طبقه حوزوی و دانشگاهی طبقة دیندارند و مشکل وحدت حوزه و دانشگاه در تالیف متون مشکل تعاملی است.
 
صادق زيبا كلام: متون درسی دانشگاه‌ ها كاملا تقليدی و متون حوزه، فقه فردی تولید می کند
صادق زيبا كلام: متون درسی دانشگاه‌ ها كاملا تقليدی و متون حوزه، فقه فردی تولید می کند
دکتر صادق زيبا كلام گفت: نه خود حوزه و دانشگاه و نه متون درسی شان هيچ ربط و نسبتي با هم ندارند.
 
پارسانیا: بپرسید چرا غرب به سراغ کتاب «قانون» ابن سینا رفت نه «شفا»
پارسانیا: بپرسید چرا غرب به سراغ کتاب «قانون» ابن سینا رفت نه «شفا»
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: باید بپرسیم غرب چرا در رویارویی با جامعه ما به سراغ کتاب قانون ابن سینا رفت نه شفا و به نظر بنده باید این تجربه در دانشگاه‌های ما بیشتر مورد توجه قرار گیرد.
 
سازمان سمت به کجا می رود؟
سازمان سمت به کجا می رود؟
​ دکتر سعید زیباکلام، استاد فلسفه دانشگاه تهران، در سخنرانی خود در سال 1385 از نگاهی متفاوت به وحدت حوزه و دانشگاه سخن گفت و انتقادهای فراوانی را به برنامه ها و نهادهای مشغول در این حوزه وارد دانست.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها