جمعه ۲۲ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۲:۰۴
شهید رسانه قدسی، شهادت ارتباط موثر هستی

رسانه شهید رسانه مقدس است؛ زیرا انتقال‌دهنده پیام الهی است که راه رستگاری و کمال مطلق را برای انسان‌ها نشان می‌دهد.

به گزارش خبرنگار کتاب ایران (ایبنا)، دکتر رحیم نریمانی، مدیرکل اسناد و انتشارات بنیاد شهید و امور ایثارگران و فرزند «شهید محمدعلی نریمانی» دانش‌آموخته علوم ارتباطات اجتماعی، در یادداشتی تحت عنوان «شهید رسانه قدسی» با نگاهی ارتباطی و علمی به این موضوع که شهید و شهادت و راه عزت‌مندانه او یک رسانه است، می‌پردازد. در این یادداشت آمده است:
رسانه (Media) وسیله ای است برای انتقال پیام، افکار و فرهنگ فرستنده به گیرنده؛ لذا اگر رسانه‌های گروهی را به ترتیب ظهور و بروز روزنامه ها، مجلات، رادیو، سینما، تلویزیون، ماهواره،  اینترنت و شبکه‌های اجتماعی در نظر بگیریم، کارکرد کلیه رسانه‌های سنتی و نوین، انتقال پیام و در نهایت شکل‌دهی به افکار عمومی و تاثیرگذاری بر فرهنگ انسان‌ها بوده است.

اما در سیر تاریخی- تکاملی رسانه‌ها، تغییر و تحول، جایگزینی و سیر تکامل رسانه‌ای مشهود است و عملا با استفاده از ماهواره و اختراع اینترنت و افزایش در برگیری و حذف مرزهای جغرافیایی برای ارسال پیام وسایل ارتباط جمعی با تکنولوژی‌های نوین ارتباطی، تغییرات و تحولات شگرفی در شکل، سرعت انتقال و محتوای پیام ارسالی، کارکرد و نقش رسانه‌ها ایجاد گردید و رسانه‌ها به تعبیر «گرامشی» به هژمونی کشورهای پیشرفته برای سلطه تبدیل شده و جهت استبداد و «استعمار نوین» در دنیا از غول‌های رسانه‌ای به عنوان ابزار جدید و اثرگذار استفاده می‌شود؛ اما در این تلاطم، تبادل و تقابل مکاتب بشری و ارزش‌ها و باورهای نظام مادی‌گرای لیبرالیستی و ماتریالیست‌ها؛ رسانه برخاسته از فطرت خداجوی انسان‌ها تحت عنوان رسانه «شهید» که می‌توان جزء رسانه‌های دینی جوامع اسلامی قلمداد نمود، با انتقال پیام با شکل و محتوای خاص که به آن خواهیم پرداخت، جزء ماندگارترین رسانه‌های تاریخ بشری از زمان ظهور  دین مبین اسلام می‌باشد و به دلیل آنکه فرستنده پیام خداوند متعال (خالق) و دریافت‌کنندگان پیام انسان (مخلوق) و رسانه آن «شهید» می‌باشد در شکل و انتقال محتوی پیام تغییر ایجاد نشده است و در سیر تاریخ پرفراز و نشیب دین مبین اسلام (بیش از 1400سال) نقش، کارکرد، اثربخشی و الهام‌بخشی خاصی را با الهام و تبعیت از رسانه‌های دین اسلام از جمله کتاب قرآن کریم و پیام وحی پیامبر عظیم‌الشان حضرت محمد (ص) داشته است برگرفته از این رسانه‌های اصیل الهی می‌باشد.
 
معنویت پیام رسانه شهید
همان‌گونه که دکتر «سید حسین نصر» از معرفت و قداست‌زدایی از آن توسط انسان متجدد و غربی امروز سخن می‌گوید و بر لزوم نیاز به علم قدسی تاکید دارد، بنابراین معنویت پیام رسانه «شهید» که سرچشمه آن به ذات الوهیت و معرفت ذات قدسی برمی‌گردد، در راستای فطرت کمال‌جوی انسان است. پیام رسانه «شهید» برگرفته از وحی و کتاب آسمانی قرآن کریم می‌باشد؛ بنابراین رسانه‌ای قدسی است.

مدارج و مراتب والای قرب الهی شهید و پیام رستگاری و مغفرت الهی در رسانه مقدس شهید موج می‌زند. خداوند متعال در قرآن کریم در آیه‌های عند ربهم یرزقون (آل عمران، 169)، یستبشرون بِنِعْمَةٍ من الله (آل عمران، 171) و انعم الله علیهم (نساء، 69) از تنعم و برخورداری شهید در پیشگاه خداوند سخن می‌گوید. بنابراین رسانه شهید رسانه مقدس است؛ زیرا انتقال‌دهنده پیام الهی است که راه رستگاری و کمال مطلق را برای انسان‌ها نشان می‌دهد.

شاخصه‌های پیام رسانه شهید
آگاهی‌بخشی و بیداری؛ امام خمینی (ره) در زمان شهادت شهید مطهری می فرماید؛ بکشید ما را؛ ملت ما بیدارتر می شود. با ریختن خون عزیز ما، تایید شد انقلاب ما. این انقلاب باید زنده بماند؛ این نهضت باید زنده بماند و زنده‌ماندنش به این خون‌ریزی‌هاست.
ایثار، جانفشانی و نثار جان برای رسیدن به آرمان‌ها، اثرگذاری و ضریب نفوذ پیام رسانه شهید را منحصربه‌فرد کرده است و تحولات تاریخ گواه این می باشد که بسیاری از رخدادهای بزرگ بشری و انقلاب های عدالت خواهانه بشر با شهادت فرد یا افرادی از جامعه آغاز گردیده است و به پیروزی رسیده است. پیام انسانی – الهی رسانه شهید و وحدت بخش، انسجام آفرین و عامل افزایش همگرایی بین توده‌هاست.

عزتمندی
پیام رسانه شهید بر یک ملت یا امت حاوی عزت و سربلندی است. محتوی پیام در بین اندیشمندان عرصه علوم ارتباطات پس از نظریه‌پردازی و توجه ویژه به وسیله انتقال پیام (رسانه) اهمیت اساسی پیدا نمود و حتی با روش‌هایی همچون تحلیل محتوای پیام و تحلیل گفتمان به ارزیابی و تحقیق در این قالب پرداخته شد. امام خمینی (ره) می‌فرمایند: «ملتی که شهادت دارد، ذلت ندارد» و به زیبایی و درایت مفهوم پیام رسانه شهید را تحلیل می‌فرمایند. همچنین مقام معظم رهبری نیز می‌فرمایند: «هر شهید پرچمی برای استقلال و شرف ملت است.»

اقتدار
پیام رسانه شهید با توجه به اینکه عامل همگرایی و وحدت و انسجام و هنجار یک ملت است، به عنوان ارزشمندترین سرمایه اجتماعی یک ملت نیز محسوب می‌شود؛ لذا با این خصوصیات مایه اقتدار و قدرت‌زایی برای همه نظام‌ها، سیاسی، اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی است. مقام معظم رهبری می فرمایند: هرچه امروز کشور دارد و هرچه در آینده به دست بیاورد به برکت خون این جوانان شهید است.
 
شهادت؛ موثر ترین ارتباط هستی است
برقراری ارتباط نخستین ضرورت یک زندگی اجتماعی است. به نظر بسیاری از اندیشمندان، عمده تنش‌ها، چالش‌ها و نزاع های بشری در طول تاریخ به دلیل برقراری ارتباط با قطع و یا عدم تفاهم در برقراری ارتباط بوده است؛ بنابراین شاید باید اذعان کرد همیشه ارتباطات انسانی دچار نقصان بوده و عواملی همچون پارازیت، ایراد در محیط ارتباطی، عدم ارسال درست پیام توسط فرستنده و عدم امکان درست دریافت پیام توسط گیرنده، عدم انتخاب کانال ارتباطی درست و متناسب با محتوای پیام ارسالی توسط گیرنده پیام، عوامل ایجاد عدم شکل‌گیری ارتباط موثر هستند.
 
واژه «شهادت» به عنوان کانال ارتباطی انسان (مخلوق) با خداوند متعال (خالق) را می‌توان موثرترین ارتباط هستی قلمداد نمود؛ زیرا معنی پیام فرستنده پیام (خالق) توسط گیرنده پیام (شهید) کامل دریافت شده و لقا و قرب الهی در محیط ارتباطی (بهشت برین) اجر و پاداش این ارتباط معنوی است.

در پایان باید اذعان داشت به‌درستی واژگانی همچون ایثار، ایثارگری، شهید، شهادت، عدالت و آزادی در رسانه‌ها دینی با پشتوانه محکم استدلال عقلی، منطقی، تاریخی و مذهبی وجود دارد که می‌تواند هم در مقابل هژمونی و قدرت نرم رسانه‌های غربی بزرگترین سد دفاعی باشد و هم می‌تواند به عنوان یک گفتمان مشترک بشری به عنوان محور دیپلماسی جهانی مورد بهره‌برداری قرار گیرد؛ اما به نظر می‌رسد هم در تولید محتوا و هم استفاده از تکنولوژی‌های نوین ارتباطی، برنامه‌ریزی و توجه ویژه صورت نگرفته است.

انتقال پیام توسط رسانه‌های دینی کشور ما و آرمان‌های انقلاب اسلامی نیز برگرفته از این پیام های دارای ریشه دین اسلام هستند. در جهانی‌شدن آرمان‌های انقلاب اسلامی نقش اساسی دارد.
در چرخه برگشت انسان متجدد وعاصی به سنت و دامان معنویت، به نظر می‌رسد رسانه دینی حاوی پیام رستگاری و قرب الهی (شهید) همیشه به عنوان یک رسانه قدسی نقش آفرینی خواهد بود و سالم‌ترین و موثر‌ترین ارتباط در هستی یعنی وصل جزء به کل و مخلوق به خالق هستی(شهادت) به عنوان یک ارتباط معنوی که فرش را به عرش وصل می‌نماید، در نقطه اوج ارتباطات خواهد درخشید.
 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها