شنبه ۴ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۳:۵۵
برخی انتقادات به سایت نمایشگاه مجازی کتاب منصفانه نیست/ بعضی فاکتورها ملاک سنجش نیستند

محمد لطیفی، کارشناس دیجیتال مارکتینگ درباره بعضی تحلیل‌ها درباره سرعت و کارکرد سایت نمایشگاه مجازی گفت: در برخی از رسانه‌ها برای سنجش عملکرد وب‌سایت نمایشگاه مجازی کتاب از ابزارها و فاکتورهایی صحبت شده است که به هیچ عنوان ملاک سنجش عملکرد یک وب‌سایت نیست.

خبرگزاری کتاب ایران‌(ایبنا)، یادداشت محمد لطیفی، کارشناس دیجیتال مارکتینگ به شرح زیر است:

«نمایشگاه کتاب یکی از مهم‌ترین رویدادهای فرهنگی کشور است؛ رویدادی که امسال به علت شیوع ویروس کرونا در تجربه‌ای متفاوت به‌صورت مجازی برگزار شده است.

همزمان با شروع نمایشگاه مجازی کتاب، انتقاداتی به نحوه برگزاری این نمایشگاه و کیفیت اجرای آن وارد شده‌ است که در ادامه برخی جوانب آن را بررسی خواهیم کرد.



در ابتدا ذکر این نکته لازم است که این تجربه نخستین‌‌بار اتفاق افتاده و طبیعی است برخی نکات برای برگزارکنندگان نیز تا حدودی قابل پیش‌بینی نباشد.

در برخی از رسانه‌ها برای سنجش عملکرد وب‌سایت نمایشگاه مجازی کتاب از ابزارها و فاکتورهایی صحبت شده است که به هیچ عنوان ملاک سنجش عملکرد یک وب‌سایت نیست.

برای سنجش عملکرد یک وب‌سایت راه‌های زیادی وجود دارد. ابزارهایی همچون Google Page Speed, GTMetrix, Google lighthouse و ... از جمله ابزارهایی هستند که می‌توان از آن‌ها بهره گرفت.

در برخی از نقدها، استدلال‌هایی برپایه نتایج حاصل از این ابزارها مطرح شده است که نشان‌ از ضعف دانش نگارنده نقدها از ماهیت هریک از این روش‌ها و ابزارها دارد.

برای مثال ابزار Google Page Speed
 



 


دو تصویر بالا، نتایج این ابزار است. همان‌گونه که در تصویر مشخص است، عملکرد وب‌سایت نمایشگاه مجازی کتاب تهران، خوب و قابل‌قبول است و سرعت لود سایت در هر دو حالت موبایل و دسکتاپ از نُرم، بهتر است؛ ضمن اینکه این گزارش بیشتر برای سنجش موارد ساختاری سایت است و بیشتر متخصصان «سئو» از آن بهره می‌گیرند. حجم ترافیک ورودی روی سایت، حملات مخربی که به سایت‌های این‌چنینی وارد می‌شود و بسیاری مسائل دیگر می‌تواند روی نحوه عملکرد سایت اثر بگذارد.

نکته قابل تأمل این است که فارغ از اعداد کسب ‌شده در این گزارش، این اعداد نشان‌دهنده عملکرد سایت نمایشگاه مجازی کتاب تهران نخواهد بود؛ برای مثال اگر این سایت تمام امتیازات لازم را در این گزارش کسب‌ کرده بود هم به علت ترافیک ورودی سنگین، عملکرد آن می‌توانست با مشکل مواجه شود.
گزارش دیگری که به آن می‌پردازیم گزارش GTMetrix است.
 



 
در این شرایط نیز عملکرد وب‌سایت نمایشگاه مجازی کتاب بسیار خوب ارزیابی شده است.

در تمام این گزارش‌ها باید این نکته را در نظر داشته باشید که درصد قابل‌توجهی از وب‌سایت‌های دنیا در این دو تحلیل نمره بالایی نمی‌گیرند و این به معنای خوب‌نبودن این وب‌سایت‌ها از نظر عملکردی نیست.
براساس machmetrics میانگین سرعت لود صفحه برای دستگاه موبایل حدود 11.4 ثانیه و برای نسخه دسکتاپ حدود 4.7 ثانیه است. اعدادی که نشان‌دهنده عملکرد خوب سایت نمایشگاه مجازی هستند.

به‌عنوان جمع‌بندی، باید این نکته را در نظر گرفت که این اولین تجربه برگزاری نمایشگاه مجازی کتاب است؛ نمایشگاهی که به همت تیمی جوان طراحی و آماده خدمت‌رسانی شده است و امکانات و ویژگی‌های بسیار خوبی در آن وجود دارد.

نادیده‌گرفتن نکات مثبت و پرداختن به نکات منفی این سایت، چندان منصفانه و اخلاقی نیست؛ ضمن اینکه ایراداتی در روزهای اول در ارائه خدمت به کاربران وجود داشته است که بیشتر، مربوط به سرور و زیرساخت این وب‌سایت بوده است که پس از بررسی مشکلات اولیه، به‌‌روزرسانی و ارتقا داده شده است.»

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها