یکشنبه ۱۳ مهر ۱۳۹۹ - ۰۸:۳۳
تأثیرگذاری اطلاعات کتابخانه‌ای در پاندومی کووید-۱۹

ما کتابداران، به جامعه پیشنهاد می‌کنیم که از این فرصت به‌دست‌آمده ناشی از کرونا، یعنی در خانه ماندن خود، حداکثر استفاده را برده و با کسب دانش و اطلاعات بیشتر به هدف طلایی خود یعنی خودکفایی علمی نزدیکتر بشوند.

خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، مهردخت وزیرپورکشمیری، پیشکسوت عرصه کتاب‌داری، عضو سابق هیات امنا و مشاور دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی در یادداشتی به تاثیر رونمایی و اجرای سامانه‌های «حافظه ملی ایرانیان» و «سنا» بر فرایند دسترسی آسان پژوهشگران و مراجعه‌کنندگان به اطلاعات و منابع کتابخانه‌ای پرداخت.

متن یادداشت به شرح زیر است:

«متاسفانه، امروز در سراسر جهان ویروس کرونا بحرانی جدی به‌وجود آورده است. آگاه کرودن افراد از منابع اطلاعاتی و جلب توجه‌شان به استفاده از سایت‌ها و شبکه‌های اطلاع‌رسانی، راهکاری مناسب برای تقویت روحیه افراد، هنگام گذراندن دوران در خانه ماندن این پاندومی است. بدین‌ترتیب؛ افراد از رویدادهای علمی، وقایع و حوادث گذشته و حال، مطلع شده و پاسخی برای نیازهای خود پیدا می‌کنند.
 
کتابخانه‌های ایران، به‌ویژه سازمان اسناد و کتابخانه ملی، اصالت فرهنگی خود را در این زمینه ایفا می‌کند. هدف اصلی کتابخانه ملی، حفظ میراث فرهنگی و انتقال آن به مردم است.
 
طراحی و اجرای سامانه‌های مختلف چون حافظه ملی ایرانیان، پایگاه‌های نسخه‌های خطی، برنامه هوشمند نشریات ادواری و روزنامه‌های ایران از دیرباز تاکنون در سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران، با استفاده از فهرست استاندارد مارک، گام‌های مؤثری در ترویج کتاب و کتابخوانی و دسترسی به منابع اطلاعاتی برداشته شده‌است.
 
سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران در برنامه‌های خود -اجرای سامانه‌های «حافظه ملی ایرانیان» و «سنا»- چون دیگر کتابخانه‌های ایران و جهان، با استفاده از فناوری‌های نوین در قالب فرایند دیجیتال‌سازی، منابع اطلاعاتی خود را در دسترس عموم قرار داده و خواهد داد. در حال حاضر در سامانه نشریات کتابخانه ملی تمامی داده‌های اطلاعات کتاب‌شناختی قابل جستجو است و قطعا در آینده نزدیک نیز تبدیل تصویر به متن امکان‌پذیر خواهد شد.

ما کتابداران، به جامعه ایران زمین پیشنهاد می‌کنیم که از این فرصت به‌دست آمده ناشی از کرونا، یعنی در خانه ماندن خود، حداکثر استفاده را برده و با کسب دانش و اطلاعات بیشتر به هدف طلایی خود یعنی خودکفایی علمی نزدیکتر شوند. به امید آن روز»

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها