شنبه ۱۰ آبان ۱۳۹۹ - ۱۰:۰۱
در باب مخالفت حضرت علی (ع) با ترور

«ابوالفضل طریقه‌دار» نویسنده، پژوهشگر و استاد ویراستاری در قم در یادداشتی برای خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) با تبیین این نکته که اصولا ترور در مبانی اسلام محکوم است و همه دوستداران اهل بیت (ع) اذعان دارند که حضرت علی (ع) از مرگ خلفا جلوگیری می‌کرد، گفت: حضرت علی (ع) به‌شدت با ترور مخالف بود.

خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در قم - ابوالفضل طریقه‌دار: ابولولو با نام «فیروز ایرانی» اهل نهاوند و از فرماندهان سپاه ساسانی بود که در حمله خلیفه دوم به ایران، اسیر شد و مغیره‌ ابن‌ شعبه او را به غلامی گرفت. او انواع حرفه‌ها را می‌دانست؛ ازجمله ساختن آسیاب. وی از خلیفه دوم و عرب‌ها کینه شدیدی داشت، لذا در یکی از روزهای ماه ذیحجه هنگام نماز صبح، خلیفه دوم را در محراب مسجد مدینه با خنجر، ترور کرد. خلیفه دوم را به منزل بردند و دو روز در بستر بود تا اینکه سرانجام از دنیا رفت.
 
ابولولو پس از قتل خلیفه دوم بلافاصله در همان‌جا خودکشی کرد؛ گو اینکه برخی منابع هم گفته‌اند وی دستگیر شد و کشته شد و در مدینه دفن شد. همه مورخان شیعه و سنی، قضیه را همین‌گونه نقل کرده‌اند، فقط در قرن هفتم عمادالدین طبری در کتاب «کامل بهایی» گفته است: ابولولو پس از کشتن خلیفه دوم به در خانه علی (ع) آمد، ایشان هم با یک معجزه او را بر اسب خود نشاند و تا قم یا کاشان سیر داد! همین مورخ در آخر همین داستان بلافاصله می‌نویسد: «نقلی که آوردم، ساختگی است و صحت ندارد». ( کامل بهایی ، ج٢ ، ص ١١١)
   
آرامگاهی هم که در کاشان هست، مقبره بابا شجاع الدین از بزرگان صوفیه است که در قرن هفتم و در دوره ایلخانی ساخته شده است.
 
همه اسلام‌شناسان و دوستداران اهل بیت (ع) اذعان دارند که حضرت علی (ع) به‌شدت با ترور مخالف بود و خلفا را نسبت به خطراتی که بر سر راه آنها وجود دارد، انذار می‌داد. برای نمونه خلیفه دوم را از رفتن به جنگ ایران منع کرد و فرمود: اگر کشته شوی، روحیه مسلمانان به هم می‌ریزد و خلافت اسلامی به خطر می‌افتد. یا  زمانی که انقلابیون خانه خلیفه سوم را محاصره کردند (و سپس او را کشتند)، مولا علی (ع) تلاش فراوان کرد که خلیفه سوم کشته نشود.
 
کار ابولولو مطابق مبانی اسلام، نادرست بود و پیامبر هم فرمود: «ایمان، مانع ترور است» ( اصول کافی، ج٧، ص ٢٧٢). شیوه ابولولو مدلی شد که بعدها خلیفه‌کشی باب شود و ابن ملجم ملعون، علی (ع) را درست به همان شیوه  قتل خلیفه دوم یعنی در محراب و هنگام نماز صبح، به شهادت رساند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها