یکشنبه ۹ آذر ۱۳۹۹ - ۰۹:۰۴
ادغام نیک

آنچه صاحبان برندهای بزرگ و تولیدکنندگان محصولات فرهنگی و چاپی را ارضا می‌کند، سطح و اعتبار جشنواره، فرایند شفاف و قابل دسترسی برای هم تمام مخاطبان، هیات داوران صاحب‌نام و معتبرو در یک کلام سطح کیفی قابل اعتنای جشنواره است.

خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، جلال ذکایی، مدیرکل اسبق دفتر چاپ وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و فعال حوزه چاپ با ارسال یادداشتی به ایبنا به موضوع جشنواره دوسالانه صنعت چاپ و جشنواره نشان شیرازه پرداخته و پیشنهاداتی در این زمینه بیان کرده‌است. متن این یادداشت به شرح زیر است؛

«چندروز پیش، خبر برگزاری اولین جلسه شورای سیاستگذاری جشنواره دوسالانه صنعت چاپ و ادغام آن با نشان فیروزه منتشرشد. خبری که تا پیش از این، از سوی مدیرکل محترم چاپ و نشر تکذیب شده بود، اما با تدبیرمعاونت امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به مرحله انجام رسید. فارغ از انگیزه و الزاماتی که ضرورتا وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی را به این نتیجه رسانده که این دو رویداد همسو را با یکدیگر ادغام کند، باید این اتفاق را به فال نیک گرفت. اقدام به‌موقعی که درصورت اتخاذ تدابیر درست، از آن می‌توان به تغییری تاثیرگذار یاد کرد.

بدون تردید یکی از دلایلی که منجر به این ادغام شد، کمبود منابع مالی و تنگناهای بودجه‌ای در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است. اما نکته مهمی که در برگزاری اینگونه جشنواره‌ها باید به آن توجه داشت این است که مخاطبان این دو جشنواره، عموما تولیدکنندگان و صاحبان برندهای بزرگ هستند و معمولا این برندها کمتر به دنبال جوایز مادی و دریافت منابع مالی ویژه هستند. آنچه صاحبان برندهای بزرگ و تولیدکنندگان محصولات فرهنگی و چاپی را ارضا می‌کند، سطح و اعتبار جشنواره، فرایند شفاف و قابل دسترسی برای تمام مخاطبان، هیات داوران صاحب‌نام و معتبرو در یک کلام، سطح کیفی قابل اعتنای جشنواره است.
 
 اما به‌نظر می‌رسد برای غنای سطح کیفی جشنواره چند نکته را باید مد نظرداشت؛
 
1ـ توجه به کیفیت برگزاری جشنواره و استفاده از تجربیات دوره‌های گذشته، بویژه تنظیم شیوه‌نامه‌های اجرایی مبتنی بر کارشناسی و تجربیات سایر جشنواره‌ها می‌تواند بر اعتبار جشنواره بیفزاید.


2ـ توجه به سفارش‌دهندگان به‌عنوان صاحبان اصلی آثار، در گسترش سطح مخاطبان جشنواره تاثیر مثبت خواهد داشت. نکته‌ای که تابحال از سوی برگزارکنندگان جشنواره مورد غفلت قرار گرفته، عدم توجه به سفارش‌دهندگان محصولات چاپی بوده است. چه آنکه صاحبان برندهای بزرگ تولیدی کشور، درصورت مشارکت دراین رویداد می‌توانند در تاثیرگذاری آن نقش مهمی داشته باشند

3 ـ بدون تردید یکی از دغدغه‌های وزارت ارشاد گسترش زبان فارسی و پیشگیری از گسترش عبارات بیگانه در انتخاب برندها است. این جشنواره محمل مناسبی است تا وزارت ارشاد با تکیه بر فرهنگ عمومی و با استفاده از ابزارهای تشویقی و حمایتی، شرکت‌های بزرگی که در انتخاب برندهای خود، زبان فارسی و انتخاب ترکیب‌های خلاقانه را مدنظر قرار می‌دهند مورد تشویق و حمایت قرار دهد.

  • 4ـ پرهیز از ورود در حوزه‌های فنی و تکنیکال صنعت چاپ یکی از ضرورت‌های برگزاری این جشنواره است. عدم ورود در حوزه‌هایی که نه در صلاحیت و نه در توان کارشناسی وزارت ارشاد است، می‌تواند تکلیف این جشنواره را به عنوان رویدادی فرهنگی، هنری و تجاری روشن کند.

5 ـ ادغام رسته‌های موازی دو جشنواره چاپ و نشان فیروزه، به هم‌افزایی و رشد کیفی جشنواره منجر خواهد شد.

6 ـ گرایش جوایز جشنواره به سمت هدایای معنوی و اعتباری نیز از مسایل مهمی است که باید به آن توجه داشت. بی شک بسیاری از شرکت‌کنندگان در این جشنواره، از دریافت چند سکه و نظایر آن مستغنی هستند و آنچه برای آنان از درجه اهمیت بیشتری برخوردار است، اعتبار معنوی جایزه است. لذا اعتبار بخشیدن به جایزه ی مورد نظر و برگزاری مراسم اهدای جوایز با حضور مقامات رسمی و تراز اول کشور و با شرایطی شایسته،از هدایای مالی آن مهمتراست.

7ـ مشارکت دادن نهادهای متولی امر تجارت وصنف نظیر اتاق بازرگانی صنایع، معادن و کشاورزی ایران و همچنین اتاق اصناف ایران در سیاستگذاری و حمایت معنوی از این رویداد می‌تواند طیف گسترده‌ای از فعالان تولیدات فرهنگی، تجاری را با جشنواره همسو کند.
 
بهر تقدیر بنظر می‌رسد حال که وزارت ارشاد به این جمع‌بندی رسیده است که این دو رویداد را ادغام و در قالب یک جشنواره برگزار کند، باید از این فرصت استفاده کرد و راه‌های رفته را دوباره نیازمود و شرایط برگزاری یک جشنواره درخور  و شایسته را فراهم کرد.»

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها