سه‌شنبه ۲۹ مهر ۱۳۹۹ - ۱۲:۵۴
کتابی که صد منبع موثق تاریخی را برای اثبات خلیج فارس معرفی می‌کند

محمود‌ نوروزی در کتاب «خلیج فارس از گذشته تا حال» بالغ بر صد منبع موثق تاریخی ذکر و بر آن بوده تا هویت ملی و ایرانی‌ خلیج همیشه فارس و جزائر متعلق به ایران‌اسلامی را بازگو کند.

خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) سیده حلیمه موسوی پژوهشگر: خلیج همیشه فارس نقشی زرّین بر پیکر ایران،‌ نیلگون و روان، درخشان و جاودان... از گرانیّ و بهایش دنیا را محو تماشای خود کرده است.

تاریخ می‌دید و می‌نوشت طبیعت وسعتی از خاک دارد و آب‌، گاه آبها بودند که بر خاک هویت می‌بخشیدند. در رسم روزگار هم فتوحات و محدوده‌ها بالندگی و گاه هم سرافرازی می‌آفرید و در این سیر خلیج‌همیشه‌فارس در تاریخ ایران‌زمین همچنان ماندگار است.

مرواریدی که در صدف خود گوهرهای ارزشمند چون محورها‌ی مواصلاتی سه قاره اروپا‌، آفریقا و آسیا دارد.

محمود‌ نوروزی مجموعه‌ای در قالب کتابی کامل و جامع به نام «خلیج فارس از گذشته تا حال» را نوشته و در این سیاحت تاریخی‌، سیاسی، اجتماعی‌ و جغرافیایی خود مخاطبان را در سفرهای گوناگون زمانی و مکانی به خلیج‌همیشه‌فارس برده است. تلاش‌های فراوان استاد گویای شناسنامه‌دار بودن خلیجی است که مدعیانِ در کمین نشسته از دور خواهان تصاحب نام‌، آب و سواحلش بوده‌اند و از هیچ ترفند و موضعی دریغ نکرده‌اند اما خداوند‌متعال این میراث ارزشمند را از دیرباز جزو جداناشدنی و لاینفک ایران اسلامی کرده و هیچ چشم حسود و طمعکاری نتوانست نیرنگ خود را کارساز کند.

در اصل نوروزی به اسناد و هویت جهانیِ خلیج‌همیشه‌فارس هویتی دوباره افزوده است‌ـ‌ تا از طرفی هرگونه سؤال و شبهه‌ای از جانب غارتگران سابق تاکنون و بعدها بر سرزمین ایران برای توطئه سازی‌ها در ربودن هویت، مالکیت ثروت و یا حتی تصاحب آن در سر بپروراند پاسخی قابل اطمینان بگیرند و به همه میهن پرستان هم دلگرمی و آگاهی بیشتر بدهد.

نویسنده در این اثر بالغ بر صد منبع موثق تاریخی ذکر و بر آن بوده تا هویت ملی و ایرانی‌ خلیج همیشه فارس و جزائر متعلق به ایران‌اسلامی را بازگو کند و زیبا و دقیق تورق‌هایی این‌چنین را در یک جا فراهم آورده است.

در این کتاب ابتدا از وضعیت جغرافیایی‌، رودها وجه تسمیه خلیج‌فارس تا تاریخ پیشین و اصالت دیرین‌، استعمارگری‌های متعدد در طول تاریخ ستم‌ها و مقاومت‌ها از قبل از میلاد تا بعد از زمانیکه تجهیزات دولت‌ها هنوز صنعتی نبوده و تردد بازرگان نیازمند تدبیر و تفکر پیدایش مواصلاتی‌ها بود ـ تا تجّاری که خواهان تصاحب ثروت عظیمی از خلیج‌فارس اعم از صید و صیادی‌، استخراج منابع گران نفت و گاز و بهره‌وری‌های تجاری غیرتجاری و حتی سیاسی از راه تردد و استراتژیک منطقه سخن به میان آورده است.

همچنین به چگونگی و احداث این راه‌ها پرداخته که اعم از بوجود آمدن شهرهای ثروتمند در حاشیه خلیج‌فارس از برکت وجود این خلیج عبارتند از راه مروارید‌ ـ راه ادویه و بخور و راه ابریشم که سودهای کلان جهانی دربرداشت تا استعمار ایران از سوی کشورهای انگلیس خبیث و آمریکای غاصب با مقاصد شوم و استقامت خلیج‌همیشه‌فارس و سواحل آن در برابر این همه نابرابری‌ها که هنوز این یادگار عظیم را در شناسنامه ایران‌زمین درخشان‌تر نشان می‌دهد.

نوروزی در حاصل تلاش و گردآوریِ تحقیقات خود از این کتاب به ذکر نام جزایر خلیج‌فارس‌، بندرها ساکنین اطراف و نحوه زندگی آنها و گاه آداب و رسوم هم‌چنین منابع‌معدنی تا چگونگی ایجاد این ثروت های طبیعی و استخراج این گنجینه‌هاپرداخته است که در جایی از کتاب آمده است: «غنی‌ترین ‌ذخایر و میدان‌های نفتی جهان در خلیج‌فارس است و جزئیات و ارقام آن برآورد‌63‌درصد کل ذخایر نفت و گاز جهان را رقم زده است تا ذخایر دیگر در حاشیه خلیج‌فارس و جزایر آن اعم از سنگ‌آهن‌، ‌زغال‌سنگ‌، خاک‌سرخ‌، نمک‌، گوگرد‌، سرب‌، طلا نقره و اورانیوم و غیره نام برده است که ذخایر ارزشمند ایران را مطلوب‌تر بیان کردند و برخی از مواد که جنبه استراتژیک دارند را در صورت بهره‌برداری مطلوب در بازارهای جهانی مورد طرح و ارائه می‌دانند که مهمترین آنها پس از نفت و گاز از لحاظ کمیت ذخایر مس عنوان کردند که بیش از دو‌ و‌ نیم میلیارد تن سنگ مس دارد.»

آنچه سلیقه و انتخاب مولف را در این اثر زیباتر کرده و سندیت کتاب را مطلوب‌تر کرده آوردن نقشه‌های تاریخی و قدیم تاکنون در تحولات وضعیت خلیج‌فارس است و جالب اینجاست که نویسنده از نقشه‌هایی نام و رسم برده‌اند که از منابع شناسنامه‌ای غیر ایرانی است و مدعی بودند که خلیج فارس متعلق به ایران است.

در کتاب به آیین و رسومات، اقوام، اهمیت همجواری خوزستان و سهم عمده‌ی آن‌، دین و فرقه‌های مذهبی که اغلب آن اسلام است از نام بردن مشاهیر بزرگ خلیج‌فارس که صاحب سبک و اثر بودند سخن به میان آورده است.

نوروزی در گردآوری این مجموعه پایدار و جستجو در احوال خلیج‌فارس از گذشته تا کنون، پرداختن به شگفتی‌ها و این ثروت‌های عظیم الهی برآنست تا در حفظ و صیانت آن کوشید و لطف خداوند متعال را سپاسگزاری کرد.

از برخی مجموعه آثار دیگر این نویسنده موفق و معاصر می‌توان در زمینه‌های مختلف به پژوهشی درباره دریای‌خزر، تصحیح هشتاد روز به دور دنیا ترجمه فروغی‌، سبک شناسی شعر فارسی، دو مجموعه قصه ‌‍‌، قصه ناشناس و خزان سپید و دیگر آثار نفیس نام برد.

 
 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها