سه‌شنبه ۲۹ مهر ۱۳۹۹ - ۱۴:۱۴
آزمون پذیرش دستیار پزشکی در سایه کرونا؟

انجمن فرهنگی ناشران کتاب علوم پزشکی دانشگاهی، انتقادات و سوالات خود را در قالب بیانیه‌ای در مورد تاریخ آزمون پذیرش دستیار پزشکی از وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی منتشر کرد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، بیانیه انجمن فرهنگی ناشران کتاب علوم پزشکی دانشگاهی درباره تاریخ آزمون پذیرش دستیار پزشکی منتشر شد.
 
این بیانیه به شرح زیر است؛
«هرساله آزمون پذیرش دستیار با فاصله‌ای هفت تا هشت ماه از اعلام نتایج دستیاری و 9 الی 10 ماه از اعلام رفرانس‌های دستیاری برگزار می‌شود. اما به‌دلیل اپیدمی کرونا در سال گذشته، امتحان پذیرش دستیار در 16 مرداد سال 99 (با تأخیر 5 ماهه) برگزار شد. لذا اعلام رفرانس‌ها و نتایج آزمون در نیمه مهر ماه 99 انجام شد.

حال این سؤال مطرح است: با توجه به مشکلات مترتب بر این تغییرات اجباری آزمون دوره پیش، چگونه می‌توان آزمون دستیاری سال جاری را در اسفند ماه 99 برگزار کرد؟!

نتایج و رفرانس‌ها در کمتر از 6 ماه قبل از آزمون اعلام شده و چه بسیار داوطلبانی که در نیمه مهرماه از عدم قبولی خود مطلع شده‌ و فرصت عادلانه‌ای به اندازه دیگران برای آمادگی جهت امتحان ندارند (بی‌عدالتی گزینشی). داوطلبانی که در حال گذراندن ماه‌های پایانی طب عمومی هستند نیز مشمول این بی‌عدالتی به‌جهت نبود فرصت همسان دیگر شرکت‌کنندگان، می‌شوند.

چگونه می‌توان در کمتر از 6 ماه از اعلام رفرانس‌ها برای این آزمون آماده شد؟ یا اینکه با توجه به شیوع فزاینده ویروس کورونا در پاییز اخیر که به‌طور بی‌سابقه در حال افزایش است، از یک طرف فشار روانی این اپیدمی به داوطلبان وارد می‌شود و از طرفی بسیاری از پزشکان عمومی مشغول گذراندن طرح و ارائه خدمت به بیماران مختلف به‌ویژه بیماران کورونایی هستند، لذا با توجه به افزایش شدید ساعت کاری این عزیزان و حجم بالای بیماران در مناطق مختلف کشور، چگونه از این پزشکان می‌توان هم انتظار حضور در خط اول سلامت و درمان بیماران کرونایی را داشت و هم آماده شدن برای سرنوشت‌سازترین آزمون دوران پزشکی خود را؟ آیا با اعلام این تاریخ و زمان محدود متعاقب آن، عملاً به پزشکان عمومی سیگنال ترک مراکز درمانی برای آمادگی امتحان داده نمی‌شود؟

گفتنی است، هرساله تعداد شرکت‌کنندگان آزمون دستیاری و اقبال به بعضی از رشته‌های پایه و طاقت‌فرسا ازجمله داخلی، اطفال، بیهوشی، طب اورژانس و عفونی کم می‌شود، آیا به‌نظر نمی‌رسد که علت آن عدم توجه به نظرات و پیشنهادات و خواسته‌های به‌حق افرادی است که در این آزمون‌ها شرکت می‌کنند و باید دوره 4 ساله رزیدنتی را سپری کنند.

از سویی دیگر، با توجه به مطالب پیش‌گفته و با توجه به اینکه احتمال افزایش شیوع ویروس کرونا در طی فصول پاییز و زمستان دور از ذهن نیست، به‌نظر می‌رسد در نهایت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی مجبور خواهد شد در دقیقه نود این آزمون را به تأخیر بیندازد، آیا بهتر نیست از هم‌اکنون این آزمون را حداقل 3 ماه به تأخیر انداخت تا فشار شدید از روی داوطلبان برطرف شود؟

 همچنین انجمن فرهنگی ناشران کتاب علوم پزشکی دانشگاهی که در ارتباط سینه به سینه و بسیار نزدیک با داوطلبان این آزمون و اصولا دانشجویان گروه پزشکی در مقاطع مختلف است، آمادگی هرگونه همکاری و همفکری را با معاونت محترم آموزشی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در جهت ارتقاء آموزش پزشکی و سطح علمی این آزمون‌ها دارد. گرچه به خاطر نداریم که به‌جز یک‌بار در دوره وزارت جناب آقای دکتر قاضی‌زاده هاشمی و معاونت آموزشی جناب آقای دکتر ضیائی در زمان دیگری با ما مشورت شده باشد.

در هر حال در این مقوله، پیشنهاد این انجمن -که اعضای هیأت مدیره آن را پزشکان نام‌آشنا در عرصه آموزش و نشر پزشکی تشکیل می‌دهند- با توجه به جمیع نظرات پزشکان و دانشجویان شرکت‌کننده در آزمون، برگزاری آن در نیمه تیر 99 است تا وزارتخانه نیز به استاندارد و قاعده 9 ماه فاصله خود پایبند بوده باشد.

در انتها، همچنین پیشنهاد می‌شود از آنجایی که همین مشکل در سال آینده نیز برای داوطلبان پیش می‌آید، بهتر است از هم‌اکنون به فکر منابع آزمون دستیاری 1401 و تاریخ امتحان و اعلام به موقع آن بود تا مجددًا در سال آینده با اعتراضات و سردرگمی داوطلبان مواجه نشویم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها