یکشنبه ۷ دی ۱۳۹۹ - ۱۲:۱۰
چتر پدر

بدین‌سان خاندانی از علم و فرهنگ زیر سایه چتر درایت و آرامشی که پدر و مادر گسترانیده بودند، پدید آمد و به جامعه ایران‌زمین ارمغان داده شد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، پاسداشت یاد و نام بزرگان و مفاخر کشور راهی است برای الگوسازی؛ راهی که کمک می‌‏کند جوانان با زیست علمی و شخصی این عزیزان آشنا شوند و با الگوگیری، راه پُرتلاش و پُرافتخار آن‌ها را ادامه دهند. بنیاد ملی نخبگان از چند سال قبل اقدام به برگزاری مراسم تکریم از نخبگان و مفاخر معاصر ایران‏ زمین در سراسر کشور کرده است که گزارش آن در بولتنی به نام «طواف شمع» و نشریه‌­ای به نام«هنرنامه» منتشر شده است. بازخوردهای این اتفاق مبارک باعث شد تا خبرگزاری کتاب ایران با همکاری بنیاد ملی نخبگان تصمیم به درج برشی از زندگی شخصی و حرفه‌‏ای این بزرگان زیرِ نام «قاب روایت» کند. این مجموعه به قلم «محسن شاه‌رضایی» نوشته شده و تقدیم به خوانندگان خبرگزاری کتاب ایران می‏‌شود.
 
متن این شماره قاب روایت به شرح زیر است:
«از خاندانی اهل علم و ادب بودند. پدرشان در کسوت روحانیون بود، مردی عالم و خودساخته که پس از تحصیل در بیرجند و مشهد، به درخواست مادرش سودای زادگاه‌شان را کرده بود و در افضل‌آباد، در روستای خوسف بیرجند سکنی گزیده بود. محیط روستا خوب و آرام بود، اما دغدغه‌اش را در تعلیم و تربیت فرزندانش برآورده نمی‌کرد. پس ابتدا به بیرجند و سپس به مشهد مهاجرت کرد تا فرزندان بتوانند از محیط‌های آموزشی بزرگ‌تر و مجهزتری بهره‌مند شوند. همسرش که زنی مؤمن و همراه بود، با وجود آگاهی از مشکلات زندگی و معیشتی در شهرهای بزرگ، اما مشوق اصلی او بود در اتخاذ این تصمیم. بچه‌ها پدر را مردی آزاده می‌دانستند که راه درست زندگی را می‌شناسد و به آنها نشان می‌دهد، اما در انتخاب مسیر زندگی و انتخاب رشته تحصیلی‌شان آزاد می‌گذارد.
بدین‌سان خاندانی از علم و فرهنگ زیر سایه چتر درایت و آرامشی که پدر و مادر گسترانیده بودند، پدید آمد و به جامعه ایران‌زمین ارمغان داده شد؛ خاندان راشد محصل. فرزندانی که در زبان‌شناسی، ادبیات فارسی، کشاورزی، پزشکی و مهندسی برق به اعلا درجه استادی رسیدند و در ارائه خدمات علمی به جامعه گوی سبقت را از یکدیگر ربودند.

لینک مرتبط:
https://takrim.bmn.ir/fa/3788

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها