دوشنبه ۶ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۳:۵۸
رادیو فرهنگ یاری‌گر نخستین نمایشگاه مجازی کتاب تهران

کارشناس-مجری رادیو با اشاره به انعقاد تفاهم‌نامه همکاری میان شبکه رادیو فرهنگ با موسسه خانه کتاب و ادبیات ایران نوشت: رادیو فرهنگ در راستای اثرگذاری، جریان‌سازی و پویایی هرچه بیشتر و در نهایت جذب حداکثری مخاطبان در سراسر کشور به رسالت رسانه‌ای خود می‌پردازد.

به‌گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، امین خرمی، روزنامه‌نگار و کارشناس-مجری رادیو با ارسال یادداشتی به ایبنا درباره روند فعالیت‌های رادیویی شبکه رادیو فرهنگ در حوزه کتاب و ایام نخستین نمایشگاه مجازی کتاب تهران سخن گفت.
 
متن یادداشت به‌شرح زیر است:

«هم‌زمان با برگزاری نمایشگاه مجازی کتاب تهران در کشور، شاهد جابه‌جایی رکوردهایی در عرصه تعامل و همراهی رسانه‌ها ازجمله رسانه شنیداری رادیو در میان تمامی فعالیت‌های رسانه‌ای برای توسعه، تعالی و تعاون با نخستین نمایشگاه مجازی کتاب تهران بودیم.
 
طبق تعاملات و گفت‌وگوهای صورت گرفته و انعقاد تفاهم‌نامه همکاری میان شبکه رادیویی فرهنگ با موسسه خانه کتاب و ادبیات ایران، مقرر شد تا این شبکه رادیویی به‌عنوان دست یاری‌گر و بازو توانمند رسانه‌ای در راستای اثرگذاری، جریان‌سازی و پویایی هرچه بیشتر و در نهایت جذب حداکثری مخاطبان در سراسر کشور به‌دلیل ضریب نفوذ بالا و آنتن سراسری در کنار موسسه خانه کتاب و ادبیات ایران به رسالت رسانه‌ای خود بپردازد.
 
اتفاقی که در کوتاه‌ترین زمان ممکن رکوردهای فعالیت رسانه‌ای در جهان را نه تنها جابه‌جا کرد بلکه توانست کارنامه‌ای درخشان در راستای برنامه‌سازی به‌شکل اختصاصی، انحصاری، ترکیبی، گفتگومحور، تحلیلی و تفسیری به مخاطبان و دوستداران یار مهربان ارائه دهد.
 
با نگاهی به کنداکتور برنامه‌های شبکه رادیویی فرهنگ و فعالیت گروه کتاب این شبکه به‌عنوان گروهی مستقل و تخصصی در حوزه برنامه‌سازی بیش از چهار ساعت و ۳۰ دقیقه(بیش از ۲۷۰ دقیقه) برنامه‌سازی در راستای موضوع کتاب و نخستین نمایشگاه مجازی کتاب تهران اختصاص یافته‌است که نه‌تنها خود به‌عنوان نمونه‌ای بی‌بدیل در حوزه تعامل و همراهی معاونت صدای جمهوری اسلامی ایران با معاونت امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به‌عنوان دو نهاد متولی امر فرهنگ شناخته می‌شود؛ بلکه در نگاهی فراخ‌تر،عمیق‌تر و گسترده‌تر شاهد کارنامه‌ای بی‌بدیل در عرصه رسمی فعالیت رسانه‌ای و برنامه‌سازی هستیم.
 
 به‌عنوان مثال، طبق آمار منتشرشده در سایت بین‌المللی AIB دو کشور ایتالیا و آلمان به‌عنوان میزبانان نمایشگاه بین‌المللی کتاب بولونیا و نمایشگاه بین‌المللی کتاب فرانکفورت به‌عنوان دو رویداد مهم، بزرگ، تاثیرگذار و جریان‌ساز در عرصه کتاب در حوزه بین‌المللی نیز هم‌زمان با برگزاری و تجربه نخستین دوره این رویداد به شکل مجازی دست یاری خود را به سوی برنامه‌سازان رادیویی و تلویزیونی به‌دلیل ضریب نفوذ بالای این دو رسانه نسبت به رسانه‌های مکتوب و برخط دراز کردند.
 
مطابق آمار منتشرشده در سایت ای آی بی از میان ۲۹ شبکه رادیویی ملی، کابلی و خصوصی در طی روزهای برگزاری نمایشگاه کتاب بولونیا در کشور ایتالیا به‌شکل جمع‌بندی شده در میان تمامی برنامه‌ها قریب به ۸۷ دقیقه طی یک روز شاهد تولید برنامه‌های رادیویی با محوریت نمایشگاه کتاب بولونیا بودیم و در کشور آلمان از میان ۱۷ شبکه رادیویی ملی، کابلی و خصوصی قریب به ۶۴ دقیقه برنامه طی یک روز با محوریت نمایشگاه بین‌المللی کتاب فرانکفورت تولید و به مخاطبان ارائه می‌شد.
 
اتفاقی که در شبکه رادیویی فرهنگ ایران به‌عنوان تنها یک شبکه از جمیع شبکه‌های شنیداری معاونت صدا، سازمان صداوسیمای جمهوری اسلامی ایران که بیش از ۲۷۰ دقیقه در طی یک روز به تولید و ارائه برنامه با محوریت نخستین نمایشگاه مجازی کتاب تهران می‌پرداخت، آماری غیر قابل مقایسه شناخته می‌شود.
 
هرچند با مرور روزبه‌روز فعالیت‌های شبکه رادیویی فرهنگ به‌عنوان بازو رسانه شنیداری در تعامل با نخستین نمایشگاه مجازی کتاب تهران شاهد افزایش ساعات برنامه‌سازی و ارائه آن به مخاطبان در طی روزهای برگزاری نخستین نمایشگاه مجازی کتاب تهران در کشور  از ۲۷۰ دقیقه به بیش از ۳۶۰ دقیقه (بیش از ۶ ساعت) برنامه در طی یک روز نیز بودیم.
 
اتفاق و رویدادی که این‌بار نه‌تنها آماری متفاوت از شکل برنامه‌سازی در شبکه‌های رادیویی منطقه که حتی قاره و تمام جهان را به‌نام خود رقم زد.
 
رویداد و اتفاقی که شبکه رادیویی فرهنگ و گروه اختصاصی آن در حوزه یار مهربان، یعنی گروه کتاب این شبکه رادیویی در راستای لبیکی که به مسئولان نمایشگاه مجازی کتاب تهران یعنی خانه کتاب و ادبیات ایران و معاونت فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گفته بودند، از خود به یادگار گذاشتند.»

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها