جمعه ۱۷ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۲:۲۱
«الغدیر»؛ تلاشی چهل ساله که هنوز مغفول مانده است

هادی قبادی مدیر اسناد و کتابخانه ملی استان قم در آستانه عید غدیر در یادداشتی به بررسی اجمالی کتاب «الغدیر» پرداخت و معتقد است آن‌گونه که شایسته است به این کتاب پرداخته نشده است.

خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در قم هادی قبادی: پیرامون مناسبت عید سعید غدیر می‌توان در موضوعات گوناگون سخن گفت و آن‌ را از زوایای بسیار مورد بحث قرار داد اما در این نوشتار کوتاه، مقصود، معرفی اجمالی کتاب گرانسنگ الغدیر است که به نظر می‌رسد آن‌گونه که شایسته است به آن پرداخته نشده است.
 
البته اصل مسئله غدیر و این عید بزرگ که به تعبیر حضرات معصومین سلام الله علیهم عیدالله الاکبر است نیز آن‌گونه که بایسته و شایسته است مورد عنایت قرار نگرفته است اما در این مجال مختصر بر آنم تا به معرفی یکی از شاهکارهای پژوهشی و تحقیقی یکی از نوادر روزگار پیرامون این موضوع بسیار مهم بپردازیم.
 
«اَلْغَدیر فِی الْکِتابِ وَ السُّنّة وَ الْاَدَب»، معروف به الغدیر کتابی دایره‌المعارفی به زبان عربی با موضوع اثبات امامت و خلافت بلافصل امام علی (علیه السلام) در واقعه غدیر، نوشته مرحوم آیت‌الله عبدالحسین امینی، در ۱۱ جلد تنظیم شده است.
 
 البته اصل کتاب «الغدیر» بیست جلد بوده که تاکنون یازده مجلد آن به چاپ رسیده  و ترجمه فارسی آن در ۲۲ جلد منتشر شده است.  «علامه امینی» از علمای برجسته در مقام اجتهاد، منزلت و جایگاه والایی داشتند و در تفسیر، حدیث، تاریخ و علم رجال صاحب‌نظر بود. بیشتر ساعات ایشان به تحقیق و مطالعه می‌گذشت و از منابع علمی اسلامی توشه برمی‌گرفت.
 
 جلد نخست، به بررسی سند حدیث غدیر اختصاص دارد. ایشان حدیث غدیر را یقین‌آورترین و متواترترین حدیث منقول از پیامبر خدا (صلی الله علیه و آله) می‌داند. وی بدین منظور سند حدیث را از صحابه و تابعان تا علمای قرن چهاردهم قمری با تکیه بر منابع اهل سنت ذکر می‌کند. او در جلد اول نام ۱۱۰ تن از صحابه پیامبر و ۸۴ تن از تابعانِ روایت‌کننده واقعه غدیر را گردآورده است. علامه امینی در شش جلد بعدی، شاعران غدیر را معرفی و اشعار آن‌ها را نقل کرده است.
 
 او در جلدهای پایانی، ضمن ادامه معرفی شاعران غدیر، به برخی از اختلافات شیعه و اهل سنت مثل جایگاه خلفای سه‌گانه و نقدهای شیعیان بر آن‌ها، فدک، ایمان ابوطالب، تحلیل رفتارهای معاویه بن ابوسفیان و ... می‌پردازد.
 
علامه امینی برای نوشتن این کتاب به کتابخانه‌های کشورهای مختلف از جمله هند، مصر و سوریه سفر کرده است. او بیش از صد هزار کتاب را دیده و بیش از ده هزار کتاب را مطالعه کرده است. نوشتن کتاب الغدیر بیش از ۴۰ سال طول کشیده است. درباره «الغدیر» کتاب‌ها و پایان‌نامه‌های متعددی نوشته شده است. همچنین موضوعات مطرح‌شده در الغدیر به صورت یک مجموعه موضوعی در ۲۷ جلد منتشر شده است.
 
 به باور علامه امینی، انتخاب عنوان «اَلْغَدیر فِی الْکِتابِ وَ السُّنّة وَ الْاَدَب» برای این کتاب بدین معناست که اگر کسی منکر حدیث غدیر و امور وابسته به آن شود، در واقع منکر قرآن، سنت، ادبیات، تاریخ و مجمع علمی شعر عرب شده است؛ چرا که نویسنده مدعای خود را با اسناد متقن و شواهد قطعی از هر سه منبع مذکور، به اثبات رسانده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها