شنبه ۲۸ تیر ۱۳۹۹ - ۰۸:۵۸
کتاب‌خوانی و بحران کرونا

ترویج فرهنگ کتاب‌خوانی در سراسر کشور باید به‌صورت آنلاین و دیجیتال با معرفی منابع الکترونیکی از طریق کتابخانه‌های عمومی تدوین و اجرا شود.

خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، مهردخت وزیرپورکشمیری، پیشکسوت عرصه کتاب‌داری، عضو سابق هیات امنا و مشاور دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی با ارسال یادداشتی بر گسترش و ارتقاء فعالیت‌های ترویج فرهنگ کتاب‌خوانی در ایام کرونا با هدف توسعه فرهنگی کشور به‌عنوان زیربنای توسعه اقتصادی جامعه تاکید کرد.
 
متن یادداشت به شرح زیر است:

کتاب‌خوانی و بحران کرونا
«در دوره‌ای که ویروس کرونا در سراسر جهان شیوع پیدا کرده و همگان را وادار به درخانه ماندن کرده است، بهتر است از این فرصت با نگاهی به جهان علمی پیرامون خود در راستای ترویج فرهنگ مطالعه و کتاب‌خوانی، گام‌های موثری برای جامعه ایران عزیز برداریم؛ چراکه توسعه فرهنگی هر کشور زیربنای توسعه اقتصادی آن جامعه است.
 
به‌عنوان فعال حوزه کتابداری، عمر پر برکت خود را در خدمت به کتاب، کتابداری و کتابخانه‌ها گذراندم و می‌خواهم مشغله‌‌های همیشگی ذهنی خودم را با ارائه‌ پیشنهادهایی در این راستا کمی کمرنگ‌تر کنم.
 
امروزه با استفاده از در دسترس قرارگرفتن شبکه جهانی اینترنت و فناوری‌های نوین که تقریبا در اختیار تمام افراد جامعه قرار دارد، نباید خدمات ترویج فرهنگ کتاب‌خوانی صرفا معطوف به شهرهای بزرگ و برخی از روستاها باشد. شبکه تمام اقشار جامعه در سطح کشور، روستاهای دوردست و عشایر را نیز باید شامل شود.
 
خدمات حوزه کتاب و کتاب‌خوانی باید برای بزرگ‌سالان، میان‌سالان، جوانان، نوجوانان و کودکان ارائه شود و به‌‌صورت یک برنامه هدف‌دار و منظم علمی توسط کتابخانه‌های عمومی سراسر کشور، نهاد کتابخانه‌های عمومی، کتابخانه‌های شهرداری، روستایی، شورای کتاب کودک، کتابخانه‌های کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان و دیگر کتابخانه‌های نهادهای مختلف انجام شود.
 
کتابخانه‌ها باید منابع خود را توسط کتابداران کتابخانه‌ها با دیجیتال شدن داده‌ها به‌صورت الکترونیکی در خدمت جامعه در ایام کرونا و درخانه‌ماندن قرار بدهند. برنامه‌های کتابخوانی و ترویج فرهنگ کتابخانه‌ها در سراسر کشور باید به‌صورت آنلاین و دیجیتال با معرفی منابع الکترونیکی کتابی و یا غیرکتابی از طریق کتابخانه‌های عمومی با کمک رسانه‌های جمعی چون شبکه‌های رادیویی چون رادیو گفت‌وگو، رادیو فرهنگ و دیگر شبکه‌های رادیویی و تلویزیونی که متاسفانه کمی در این حوزه کم کار هستند، تدوین و اجرا شود.
 
با تعطیلی مدارس در ایران که با هدف حفظ حیات فرهنگی مردم جامعه، صورت گرفت، باید فرهنگ کتاب‌خوانی به‌ویژه کتابخوانی دیجیتال و الکترونیکی را در چنین روزهایی در میان دانش‌آموزان کشور، کودکان، نوجوانان احیا کنیم تا در این زمان به‌درستی از آن بهره‌برداری شود.
 
امیدوارم هرچه زودتر در کشور شاهد توسعه فعالیت‌های فرهنگی بیشتر و با کیفیت‌تر در جهت ارتقاء توسعه فرهنگی جامعه باشیم.»

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها