چهارشنبه ۲۶ شهریور ۱۳۹۹ - ۱۰:۳۳
رشد 1 درصدی عناوین و کاهش 5 درصدی شمارگان کتاب‌های شعر

بررسی‌ها نشان می‌دهد که آمار مجموعه شعرهای منتشر شده در 5ماه نخست سال جاری نسبت به بازه مشابه سال گذشته، در عناوین یک درصد رشد و در شمارگان متوسط، پنج درصد کاهش داشته است.

خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا): 27شهریور، روز بزرگداشت شهریار و روز شعر و ادب فارسی، بهانه خوبی است برای بررسی وضعیت انتشار کتاب‌های شعر در کشور که همیشه به لحاظ کمی، جایگاه ویژه‌ای در آمارهای نشر داشته است.

مطابق با اطلاعات ثبت شده در بانک اطلاعاتی خانه کتاب و ادبیات ایران، در مجموع 2085 عنوان کتاب با برچسب شعر، منتشر شده‌اند. لازم به توضیح است که کتاب‌های حوزه شعر، به‌جز رده دئویی «ادبیات»، برخی با توجه به گروه‌بندی‌های موضوعی و کاربردی، در گروه‌های «کمک‌درسی» و «کودک» قرار می‌گیرند که در گزارش اخذ شده و از رقم مورد اشاره در بازه زمانی مورد نظر، به ترتیب پنج و 437 عنوان در گروه‌های کمک‌درسی و کودک قرار گرفته‌اند.

برای بررسی جریانِ روز و‌ تخصصی شعر، باید بر مجموعه‌ شعرهایی تمرکز کنیم که در گروه ادبیات برچسب خورده‌اند. اطلاعات حاکی از آن است که از 1643 مجموعه شعر در این بخش، 1618 عنوان، تالیفی و 1312 عنوان، چاپ اولی بوده‌اند که با شمارگان متوسطِ 839 نسخه به بازار آمده‌اند.

توجه به رقم نازل شمارگان متوسط، آن‌هم در خصوص عناوین شعر که در سال‌ها و دهه‌های اخیر، همواره از پرمخاطب‌ترین گروه‌های کتابی بوده، تامل برانگیز است اما به‌هر روی، افت شمارگان کتاب‌های شعر را نیز باید رویدادی طبیعی قلمداد کرد که به تبعیت از افت شمارگان کل کتاب‌ها در بازار نشر رخ داده‌است.

در مقایسه اطلاعات کتاب‌های شعر منتشر شده در پنج‌ماه نخست سال جاری و پنج سال نخست سال گذشته (1398) اما شواهد حاکی از آن است که تفاوت چشمگیری در این زمینه رخ نداده‌است. آمارها می‌گویند تعداد عناوین شعر(ادبیات) چاپ شده در پنج‌ماه اول 98 برابر بوده‌است با 1471 مورد و این یعنی در سال جاری، رشد یک‌درصدی را در این حوزه شاهد بوده‌ایم.

مقایسه سایر شاخصه‌ها در دو بازه مورد اشاره نیز، نتایج مشابهی دارد؛ هرچند شمارگان توسط کتاب‌های شعر در سال گذشته، 883 نسخه بوده و این به معنای افت بالای پنج درصدی شمارگان کتاب‌های شعر در کشور است. در نگاه اول شاید این کاهش شمارگان، چندان حائز اهمیت نباشد اما با توجه به رقم پایین شمارگان‌ها و سیر نزولی پیوسته شمارگان در سال‌های اخیر، این مساله را به یک مساله قابل ملاحظه تبدیل می‌کند.



جدول آمار کتاب‌های شعر در سال 1398 نیز به شرح زیر است:

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها