شنبه ۳ آبان ۱۳۹۹ - ۱۰:۳۹
تحلیل‌های اشتباه آغازگر مشکلات جدید است

مدیر لیتوگرافی کاری معتقد است چاپ دیجیتال متولی خاصی ندارد و رواج دستگاه‌های چاپ رومیزی به حوزه نشر، به‌دلیل نبود نظارت کافی می‌تواند به کپی‌های غیرمجازی کتاب بینجامد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، محمدرضا کاری عضو اسبق هیات مدیره اتحادیه لیتوگرافان تهران و مدیر لیتوگرافی کاری گرافیک با ارسال یادداشتی به ایبنا به برخی نظرات و دیدگاه‌های اهالی چاپ درباره ورود ناشران به حوزه چاپ دیجیتال انتقاد کرده و به طرح موضوعاتی درباره تبعات این موضوع پرداخته است. متن این یادداشت به شرح زیر است:
 
نمایندگان قانونی چاپ و نشر از نظرات غیرکارشناسی پرهیز کنند
چند سالی است که برخی از افراد شاخص و اعضای هیات مدیره اتحادیه‌ها و انجمن‌های صنعت چاپ و نشر نظرات و دیدگاه‌هایی غیرفنی و غیرکارشناسانه مصاحبه‌هایی با سایت‌های خبری معتبر درباره معضلات صنعت چاپ دارند که مشکلات جدیدی برای این صنعت به‌ارمغان آورده است.
 
سال‌ها است که این صنعت بزرگ دیده نشده و با چالش‌های عدیده‌ای روبه‌رو بوده است. هرگز نمی‌توان دنیای بدون چاپ را به تصویر کشید؛ کما اینکه بدون چاپ، نشر فرهنگ و شناسایی محصولات بسیار سخت و ناممکن خواهد بود. امروز همکاران فهیم و پرتلاش در بسیاری از رسته‌های صنعت چاپ و نشر مشغول خدمت هستند که هر رسته توانایی‌ها و علم مختص به خود را می‌طلبد و هر کدام در مسیر خود پیش می‌روند و فکر و نیرویشان را در همان شغل متمرکز می‌کنند.
 
اینکه ما راهکاری شخصی را بدون مطالعه کامل و جامع و عدم استفاده از دیدگاه و علم افراد باتجربه و صاحب علم و فن برای یک صنف تجویز کنیم، نتیجه می‌شود آنچه که نباید بشود. امروز ماحصل آنچه که در صنعت چاپ و نشر نظاره‌گر آن هستیم، عدم حمایت سازمان‌های مربوطه و راهکارهای غیرکارشناسی مسئولان صنفی است که به‌عنوان نمایندگان قانونی اعضاء هستند. این موضوع ناشی از نبود اشراف اطلاعاتی کامل و به‌روز از مشکلات و تجزیه و تحلیل نادرست آن‌ها است و این اندک بارقه امید، همکاران را به سردی و ناامیدی کشانده؛ تا آنجایی که بسیاری از مجموعه‌ها غریبانه به‌صورت تعطیل و یا نیمه‌تعطیل درآمده‌اند.
 
به تازگی نیز برخی از اعضای هیات مدیره‌ها در مصاحبه‌های خود به این نکته اشاره کرده‌اند که ناشران باید به چاپ دیجیتال مجهز شوند تا گوشه‌ای از مشکلات آنان مرتفع شود. بنده عرض می‌کنم توصیه این همکاران به‌مثابه این است که به بیماری که مشکلات حاد جسمی دارد، بگویی که برای بهبودی و درمان و عبور از هزینه‌های گزاف بیمارستان و دکتر، با خرید وسایل پزشکی و دارو می‌تواند به یک نتیجه قابل قبول برسد و به خود و خانواده‌اش کمک بکند.
 
جای سوال است! حیطه شغلی ناشر در چه محدوده‌ای است؟ آیا ناشران با به دوش کشیدن بخش بزرگی از بار فرهنگی کشور که کاری تخصصی و سنگین است، باید در بخش فنی و تخصصی چاپ هم ورود کنند آنهم بدون هیچ ضابطه‌ای؟!
 
صرف نظر از پیشامد تداخل صنفی، مسلما چنین تجویزهای نادرست تبعاتی برای همکاران هم در صنف نشر و هم صنف چاپ خواهد داشت. از آنجایی که رسته چاپ دیجیتال متولی خاصی ندارد و هر شخص حقوقی و حقیقی می‌تواند در مجموعه خود دستگاه‌های آن را نصب و استفاده کند و نظارت کاملی بر عملکرد آن نیست، چنین پیشنهادهایی می‌تواند آغازگر مشکلاتی از قبیل جعل و کپی کتاب‌های ناشران در حجم وسیعی باشد.
 
مورد دیگر اینکه علاوه بر هزینه نیروی متخصص هزینه‌هایی شامل تعمیر، سرویس، ملزومات، قطعات یدکی هم به آن اضافه می‌شود که ممکن است عقلانی به نظر نرسد و بهترین حالت آن این است که سفارش کتاب را به مجموعه‌های چاپ دیجیتال دارای مجوز سپرد تا به‌نوعی از جعل و کپی جلوگیری شود.
 
در رسته چاپ دیجیتال تعداد زیادی از افراد فعالیت می‌کنند و این راهکار به غلط موجب بیکاری فعالان آن شده همچنین تعطیلی گسترده این مجموعه‌ها را به‌دنبال خواهد داشت.
 
و در پایان باید گفت گاهی در اثر یک تحلیل اشتباه، یک راهکار اشتباه توصیه می‌شود و این آغازگر یک مشکل جدید خواهد بود؛ به همین دلیل از تمام اعضای هیات مدیره‌ها و نمایندگان قانونی صنعت چاپ و نشر خواهشمندم قبل از هر اظهارنظری، کمی تفکر و مشاوره از اهل فن را چاشنی تجزیه و تحلیل‌ها و تصمیمات خود قرار دهند. امروز این صنعت نیازمند این است که تمامی افراد فعال در صنعت چاپ و نشر فارغ از هر تفکر و جناح‌بندی در کنار هم قرار گیرند تا با تعامل و نشست و هم‌اندیشی همچنین بهره‌گیری از خرد جمعی به راهکارهایی در راستای عبور از مشکلات برسند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها