چهارشنبه ۱ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۵:۵۶
تصمیم بهنگام

شاگردانش مانند خود او مداوا و معالجه مجروحان شیمیایی جنگ را اولویت‌ اصلی زندگی قرار دادند و در این راه از هیچ کوششی مضایقه نکردند.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، پاسداشت یاد و نام بزرگان و مفاخر کشور راهی است برای الگوسازی؛ راهی که کمک می‌‏کند جوانان با زیست علمی و شخصی این عزیزان آشنا شوند و با الگوگیری، راه پُرتلاش و پُرافتخار آن‌ها را ادامه دهند. بنیاد ملی نخبگان از چند سال قبل اقدام به برگزاری مراسم تکریم از نخبگان و مفاخر معاصر ایران‏ زمین در سراسر کشور کرده است که گزارش آن در بولتنی به نام «طواف شمع» و نشریه‌­ای به نام«هنرنامه» منتشر شده است. بازخوردهای این اتفاق مبارک باعث شد تا خبرگزاری کتاب ایران با همکاری بنیاد ملی نخبگان تصمیم به درج برشی از زندگی شخصی و حرفه‌‏ای این بزرگان زیرِ نام «قاب روایت» کند. این مجموعه به قلم «محسن شاه‌رضایی» نوشته شده و تقدیم به خوانندگان خبرگزاری کتاب ایران می‏‌شود.
 
متن این شماره قاب روایت به شرح زیر است:
«مدرک پزشکی‌اش را که از دانشگاه تهران گرفت، به بریتانیا رفت برای ادامه تحصیل آنجا بود که متخصص سم‌شناسی و استاد دانشکده پزشکی دانشگاه ادینبورگ شد. همزمان عضو جامعه سم‌شناسان بالینی اروپا و چند اتحادیه و انجمن تخصصی دیگر هم بود. او شخصیتی بین‌المللی شد و مراجعات فراوانی داشت. و البته اخبار مربوط به کشورش را هم رصد می‌کرد. ایران آن روزها درگیر جنگی ناخواسته و ناعادلانه بود. مردم اما به دفاع برخاسته بودند و این دشمن را خشمگین‌تر می‌کرد. کار به جایی رسید که دشمن به فکر حمله‌ای نامتعارف افتاد؛ حمله شیمیایی. خبر که به گوش دکتر رسید، خواب از چشمانش ربوده شد. می‌دانست کشور اکنون به تخصص او نیاز دارد. ایران متخصص سم‌شناسی نداشت و بیم حمله قریب‌الوقوع دشمن، دکتر را می‌آزرد. او عزم بازگشت کرد، اما نمی‌دانست با آن همه مشغله چه کند. از طرفی نظر خانواده هم برایش مهم بود. با آنکه نظر همسرش را می‌دانست، عاقبت حرف دلش را با او در میان گذاشت. همسرش بیش از خود او نگران و دلتنگ بود. دیگر معطل نکرد. مدتی بعد، دکتر مهدی بلالی‌مود در ایران بود و در دانشگاه علوم پزشکی مشهد درس سم‌شناسی می‌داد. شاگردانش مانند خود او مداوا و معالجه مجروحان شیمیایی جنگ را اولویت‌ اصلی زندگی قرار دادند و در این راه از هیچ کوششی مضایقه نکردند.

لینک مرتبط:

https://takrim.bmn.ir/fa/1596

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها