سه‌شنبه ۱۰ فروردین ۱۴۰۰ - ۰۹:۱۰
«تافی» و «روح عزیز» را از دست ندهید

آتوسا صالحی در یادداشتی که در اختیار ایبنا قرار داده تعدادی کتاب برای مطالعه نوروزی به کودکان و نوجوانان پیشنهاد کرده است.

خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)-آتوسا صالحی: «تافی» نوشته‌ سارا کروسان و با ترجمه‌ کیوان عبیدی آشتیانی یکی از رمان‌های زیبایی است که سال گذشته از سوی نشر افق منتشر شد و خواندنش را در تعطیلات نوروزی به دوستان کتابخوان نوجوان و بزرگسال پیشنهاد می‌کنم.  

این رمان که به شیوه‌ شعر آزاد نوشته شده، داستان دختری است به نام آلیسون که از بدرفتاری‌های پدرش به تنگ آمده، او از خانه فرار می‌کند و در انباری خانه‌ای پنهان می‌شود که فکر می‌کند متروکه است و بعد متوجه می‌شود زنی سالخورده و تنها به نام مارلا در آن زندگی می‌کند. مارلا فراموشی دارد و فکر می‌کند آلیسون دوست زمان جوانی‌اش، تافی، است. در این میان آلیسون می‌خواهد فراموش کند کیست و مارلا می‌خواهد خودش و گذشته‌اش را به یاد بیاورد و این تقابل به خلق موقعیت‌های داستانی انسانی و تأثیرگذاری می‌انجامد که تا مدت‌ها پس از پایان رمان ذهن مخاطب را رها نمی‌کند. 

رمان دیگر «روح عزیز» نام دارد، نوشته‌ مینو کریم‌زاده که از سوی انتشارات کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان منتشر شده و داستانش در روزهای پایانی سال می‌گذرد. در غروب آخرین دوشنبه‌ سال و در گیرودار چهارشنبه‌سوری و خانه‌تکانی و آماده شدن برای عیدنوروز، آرش پسر خانواده درگیر دغدغه‌های خودش است و در کمک به مادرش تعلل می‌کند و وقتی به خانه برمی‌گردد با حادثه‌ای تلخ روبه‌رو می‌شود که قابل جبران نیست. مادرش از بالای نردبان پرت شده و به کما رفته. آرش دچار عذاب وجدان و حس گناه می‌شود و حاضر است هر کاری کند که آن روزهای تکراری و معمولی که حالا بسیار دوست‌داشتنی و دور از دسترس به نظر می‌رسد بازگردد و در ادامه‌ داستان پا در راهی می‌گذارد که اگرچه بسیار طاقت فرساست، اما تجربه‌های زیادی را برایش به همراه دارد. 

سومین پیشنهادم هم مجموعه‌ای طنز برای دوستان کودک است که می‌تواند خنده بر لبشان بنشاند و حسابی سرگرمشان کند. مجموعه چهارجلدی «الینا» نوشته‌ مژگان کلهر و با تصویرگری سارا طبیب‌زاده داستان دختری است سرزنده و کنجکاو که وقتی تصمیمی می‌گیرد، هیچ‌کس و هیچ‌چیز نمی‌تواند جلویش را بگیرد. یک بار اصرار دارد حیوانی خانگی به آپارتمانشان بیاورد و در خانه هتل حیوانات راه می‌اندازد و یک بار اصرار دارد دزدی در خانه‌ روبه‌رویی است و بالاخره هم کارآگاه‌بازی‌هایش به نتیجه می‌رسد. 

این مجموعه از سوی نشر افق منتشر شده و ماه گذشته برنده‌ جایزه‌ مرغک سیمین جشنواره‌ کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان شد.
 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها