شنبه ۷ فروردین ۱۴۰۰ - ۰۸:۰۰
مقاومت در مقابل جبر تحولات صنعت چاپ محکوم به شکست است

در شرایط بحرانی نیاز به «اطلاعات» برای اتخاذ تصمیمات درست بسیار مهم و باارزش است؛ بنابراین مدیران واحدهای چاپی باید با تمهیداتی برای دسترسی آسان به آن را برای خود فراهم کنند.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، سال ۱۳۹۹ سال سختی برای بسیاری از دست‌اندرکاران و فعالان صنایع مختلف از جمله صنعت چاپ کشور بود، سالی که به سختی گذشت. در این زمینه سعید کلاری مدیر چاپخانه ناب‌نقش با ارسال یادداشتی به ایبنا مروری بر مهمترین رویدادهای صنعت چاپ در سال گذشته همچنین تاثیر آن بر روند کاری و فعالیت چاپخانه‌داران دارد:
 
«دهه ۹۰ شمسی در مقایسه با سال‌ها و دهه‌های گذشته جزو دهه‌هایی خواهد بود که به دهه سختی‌ها و ناکامی‌های عمومی، بالاخص در زمینه اقتصادی شناخته خواهد شد و در این بین سال ۹۹ یقیناً بدترین آن معرفی می‌شود. تحریم‌ها، سوء مدیریت‌های ناشی از حضور افراد بی‌کفایت در مناصب مدیریتی و فساد سازمان یافته و ساختاری متاُثر از عدم شفافیت‌های مالی در کنار ویروس منحوس کرونا به طور کلی مجموعه عواملی هستند که باعث شده‌اند سال ۹۹ سالی پر از ناملایمات و آشفتگی‌های مالی و اقتصادی باشد.
 
از سوی دیگر در این سال گرانی بی سابقه ارز و وجود دلار ۴۲۰۰ تومانی همچنین ایجاد رانت توامان باعث فشاری مضاعف بر پیکره صنعت چاپ و تحلیل رفتن آن گشته است. در کنار آن نیز گرانی ملزومات اصلی مانند کاغذ و ... که ازابتدای سال شتاب فوق‌العاده ای به خود گرفته و در طول سال شاهد کمبودها و توزیع نامناسب آن بودیم از مشکلاتی بود که هیچ مسئولی در پی حل صحیح آن نبوده و همچنان پابرجا مانده، چه بسا که آمار و رقم‌ها نشان می‌دهد این عددها در انتهای سال بغرنج‌تر هم شد.
 
صنعت و تولید سال‌ها است به دلیل سیاست‌گذاری‌های کلان اشتباه توسط دولت‌ها در گذشته از جایگاه اصلی خود فاصله زیادی گرفته و باعث عدم توجیه اقتصادی سرمایه‌گذاری شده و آثار این سیاست‌گذاری‌ها در شرایط کنونی در قالب تعطیلی‌های گسترده واحدهای تولیدی و تعدیل نیروها نمود بیشتری داشته است.
 
و اما از مشکلات بزرگ صنعت چاپ در کشور ما به دلیل وابستگی زیاد آن به خارج از کشور است و شرایط بحرانی سال ۱۳۹۹ آن را بسیار آسیب‌پذیر‌تر کرد؛ در پی شرایط بسیار بحرانی این صنعت لطمه بی‌سابقه‌ای را متحمل شد و اگرچه بررسی دقیق و جزء به جزء ابعاد آن  به دلیل گستردگی پهنه آن در اقتصاد کشور و زنجیره تولید همچنین کمبود منابع اطلاعاتی صحیح و موثق در شرایط کنونی شاید مقدور نیست اما گذر زمان لازم است تا ابعاد خسارات کاملا مشخص و هویدا شود.

در این میان با بررسی ابتدایی و اجمالی تمام این اتفاقات چند نکته قابل توجه است:

آنچه که ما شاهدش بوده و هستیم نشان از آن دارد که حتی با تغییر و تحولات در عرصه سیاسی و بین‌المللی، دورنمای مشخصی از پایان این شرایط وجود ندارد اما در همین شرایط برخی از فعالان صنفی نشان دادند که با «تغییر» می‌توان به ادامه مسیر در شرایط سخت امیدوار بود.
 
تغییر در افکار، استراتژی و مدیریت، مولفه‌هایی هستند که تعداد اندکی به خوبی از آن بهره گرفتند و سال پر چالش ۹۹ را به خوبی سپری کردند. در صنعت چاپ افرادی که در مقابل جبر تحولات مقاومت کرده محکوم به شکست بوده و از دور خارج خواهند شد. در شرایط بحرانی نیاز به «اطلاعات» برای اتخاذ تصمیمات درست بسیار مهم و باارزش است، لذا مدیران واحدهای چاپی باید با تمهیداتی برای دسترسی آسان به آن را برای خود فراهم کنند.
 
همچنین در سالی که گذشت انتخابات نافرجام اتحادیه با تمام بداخلاقی‌ها و هتک‌حرمت‌ها به سرانجام رسید؛ هرچند که آنچه حق بود اجرا نشد اما به اعضای محترم هیئت مدیره اتحادیه چاپ تهران توصیه می‌کنم در این‌روزهای سخت، در پی کارها و اقداماتی عملی و قابل اجرا باشند و در راستای احقاق حقوق و خواسته‌های صنفی تلاشی مضاعف داشته باشند تا شاهد روزهایی خوب برای صنعت چاپ باشیم.
 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها