یکشنبه ۳ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۲:۵۵
تاریخ‌نگار ریاضی

او کتاب‌ها و مقالات بسیار دیگری هم درباره تاریخ ریاضی در ایران و اسلام و ریاضی‌دانان تاریخ اسلام و ایران نوشته است که زندگینامه ریاضی‌دانان دوره اسلامی از مهم‌ترین و پراستنادترین آنها است.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، پاسداشت یاد و نام بزرگان و مفاخر کشور راهی است برای الگوسازی؛ راهی که کمک می‌‏کند جوانان با زیست علمی و شخصی این عزیزان آشنا شوند و با الگوگیری، راه پُرتلاش و پُرافتخار آن‌ها را ادامه دهند. بنیاد ملی نخبگان از چند سال قبل اقدام به برگزاری مراسم تکریم از نخبگان و مفاخر معاصر ایران‏ زمین در سراسر کشور کرده است که گزارش آن در بولتنی به نام «طواف شمع» و نشریه‌‌ای به نام «هنرنامه» منتشر شده است. بازخوردهای این اتفاق مبارک باعث شد تا خبرگزاری کتاب ایران با همکاری بنیاد ملی نخبگان تصمیم به درج برشی از زندگی شخصی و حرفه‌‏ای این بزرگان زیرِ نام «قاب روایت» کند. این مجموعه به قلم «محسن شاه‌رضایی» نوشته شده و تقدیم به خوانندگان خبرگزاری کتاب ایران می‏‌شود.
 
متن این شماره قاب روایت به شرح زیر است:
پژوهشگر و نویسنده‌ای پرکار بود. کتاب‌های ریاضی‌ای که با یکی از دوستانش نوشته بود سال‌های مدید در دبیرستان‌های ایران تدریس می‌شد‌ و باید او را از آغازگران این عرصه دانست‌. او کتاب‌ها و مقالات بسیار دیگری هم درباره تاریخ ریاضی در ایران و اسلام و ریاضی‌دانان تاریخ اسلام و ایران نوشته است که زندگینامه ریاضی‌دانان دوره اسلامی از مهم‌ترین و پراستنادترین آنها است. استاد ابوالقاسم قربانی در صدد نوشتن دو اثر دیگر در همین حوزه با عناوین منجمان دوره اسلامی و کارنامه ریاضی‌دانان دوره اسلامی بود که دست اجل مهلت به پایان رساندن این آثار را به او نداد و جامعة علمی کشور را از استفاده آنها محروم و بی‌بهره ساخت.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها