شنبه ۸ آذر ۱۳۹۹ - ۱۳:۴۹
حماسه عشق و اسطوره محمدبهمن بیگی و سکینه کیانی

«حسین خلفی»، نویسنده کتاب «سنت و نوآوری در غزل دهه شصت» در یادداشتی برای ایبنا، کتاب «بانوی ایل» (شرح حال بانو سکینه کیانی، همسر محمد بهمن‌بیگی، بنیانگذار آموزش و پرورش عشایری ایران) اثر «فرح نیازکار» نویسنده و ادیب شیرازی را کتابی در راستای آثار نوشتاری بهمن‌بیگی دانست.

خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در فارس - حسین خلفی: محمد بهمن‌بیگی، اسطوره ایل و مفاخر ماندگار سرزمین مادری است. مردی که با تمام ناملایمات روزگار، دانایی و توانایی را تا دورترین سرحد ایلات به منصه ظهور رساند. جدا از شخصیت بی‌نظیر و اثربخش موسس آموزش و پرورش عشایر کشور، حاصل انگشت‎های افسونگر او، کتاب‎هایی است که تا همیشه فرهنگ، تاریخ و هنر این سرزمین، چشم‎اندازی زیبا و هنرآفرین جلوه‌گری دارد.
 
«بخارای من- ایل من»، «عرف و عادت در عشایر فارس»، «اگر قره‌قاچ نبود»، «به اجاقت قسم» و «طلای شهامت»،  تبلور اندیشه و شرح تلخی‎ها و شیرینی‎های زندگی عشایری و کشمکش‎ها و تنگناهای نظام تعلیم و تربیت و روایتی از زندگی این معجزه‎گر الفبای معرفت است.
 
در کنار این اسطوره مرد، شخصیت ممتاز و حماسه‌آفرین بانو بی بی سکینه کیانی جلوه‎گر است. بانویی که عشق، معرفت و انسانیت در نگاهش موج می‎زند. بی‎شک شناخت زوایای گوناگون و پنهان زندگی محمد بهمن بیگی از دریچه زبان و بیان یار و یاور همیشگی او در تمام لحظات، جذاب و شنیدنی است.
 
سکینه، پاداش بهمن‎بیگی از تعلیمات عشایر است. بانویی است وفادار، معلمی است عاشق، هنرمندی است دردمند، دردشناسی است آگاه و از همه مهم‌تر، حماسه‌آفرین زندگی پرفراز و نشیب اسطوره عشایر است.
 
کتاب «بانوی ایل» بازخورد همان رویدادهای نزدیک پنج دهه زندگی مشترک محمد بهمن‌بیگی و سکینه کیانی است. این کتاب را انتشارات قلمکده شیراز در سال جاری به کوشش فرح نیازکار در قالب یک گفت‌وگوی صمیمانه پرسش و پاسخ در۱۵۲ صفحه به زیور طبع آراسته است.
 
این کتاب، شرح زندگی، کودکی و نوجوانی و این روزهای سکینه، حال و هوای فرهنگ، آداب و سنن عشایر، آغاز آشنایی با استاد بهمن بیگی، ورود به هنرمعلمی، شرح داستان عاشقانه و  زندگی مشترک با اسطوره ایل، شرح بازدیدها، دیدار با مفاخران علمی، فرهنگی،هنری وماجراهای دردناک و  پرآشوب و ترسیم زوایای پنهان زندگی محمد بهمن‌بیگی در دو  دوره حاکمیت است.
 
حقیقت‌ها در چارچوب واقعیت‌ها اگرچه تلخ و حزن‌انگیزند اما بازگویی و بازپرداخت آن پندهای ارزشمند زندگی امروز و فردای من و شماست.
 
سکینه در این گفت‌وگو، بیهقی گونه به ذکر دقیق جزئیات پرداخته است. با زبانی صمیمی و به دور از تکلف و با صداقت لر زبانی خویش، بایدها و نبایدهای گذشته و حال را بازگو می‌کند و گاه و بیگاه از قدرناشناسی دوستانی می‌گوید که ارزش خدمت را ندانستند و دیگرگونه اندیشیدند و صد البته اینان عده‌ای انگشت شمارند و اندک.
 
قدرشناسی از استاد و خانواده محمد بهمن‌بیگی، از شخصیت‌های سیاسی گرفته تا فرهنگی و تا نهادهای ملی و بین‌المللی نمایش‌نامه  تجلیل کارنامه پر از خدمت و افتخار ارزشمند است‌. بانو در لابه‌لای ماجراهای کتاب، شناخت دقیقی از خدمات ارزشمند این بزرگمرد را برای خوانندگان به تصویر می‌کشد. پایان کتاب، مجموعه‌ای از تصاویر خانوادگی، سپاس‌نامه و یادداشت‌های بهمن‌بیگی به بانو سکینه است.
 
به خوانندگان عزیز پیشنهاد می‌شود جهت آشنایی جامع و دقیق از شرح حال افسونگران ایل و تاریخ پرفراز و نشیب آموزش و پرورش عشایر کتاب را بخوانند. باشد که قدردان اسطوره‌های خدمت وافتخار در گوشه گوشه این سرزمین باشیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها