جمعه ۷ آذر ۱۳۹۹ - ۱۱:۴۴
سید‌مهدی علوی؛ بازمانده‌ای از نسلی خدمتگزار به فرهنگ و صنعت چاپ و نشر

چاپخانه مباركه علوی بوشهر كه به‌همت سيد‌عبدالله علوی بهبهانی پدر پدر بزرگ سید‌مهدی راه‌اندازی کرد خیلی زود خوش درخشيد و نسل به نسل چراغش در برابر تندبادهاي روزگار بدست خاندان فرهنگ دوست علوي بهبهانی روشن نگه داشته شد تا اوراق و كارنامه و اعلامیه و دیگر کارهای چاپی دولتی و خصوصی و مکتوبات فراوانی به چاپ برساند.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، به دنبال درگذشت سید‌مهدی علوی، چاپخانه‌دار پیشکسوت استان بوشهر غلامرضا شجاع نماینده تشکل‌های صنعت چاپ و مصرف‌کنندگان کاغذ استان‌های کشور و مدیر عامل شرکت تعاونی لیتوگرافان ایران با ارسال یادداشتی به شرح زندگی وی و تلاش‌هایش در حوزه چاپ پرداخته است. متن این یادداشت به شرح زیر است؛
 
صنعت چاپ و صنعت بانکداری خدمات فرهنگي سید‌مهدی علوي بهبهانی را فراموش نمي‌كند. ویروس منحوس كرونا حاج سید‌مهدي علوي را هم از صنعت چاپ ایران گرفت، بازمانده‌ای از نسلی خدمتگزار به فرهنگ و صنعت چاپ و نشر كه نه تنها منطقه جنوب بلکه همه نقاط کشور مديون تلاش آن خاندان علوی در راه‌اندازی اولين چاپخانه در ايران است؛ چاپخانه‌ای که  در شروع از  کارکنان هندوستان استفاده کرد چون کارگر فنی چاپ در منطقه نبود.  این چاپخانه اکنون به‌عنوان قديمي‌ترين چاپخانه فعال بخش خصوصی كشور همچنان فعال است.
 
در سال ١٢٨٦ شمسي یعنی ۱۱۴ سال قبل چاپخانه‌ای در بندر بوشهر به‌دست خانواده‌ای فرهنگی و بومی ایران تاسيس شد، چاپخانه‌اي كه بعد از مطبعه مباركه مظفری دومين چاپخانه ايران بود، چاپخانه مباركه علوي بوشهر كه به‌همت سيد‌عبدالله علوي بهبهانی پدر پدر بزرگ سید‌مهدی راه‌اندازی کرد خیلی زود خوش درخشيد و نسل به نسل چراغش در برابر تندبادهای روزگار به‌دست خاندان فرهنگ دوست علوی بهبهانی روشن نگه داشته شد تا اوراق و كارنامه و اعلامیه و دیگر کارهای چاپی دولتی و خصوصی  و مکتوبات فراواني به چاپ رساند و رونق‌گر  فرهنگ و چاپ و نشر در استان بوشهر و استان‌های مجاور در جنوب و مرکز کشور باشد.
 
سید‌مهدی علوی نسل چهارم خاندان علوی بود و قبل از او شادروان حاج سيد‌ابوالقاسم علوي و سپس شادروان حاج سيد‌مهدي علوی در دهه‌ها و سال‌هاي اخير نقش محوری در زنده نگهداشتن اين ميراث فرهنگي ايفا کردند و همواره در خدمت فرهنگ و چاپ و نشر بودند. این خاندان به غايت جدی و محكم و خستگی‌ناپذير، از بوشهری‌های با تعصب و دلسوز نسبت به مردم و بندر بوشهر بودند و زمانی هم که علاوه بر بوشهر چاپخانه‌ای در مرکز تهران تأسیس کردند مرتب به بوشهر مي‌رفتند، دلشان بیشتر برای بوشهر پر ميزد و دلشوره بوشهر داشتند. از همين رو بود كه حاج سيد‌مهدی با جمعي از دوستانش در تهران انجمن بوشهری‌های مقيم مركز را راه انداختند و از گردانندگان جلسات و ديدار مرتب بوشهري‌ها در پايتخت بود.
 
در دهه هشتاد بود و همزمان با صد سالگی چاپخانه بوشهر پیشنهاد خود را براي واگذاري عمارت علوي در محله بهبهانی به ميراث فرهنگي و تبديل آنجا به موزه چاپ و نشر را مطرح کردد که پس از ۶ سال در فاصله سال‌های ۱۳۹۰یا ۹۱ با استقبال روبه‌رو شد و در مراسمي كه در تجليل از خدمات خانواده علوي در مركز ايرانشناسی شعبه بوشهر برگزار شد، تفاهم‌نامه واگذاری اين عمارت امضا شد.
او اصرار و شرط داشت كه كار مرمت عمارت بلافاصله شروع و گرفتار فراموشي روزمره نشود كه خوشبختانه با اختصاص اعتبار مورد نياز، اين عمارت مرمت و به دستان خودش افتتاح شد. بعد هم با پيشنهاد تبديل آنجا به فرهنگسرا موافقت کرد و تا همين چند روز پيش هم تلفني پيگير راه‌اندازی آنجا بود و ميگفت اين هم باشد خدمت فرهنگي خانواده علوی به  بچه‌های محله امان بهبهانی.
 
اما افسوس كه اين‌بار كرونا حاج سيد‌مهدی علوی را نشانه گرفت كه هنوز پر انرژی بود و انگيزه داشت براي خدمت به فرهنگ و چاپ و نشر. مردی که برنامه‌های فرهنگی زیادی داشت و می‌گفت كه بعد از پايان كرونا، در سفر به بوشهر قصد انجامشان را داشت؛ گرچه عمرش كفاف نداد، اما نام نيک خاندان علوي همواره پابرجا خواهد ماند و در تاريخ استان بوشهر خدمات ماندگار آنان فراموش شدنی نیست.
 
زنده‌یاد سید‌مهدی علوی در سال ۱۳۸۱ بعنوان مشاور امور بانکی دفتر امور چاپ یار و یاور و دوست همیشگی دکتر اسدالله جامی مدیر‌کل وقت دفتر چاپ بود زیرا ایشان تحصیلات عالیه در امور بانک داشتند و مدتی عضو هات‌مدیره بانک صادرات ایران در تهران هم بود و زمانی که در سال ۱۳۸۳ عضو تعاونی لیتوگرافان شدند و تاکنون هم عضویت دارد همواره به‌عنوان مشورت و کمک در امور بانکی کنار ما و راهنمایی می‌کردند و همچنین عضو هیات‌مدیره انجمن پیشکسوتان ایران در اولین دوره تاکنون بودند. انسانی وارسته و خوش اخلاق و خیر در امور مدرسه‌سازی که همواره در کمک به زلزله و سیل زدگان پیشگام بود.
 
روحشان شاد و یادشان گرامی.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها