جمعه ۱۱ تیر ۱۴۰۰ - ۰۸:۰۰
استرس، قاتل انسان‌های عصر مدرنیته

بیاید به جای اینکه امروز را بررسی کنیم و ببینیم که تکنولوژی چه بلایی به سرمان آورده، به گذشته برگردیم و ببینیم که مردم در گذشته چه حالی داشتند و چه می‌کردند.

خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)؛ در گذشته بیماری‌های قلبی و روحی کمتر بود، چون مردم آرامش بیشتری داشتند! با خیال راحت کار می‌کردند، با سایر افراد ارتباط برقرار می‌کردند و اگر مشکلی داشتند رو در رو آن را حل می‌کردند. دیگر شبکه‌های اجتماعی یا تلفن همراه نبود که به خاطر آن دچار سوتفاهم شوند یا هر روز انواع و اقسام اخبار ناراحت کننده را از طریق اینترنت دریافت کنند و حالشان خراب شود.

این روزها که در عصر ارتباطات زندگی می‌کنیم، استرس بیشتری داریم. شغل، حرفه و آرامش ما به حضور اینترنت و تکنولوژی وابسته است و با کمی بالا و پایین شدن آن، تمام آرامش خود را از دست می‌دهیم. همین استرس و اضطراب می‌تواند باعث انواع و اقسام بیماری‌ها شود که به طور کلی، عمر مفید ما را کاهش می‌دهد.

اما این استرس را چگونه کنترل کنیم؟
ما که نمی‌توانیم در غار زندگی کنیم! به هر حال تکنولوژی به زندگی ما پیوند خورده و بدون آن بیچاره می‌شویم. پس برای حل این مشکل چه باید کرد؟ خوشبختانه روش‌های زیادی برای کنترل استرس وجود دارد که در مقاله‌ها، فیلم‌ها و کتاب‌های مختلف مطرح شده است. یعنی ما به کمک همین تکنولوژی می‌توانیم استرس خود را مهار کنیم، فقط به جای خواندن حوادث یا اخبار منفی و تکان‌دهنده، باید به خواندن یا تماشای مطالب مفیدتر مشغول شویم. نگران نباشید، نمی‌خواهیم راه دوری برویم؛ ما در همین مقاله، شما را با سه راه‌حل سریع‌السیر جهت کاهش استرس آشنا می‌کنیم تا به کمک آن‌ها زندگی آرام‌تری داشته باشید.

راه‌حل اول: با خودتان خوب حرف بزنید
بیایید صادق باشیم، همه‌ی ما با خودمان صحبت می‌کنیم! بعضی اوقات با صدای بلند صحبت می‌کنیم اما معمولاً این کار را در ذهن خود انجام می‌دهیم. صحبت با خود می‌تواند مثبت باشد (من می‌توانم این کار را انجام دهم) یا (همه چیز خوب خواهد شد). به همین اندازه هم می‌توانیم با خودمان بد تا کنیم و کلامی منفی داشته باشیم (من هیچ‌وقت بهتر نمی‌شوم) یا (من خیلی احمقم).  گفت‌وگوی منفی با خود باعث افزایش استرس می‌شود. اما گفتگوی مثبت، می‌تواند به شما در آرامش و کنترل استرس کمک کند. با تمرین می‌توانید یاد بگیرید که افکار منفی را به افکار مثبت تغییر دهید. حتی می‌توانید از کتاب‌هایی چون چهار اثر فلورانس استفاده کنید تا در مثبت‌اندیشی، به شخصی قهار تبدیل شوید. فراموش نکنید که کائنات در جهت چیزهایی که به آن می‌گویید، عمل خواهد کرد. پس چه بهتر که راجع به چیزهای خوب فکر کنید و حرف بزنید.


 
راه‌حل دوم: فعالیت‌هایی که استرس را کاهش می‌دهد، انجام دهید
به طور کلی از انجام چه‌کارهایی لذت می‌برید و برایتان سرگرم‌کننده هستند؟ وقتی استرس دارید همان کار را انجام دهید. برای مثال، اگر با قدم‌زدن، ورزش‌کردن، صحبت‌کردن با دوستان یا فیلم تماشا‌کردن استرستان کاهش پیدا می‌کند، حتما آن را انجام دهید. حتی می‌توانید به انجام کارهایی مشغول شوید که حواستان را پرت می‌کند.

به طور کلی فعالیت‌های هنری به خوبی می‌تواند شما را به آرامش وادارد. با بسته‌ای مدادرنگی، روی یک کاغذ سفید نقاشی کنید و حین نقاشی‌کشیدن آهنگی را زمزمه کنید. این کار به آرامش شما کمک زیادی خواهد کرد. از دیگر فعالیت‌های حواس‌پرت‌کن می‌توان به نواختن ساز موسیقی، تمرکز روی خاطرات خوب و تماشاکردن آلبوم عکس، آشپزی‌کردن، قهوه یا نسکافه درست‌کردن، خیاطی، بافندگی یا بدلی‌جات‌ساختن، بازی با بچه‌ها یا حیوانات خانگی، گوش‌دادن به موسیقی، دوش‌گرفتن، مدیتیشن یا تمرین یوگا، کارکردن در باغ و سرگرم‌شدن با گل و گیاه، دوچرخه‌سواری و ... اشاره کرد.

راه حل سوم: کتاب بخوانید
طبیعتا شما با وجود زندگی در عصر تکنولوژی، نباید کتاب‌خواندن را حذف کنید. در گذشته همه‌چیز کاغذی بود. همین ورق زدن کاغذ و نوشتن خودش باعث آرامش بود. احساسات با کلام به خوبی منتقل می‌شد و کسی از استیکر گل و قلب استفاده نمی‌کرد. اما امروزه همه چیز برعکس شده است. هیچ‌کس حرف نمی‌زند، همه چت می‌کنند و همه دچار سوتفاهم می‌شوند. جدا از مسائل روحی، امواج الکتریکی نیز تنش و استرس را بالاتر می‌برند. پس با توجه به این وضعیت، شما باید اختیار این تکنولوژی را به دست بگیرید و آن را کنترل کنید، نه اینکه در خدمت تکنولوژی باشید.
 
خرید کتاب یکی از بهترین گزینه‌ها در کنترل استرس است. این بستگی به سلیقه‌ی شما دارد که به چه کتاب‌هایی علاقه داشته باشید، اما برخی کتاب‌ها هستند که خیلی مفصل‌تر و کامل‌تر از این مطلب می‌توانند به شما در رهایی از استرس کمک کنند.

برای مثال، می‌توان به کتاب «هنر ظریف رهایی از دغدغه‌ها» اشاره کرد؛ کتابی که -همان‌طور که از اسمش معلوم است- به شما در رهایی از دغدغه‌های زندگی در عصر معاصر کمک خواهد کرد. البته اگر قصد ندارید کتاب‌های روانشناسی یا فلسفی بخوانید، خواندن چند داستان کوتاه یا رمان هم می‌تواند استرس شما را کاهش دهد.

حواستان باشد که با توجه به روحیات خود، دست به انتخاب کتاب بزنید. اگر هم‌زمان هم استرس دارید، هم اوضاع روحی خوبی ندارید، طبیعتا نباید سراغ کتاب‌هایی که بوی مرگ می‌دهند، بروید. آثار نویسنده‌های بزرگی چون فرانتس کافکا، ساموئل بکت، صادق هدایت و ... برای زمانی مناسب است که شما از شرایط روحی خوبی برخوردار باشید و قصدتان، تفکر عمیق و فلسفی راجع به زندگی باشد. در غیر این صورت شاید منجر به ناراحت‌شدن یا به‌هم‌ریختن شما شود.

در کنار این‌ها، اگر کتاب‌های روانشناسانه، فلسفی و ... به شما کمک نکرد، توصیه می‌کنیم که سراغ کتاب‌های کمدی و خنده‌دار بروید. این کتاب‌ها بهترین گزینه در کاهش استرس و احساس ناراحتی در شماست. برای مثال می‌توان به آثار شل سیلور استاین، فرهاد حسن‌زاده و ... اشاره کرد.
 


سخن آخر
با وجود اینکه در عصر کنونی دوری از استرس امری دشوار است، ولی شما باید این مشکل را هرچه زودتر در وجود خود حل کنید. در غیر این صورت، استرس ذره‌ذره از وجودتان را می‌خورد و شما را از لذت‌های زندگی دور نگه می‌دارد. طوری که به خودتان آمده و می‌بینید که موهایتان سفید شده و حرص چیزهایی را می‌خوردید که ارزش یک ثانیه از آرامش شما را نیز نداشتند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

تازه‌ها