پنجشنبه ۲۶ تیر ۱۳۹۹ - ۰۸:۴۵
مرجع‌نماهایی که در قفسه کتابخانه ملی جا خوش کرده‌اند!

غلامرضا امیرخانی در یادداشتی به مرجع‌سازی‌هایی اشاره کرده که قفسه‌های کتابخانه ملی را پُر کرده‌اند و حتی یک تَن نیز سراغ این دایره‌المعارف‌ها نمی‌رود.

خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)- غلامرضا امیرخانی، استادیار سازمان اسناد و کتابخانه ملی: هند را سرزمین عجایب و کشور ۷۲ ملت نامیده‌اند. تا هنگامی که این دیار را ندیده بودم، واقعا درک درستی از این جملات نداشتم. سفر یک هفته‌ای که البته برای دیدن یک شهر چون بمبئی یا دهلی هم کفایت نمی‌کند، فضای دیگری را پیش چشمم گشود. از جمله ویژگی‌های مردم هند، نحوه معاش و کسب درآمد است. از هر راهی نیاز خود را تامین می‌کنند و البته هر کس در هر موقعیتی که هست، از وضع خود راضی است و چندان شکایتی ندارد.
حتما خوانندگان محترم از وضعیت نشر در هند و پایین بودن قیمت کتاب در آنجا شنیده‌اند. ولی در هند پدیده دیگری هم هست که بعید می‌دانم در هیچ کجای دنیا نظیر و مانندی داشته باشد: مرجع سازی که شاخه‌ای است از کتابسازی.

آشنایی بنده با این پدیده نادر به سال ۱۳۸۰ باز می‌گردد. در سال ۷۹ بنا شد با کمک دولت، مبالغی ارز دولتی برای خرید کتب انگلیسی و عربی اختصاص داده شود تا ساختمان در حال احداث کتابخانه ملی (همین ساختمان معظم فعلی) از حیث منابع جدید خارجی غنی باشد. تصمیم مدیریت کتابخانه ملی (آن زمان هنوز کتابخانه ملی و اسناد  ملی با هم ادغام نشده بودند) این بود که سه گروه از اعضای هیات علمی و مدیران کتابخانه ملی به کشورهای مصر، سوریه و لبنان، و هند رفته تا مستقیما منابع مورد نیاز را خریداری کنند.



با انجام این ماموریت در زمستان ۱۳۷۹ و پس از گذشت مدتی، کتاب‌های خریداری شده به ایران رسید. بسته‌بندی کتاب‌های هندی عالی بود. کارتون‌های مخصوص با روکشی از جنس گونی و عایق‌بندی شده با لایه ضد آب. یادم هست وقتی بسته‌های کتاب که مستقیما از گمرک به ساختمان قدیم کتابخانه ملی در خیابان ۳۰ تیر رسیده بود را گشودم، از فرط خوشحالی در پوست خود نمی‌گنجیدم. صدها کارتن کتاب محتوی کتاب‌هایی با عنوان Encyclopedia. 

دایره‌المعارف توریسم، دایره‌المعارف علوم سیاسی، دایره‌المعارف کشورهای اسلامی، دایره‌المعارف مردم‌شناسی، دایره‌المعارف ملیت‌ها و اقوام و... و جالب‌تر تعداد مجلدات هر دایره‌المعارف: 10 جلد و پنجاه جلد و حتی یکصد و پنجاه جلد. همه مجلدات هر عنوان، یک شکل و با روکش جداگانه و زیبا.



واقعا متحیر بودم از این حجم دایره‌المعارف. تحسین می‌کردم هندیان مولد علم را و ایضا کسانی که این خریدها را کرده و این گنجینه را به ذخایر کتابخانه ملی افزوده بودند. چشمتان روز بد نبیند. جلد نخست اولین دایره‌المعارف را باز کردم، متعجب شدم. نظم الفبایی نداشت. گفتم حتما چینش سلسله مراتبی دارد یا گاهشمارانه. چیزی دستگیرم نشد. جلد بعدی و جلدهای بعدی.

به سراغ عنوان بعدی رفتم. همین قصه تکرار شد. بعدی و بعدی. به خودم شک کردم. از سال پیش تدریس درس مرجع‌شناسی را در دانشگاه پیام نور آغاز کرده بودم. گفتم لابد سواد من قد نمی‌دهد و به قول مرحوم جلاال آل احمد، هنوز استاد و اوسا نشده‌ام.

روز بعد دوباره به سراغ این کتاب‌ها رفتم. عجب! یقین حاصل شد که اصلا دایره‌المعارف و دانشنامه‌ای در کار نیست. قصه این بود:
برادران و شاید هم خواهران هندی، با استفاده از قابلیت‌های اینترنت که نسبتا پدیده جدیدی بود، مقالات مرتبط با یک موضوع را سرچ کرده، پرینت گرفته و به هم چسبانده بودند. با جلدها و روکش‌های متحدالشکل. همین.



جالب اینجا بود که مسئول اصلی خرید این کتاب‌های نفیس! با افتخار می‌گفت: چون کتاب‌های مرجع و باارزشی بود، از هر عنوان دو دوره خریدیم! معلوم شد که این مقام محترم حتی زحمت نداده یک عنوان از این کتاب‌ها را دست کم تورقی کند. البته شاید هم کرده بود و اصولا مفهومی از کتاب مرجع در ذهنش نبوده.

به هر حال نزدیک به شانزده سال است که این آثار فخیم، در تالارهای باشکوه کتابخانه ملی قفسه‌ها را پر کرده‌اند. بعید می‌دانم محض رضای خدا یک تَن هم یکی از این‌ها را تورق کرده باشد. اگر حوصله داشتید سری به آنجا بزنید و از نزدیک این مرجع‌نماها را ببینید.

برچسب‌ها

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 82
  • نظرات در صف انتشار: 5
  • نظرات غیرقابل انتشار: 2
  • ۱۲:۴۵ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۶
    اقای امیرخانی شما که چندسال مدیر اطلاع رسانی و معاون کتابخانه بودید چرا زودتر تکلیف مرجع نماها رو روشن نکردید و الان دعوت به بازدید عمومی میکنید
    • کارمند ۱۶:۰۹ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۶
      واقعا درست گفتتد چرا تا الان حرمت نگه داشتید و آبروداری کردید حرفی نزدید.؟؟؟؟!!!!
  • Sindhi ۱۲:۵۱ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۶
    کاش کتابهایی که شما خریدید تو کمیته خرید و جاهای دیگه اون هم با اون قیمت ها رو هم بررسی کنین😂
  • کارمند ۱۴:۴۶ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۶
    افسوس صد افسوس اقای دکتر شما سال ها سمت مدیرکلی اطلاع رسانی و معاونت کتابخانه ملی را داشتید ولی هیچ توجهی به مرجع و غیر مرجع نداشتید !!! الان چه اتفاقی افتاده؟؟؟؟؟
  • کتابدار ۱۵:۱۳ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۶
    با سلام واحترام خدمت همه علاقه مندان کتاب و کتابخوانی جالبه!! عجیبه! خنداه داره! مضحکه نمیدونم چیه ولی هرچی که هست شما قضاوت کنید عضو هیئت علمی کتابخانه ملی سالهای مدیر کل اطلاع رسانی کتابخانه ملی سالها معاون کتابخانه ملی حالا که به رسم روزگار مدیریت را به جوان تر ها سپرده اند چه بی پروا می تازند آقا این دسته گل شماست به سر این مللکت زدید عضو هیئت علمی اگر نگاه دلسوزانه و اخلاقی داشت کمر همت به اصلاح می بست نه با انتصابات الکی سالهای سال فراهم آوری کتابخانه ملی را که امید هشت ملیون ایرانی است را روی هوا بگذارد که دوستش ناراحت نشود نه کارشناس را یک شبه بکند معاون مدیرکل که حتی یک خط از اطلاع رسانی نمی دانست کاشکی با مظلوم نمایی در مطبوعات و غرض ورزی در لباس دوست به سازمان به کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران آسیب نمی زدید کاشکی شما یکبار فقط یکبار نام کتابخانه ملی ایران را کامل به زبان می آوردید قطعا آن موقع شرمنده مردم ایران بودید
  • کتابدار مرجع ۱۶:۰۷ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۶
    فکر کنم وظیفه ما کتابداران اینه که از تجربیات دیگران درس بگیریم و از منابع محدود مان بهینه استفاده کنیم
  • ارباب جمعی ۱۶:۰۸ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۶
    این مطلب مشخصا یک مخاطب داره و اونم اقای دکتر خسروی است. خوبه که خودشون رسما جواب بدهند و پشت دیگران قایم نشوند
  • ارباب جمعی ۱۶:۲۷ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۶
    این مسئله خیلی مهم و آیا محتوای این مطلب را کسانیکه مخالف این افشا گری هستند قبول دارند یا نه؟ سوالی که الان قابل طرح اینکه این‌کتابهای بی ارزش توسط چه کسی خریداری شده؟
  • نادری ۱۷:۲۴ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۶
    تازه فهمیده اید ! مگر به بقیه مراجع موجود هم مراجعه می شود؟ سال هاست که کتابخانه ملی سالن مطالعه عده ای پشت کنکوری دکتری یا امتحانهای مختلف است
  • کتابدار کتابخانه ملی ۱۷:۵۵ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۶
    متاسفانه ادم ها بر اساس اهداف شخصی نظر می دهند. به نظر میاد چیزی که ایشون دغدغه دارند منابع مرجع کتابخانه نیست. موقعیت معاونت کتابخانه ملی هست که مدتی هست از ایشون گرفته شده و الان دلسوز این موضوعات شدند. یادشون نیست موقعی که معاون کتابخانه ملی بودند یک حلقه ای از دوستانشون رو دور خودشون جمع کرده بودن و تنها چیزی که براشون مهم نبود مسایل تخصصی کتابخانه ملی بود.
  • کارمند ۱۸:۴۹ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۶
    اقای امیرخانی لطف کنید در مورد دوره طلایی خودتان هم یکم روشنگری کنین ببینیم این کتاب های عربی و هندی و... جریانشون چیه🤣🤣🤣
  • کتابدار ۲ ۱۹:۴۹ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۶
    دوستان کتابدار خوبه که مسائل را تخصصی ببینیم. چه جوری میشه که یک به اصطلاح استاد کتابداری نفهمیده که این همه کتاب بی ارزش را نباید بخره. خواب بوده یا مشغول گشت و گذار تو کشور هند . واقعا تعریف منابع مرجع چیه؟؟
  • ارباب جمعی ۱۹:۵۱ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۶
    خانمها آقایان کمتر حرفهای بی ربط بزنید بگدارید کسی که مسبب این خرید بوده جواب بده.اینطور که متوجه شدم گفتن که دکتر خسروی این کار انجام دادند خب ایشون حتما توضیحی برای این انحام کار دارند. و چه خوب که در همین جا برای همه تعریف بکنن که چرا همچین خریدی کردند و از آبروی خود دفاع ، یا عذرخواهی بکنند بابت چنین اشتباه بزرگی.
  • اسماعیل پور ۱۹:۵۴ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۶
    احتمالا فردا دستور میدن که کتابها را جمع کنند که بیشتر آبروریزی نشه. بیچار ه کتابخونه ملی که مدیری که ۲۰ سال پیش چنین خرابکاری کرده، حالا دوباره شده معاون کتابخانه ملی
  • منتقد ۱۹:۵۶ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۶
    ببخشید این قسمت متوجه نشدم که عزیز کتابدار گفته "سالها معاون کتابخانه ملی حالا که به رسم روزگار مدیریت را به جوان تر ها سپرده اند" هر چی حساب می کنم دکتر امیرخانی نباید سنش از دکتر خسروی بیشتر باشه و ایشان جوانتر بودن.دکتر خسروی قیافه اش مشخص سنش بیشتره حالا چطوری حوانگرایی شده الله و اعلم !!!!!!!!!!
    • کتابدار 3 ۱۴:۳۹ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۷
      بنا بر اطلاعات سایت کتابخانه ملی دکتر امیرخانی متولد سال 1348 و دکتر خسروی متولد سال 1333 هستند. معنای جوانگرایی در کتابخانه ملی یعنی این!. بماند که دکتر خسروی بازنشسته هستند ولی شوق به هر نوع خدمت ایشان را کماکان بیش از پیش وادار به حضور در کتابخانه و مناصب می کند.
  • کتابدار ۲۰:۲۹ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۶
    البته ایشون خودشون خوب میدونند که در همون دوره (سال ۸۲ یا ۸۳ باید باشه ) ایشون هم به نمایندگی از کتابخانه ملی به همراه تیمی به لبنان رفتند و شاهکارهای خرید ایشون از کتب عربی هم در مخازن کتابخانه ملی در حال درخشش هست. به نظرم تقوا داشتن در اظهارنظر و دوری از هوای نفس و حب قدرت کیمیایی است که این روزها به سختی پیدا می شود.
  • کارمند ۲۰:۳۶ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۶
    آقای امیر خانی کاش مشکل فقط انتخاب نادرست این کتابهای بی زبان بود، مشکل اصلی در انتخاب آدمهای نالایق در این کتابخانه است که راس بعضی امور را در دست گرفته اند؛ واقعا باید پاسخگو باشید‌.
  • دانش آموخته علم اطلاعات ۲۰:۳۸ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۶
    من فکر کنم دکتر امیرخانی تجربه ای مربوط به کشور هند و در رابطه با پیدیده کتابسازی را به اشتراک گذاشته. بیاییم راجع به موضوع بحث کنیم. هم از دید کتابداری و مرجع شناسی و هم از دید بازار چاپ و نشر. اتفاقا اینجا یعنی ایبنا هم بهترین مکان طرح این موضوعاته.
  • کارمند کتابخانه ملی ۲۰:۵۵ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۶
    حب جاه و مقام چقدر خطرناکه . به راحتی از دل انسان کنده نمی شه
  • Soonami ۲۱:۰۸ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۶
    آقا یا خانم ارباب جمعی این موضوع مربوط به ۲۰سال پیشه ,اقای دکتر خسروی به اندازه کافی و حتی بیشتر چه از لحاظ علمی و مادی به این سازمان کمک کرده اند ،شما که در پی کشف حقیقت هستید از آقای دکتر امیر خانی بپرسید در این مدت با حقوق بسیار بالا بعنوان مشاور که در ضمن از اسفند ماه از ترس کرونا در سازمان حضور ندارند ..... چه گلی بر سر این سازمان زدند
  • کتابدار کتابخانه ملی ۲۱:۲۷ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۶
    آقای امیرخانی کاش مشکل ما همین خرید کتابهای بی آزار بود که گوشه ای مانده اند..مشکل در انتخاب افراد نالایق است که در راس بعضی امور حکمرانی میکنند این درد بزرگتری است که شخص شما باید پاسخگو باشد.ظلم و بی عدالتی بیسوادی وبی ادبی بیداد میکند.
  • دلسوز ۲۱:۳۳ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۶
    جناب آقای امیرخانی بد نیست که یک کمی مدیریت خوتان را مورد نقد و بررسی قرار دهید . واقعا انسان متحیر می شود که چطور بعد از عزلتان و برکناری اجباری تان یکدفعه اینقدر دلسوز سازمان شده اید و به فکر بیت المال افتاده اید؟ ازبیست سال پیش که وارد سازمان شدم شما مدیرکل بودید تا چند سال اخیر که به یاری اعوان و انصار سیاسی به جایگاه معاونت دست یافتید . از همان ابتدا شهره بودید به اینکه از جمله مدیرانی هستید که کاری به کار امورات کتابخانه ندارید و در عین اشغال پست های مدیریتی به کارهای خودتون مشغل بوده اید و معاون مرحومتان به امورات رسیدگی می کرد. حالا چی شده که یک دفعه دغدغه مند شده اید؟ این سجاده آب کشیدن ها دیگه از مد افتاده است . ملت چشمهاشون بازه. خوبه خودتون هم بفرمائید که چرا برکنار شدید؟ البته منتظر شنیدن توضیحات کسانی که اون کتاب های به درد نخور را خریده اند هم هستیم. متاسفانه یک عده افراد بر کتابخانه ملی چنبره زده اند که گوئی مدیریت حق و میراث آباء و اجدادی آنهاست. از بدنه دولت هم هر کی وزیر نمی شه می فرستنش توی این حیات خلوت که برای روز مبادا روی نیمکت ذخیره بنشینه. امان از قیامت شما مدیران.
  • کارمند ۲۱:۳۷ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۶
    جناب امیرخانی چطور شانزده سال پیش پیگیر نشدید یا زمانی که متوجه شدید مراجع کپیه یا دوران معاونتتون که دنبال دوست و دوست بازی بودید چطور الان دنبال حاشیه سازی و ایجاد تشنج تو کتابخونه هستید
  • کتابدار ۲۱:۳۹ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۶
    دکتر خسروی انقدر برای کتابخونه زحمت کشیده و کارهای بنیادی انجام داده که با این تبلیغات پوچ خدشه ای بهش وارد نمیشه
    • کارمند ۲۰:۳۷ - ۱۳۹۹/۰۵/۰۵
      یعنی خنده تار از این حرف نشنیدم.
  • کارشناس ۱۰:۵۳ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۷
    چه شده که یکدفعه یاد خریدهای نزدیک به بیست سال پیش افتاده اید !!!!! سال های زیادی مدیر کل اطلاع رسانی بوده اید و سالها هم معاون. کتابخانه . حالا بعد مشاور شدن به مرحله آگاهی رسیده اید ! جریان این خریدها و تیمهای خرید کننده را به خوبی می دانید و دارید برای مطرح کردن خود در مطبوعات نبش قبر می کنید! نه آن کتابها به آن بی ارزشی است که شما شعارش را می دهید و نه خریدار یک نفر بوده که او را متهم می کنید. بهتر است شما بفرمایید در دوران تصدی معاونتان چه خریدهای مشعشع خارجی انجام داده اید !
  • کتابدار۲ ۱۲:۱۲ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۷
    نمیدانم صحت داره یانه. شنیدم که دکتر خسروی در سالهای اخیر هم یک مجموعه عکس دیجیتابی بی ارزش را به مبلغ چند میلیارد برای کتابخونه ملی خربدند. خدا کنه دروغ باشه
    • کارمند ۲۰:۳۸ - ۱۳۹۹/۰۵/۰۵
      کاملند صحت دارد. عکسهای قاجار.
  • کارمند سابق کتابخانه ۱۲:۲۱ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۷
    انگاری دکتر امیرخانی نورافکن انداخته به تاریکخانه اشباح. بدجوری جوش آوردند
    • ۱۳:۳۳ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۷
      خیر . اتفاقا بابی باز شد که عملکرد ایشون در دوره معاونت کتابخانه کمی از طرف همکاران کتابخانه ملی مورد ارزیابی قرار بگیره
  • همکار ۱۲:۳۰ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۷
    من بیش از ۱۵ ساله که در سازمان اسناد و کتابخانه ملی کار می کنم. اتفاقا هم با دکتر امیرخانی و هم دکتر خسروی کار کردم و به هر دو احترام میذارم. فقط یک نکته در مورد دکتر امیرخانی هست که حقیقتا در هیچ مدیر دیگری ندیدم. اونم اینه که در کار ایشون هیچ پنهان کاری وجود ندارده. همین الان هم اومدن و یک مطلب را با امضای خودشون و خیلی شفاف نوشتند. اگر به آقای خسروی و دوستانشون بر خورده، بیان پاسخ رسمی و شفاف بدن. اینجوری و با اسم مستعار که ارزشی نداره.
    • کارمند ۱۶:۵۴ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۷
      همکار تو چرا مستعاری
  • ج. م. ۱۲:۴۶ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۷
    با سلام به همه دوستان و فرهنگ دوستان. من از کارکنان سابق مرکز اطلاع رسانی جهاد هستم. حال که صحبت از مسائل سالها پیش کتابخانه ملی شد، این را بگویم که با اعمال نفوذ آقای خسروی، اجرای برنامه افتتاح ساختمان جدید کتابخانه به دوستان قدیمی ایشان یعنی آقایان تقوی و ... واگذار شد که مبلغ کلانی از بیت المال نصیب ایشان شد.
  • بازنشسته ۱۳:۰۱ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۷
    واقعا از آقای امیرخانی متحیرم در نوشتن این مطلب. بزرگوار! واقعا این موضوع مهم است یا خیل بزرگان و اهل علمی که توسط جناب خسروی از کتابخانه ملی رانده شدند؟ در راس آنها مرحوم دکتر عباس حری که با دسیسه های آقای خسروی از کتابخانه ملی فرار کرد.
    • ۱۴:۴۰ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۷
      ای کاش خود شما در این مورد بیشتر می نوشتید.
  • کارمند آی تی ۱۳:۵۹ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۷
    جناب آقا یا خانم کتابدار ۲ متاسفانه درست شنیدید. مجموعه عکسهای دیجیتال و بی ارزش شخصی به نام کامران قاجار به مبلغ بیست میلیارد ریال با اعمال نفوذ خسروی به سازمان قالب شد.
  • ناشناس ۱۴:۰۱ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۷
    آقا یا خانم ارباب جمعی این موضوع مربوط به ۲۰سال پیشه ،دکتر خسروی چه از لحاظ مادی و علمی به اندازه کافی به این سازمان کمک کرده اند ، شما که در پی کشف حقیقت هستید از آقای دکتر امیر خانی بپرسید در این مدت با حقوق بسیار بالا بعنوان مشاور ( در ضمن از اسفند ماه از ترس کرونا در سازمان حضور ندارند ) چه گلی بر سر سازمان زده اند
    • ۰۲:۳۱ - ۱۳۹۹/۰۵/۰۳
      البته باید دقیق بررسی کرد که آیا همه خدمات دکتر خسروی مانند خرید این کتابها از هندوستان بوده است؟ مثلا شما بفرمایید که چه کار مهمی در دوران مسئولیت طولانی ایشان در کتابخانه انجام شده است؟ ایشان مدتهای مدید در رأس سه معاونت کتابخانه، اسناد و پژوهش بوده اند اما خروجی مهمی از کارشان نه کارمندان کتابخانه دیده اند، نه مراجعه کنندگان کتابخانه و نه سایر کتابداران. ایشان به جای پاسخگویی درباره عملکرد خود تنها به متهم کردن دیگران و از میدان خارج کردن آنها با انواع حیله ها می پردازند. جالب است که تاکنون چند بار هم از کتابخانه اخراج یا بازنشست شده اند اما به هیچ وجه جدایی از میز ریاست را بر نمی تابند و دوباره به انحای مختلف با شور بیشتر باز می گردند.
  • انتقاد ۱۴:۱۴ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۷
    مطلب مطرح شده یک بحث علمی فرهنگی است.و البته یک گزارش از عملکرد شتباه در خرید با پول سازمان دولتی حال خواسته یا ناخواسته توسط دکتر خسروی.بنابراین خوب است در کمال فرهیختگی آقای دکتر خسروی توضیح بدهند. چرا بقیه فرمایشات غیر اخلاقی و فرهنگی دوستان فقط شده مایه سرگرمی و خنده خوانندگان.
  • کارمند ۱۴:۲۲ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۷
    آقا یا خانم کارشناس که خیلی هم به اصل جریان خرید این کتابها آگاه هستی و میگی یه نفر نبوده که رفته هند و خرید کرده. پس این هم میدونی که دررلس اون افراد چه کسی حرف اول و آخر میزده و خیلی هم خوشحال بوده که این کتابها را تونسته برای کتابخانه بخره.الان موضوع این کتابهای هندی به درد نخوره که توسط آقای دکتر خسروی خریداری شده ولو برای 20 سال پیش باشه و حتی اگر نقش قبر باشه بهتره انگیزه و هدف ایشون برای این خرید نه جندان ارزان مشخص شود و لا غیر.
  • کتابدار ۱۵:۵۴ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۷
    آقای امیرخانی اساس کتابهای تالارها از سی تیر آمده که شما مدیرش بودید دو سال هم مدیر کل اطلاع رسانی بودید و‌ متوجه بد بودن این کتابها نشدید چون اهل بودن و کار کردن و رسیدگی به مجموعه نبودید. زمان معاون کتابخانه بودنتان هم احتمالا صرف انتصابات دوستانه و ادای دین به رفقای بی کفایت و صد البته بی نتیجه گذشت و باز هم فرصت پیدا نکردید مجموعه تحت امرتان را بررسی و نوسازی کنید. واقعا چرا در زمانی که در رأس کتابخانه بودید کتابها را ندیدید و الان که به هر دلیل در کتابخانه نقشی ندارید افشاگری می‌کنید؟ ای کاش برای بدست آوردن پست از دست رفته به راحتی و صراحت تیشه به ریشه کسانی که اولین بار حکم شما را به سمت مدیریت مزین کردند نمی‌زدید.
  • مینوی ۱۷:۱۱ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۷
    این بحث خرید کتاب خطی دوران شما آقای امیرخانی که آقای مستوفی و یک نفر دیگر در کمیسیون گفته بودند ۵۰ و حداکثر ۷۰ میلیون می ارزد و شما آن را ۷۰۰ میلیون خریدید چی است. چرا آن دو نفر را از کمیته بیرون کردید ؟
  • کتابدار سالهای دور ۲۰:۰۶ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۷
    بالاخره خیاط تو کوزه افتاد. خسروی که سالها با شب نامه نویسی علیه بجنوردی و تبراییان و ... روزگار می گذراند، حالا مواجه شده با کوهی از انتقادات علیه خودش. اونم به دست کی؟ رفیق صمیمی و یار همیشگیش. چرخ گردون از این‌بازیها فراوان دارد....
  • علی ۱۶:۴۱ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۸
    کتابخانه ملی کجا بود. چه سرویس ملی میده این کتابخانه؟ بگویید سالن مطالعه
  • کارمند بازنشسته کتابخانه ملی ۲۲:۰۵ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۸
    آقای امیرخانی باند باز در زمان حکم فرمایی شما تو کتابخونه خود من شاهد گند هایی که تو بخش سفارشات زده میشد بودم به شما در مورد خرید های بی مصرف توضیح دادم شما منو به اشد مجازات محکوم کردید
  • کارمند دون‌پایه ۲۳:۱۹ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۸
    یه چیز دیگه هم که همه میدونن ولی نمیگن سفرهای خارجی اقای خسرویه. چند بار دور کره زمین چرخیده با پول بیتوالمال. ۲۰‌بار رفته ایفلا. حتی یک مقاله خودش نداده. فکر کنم‌فقط قطب جنوب نرفته. اونم اگر کتابخانه ملی پولش را بده حتما میره
  • کارشناس ۲۳:۳۲ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۸
    کارمند بازنشسته کتابخانه ملی شما را شهرابی بیرون کرد.
  • دلسوخته ۰۸:۴۳ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۹
    جناب دکتر امیرخانی مطالب شما درست است. ولی واقعا نباید این حرفها زودتر گفته می شو؟؟ انقدر در برابر دسیسه های پیداو پنهان جناب خسروی باید سکوت می کردید تا انسان نازنینی چون مرحوم نوری پور هم جان خود را از دست بدهد؟
  • کتابدار کتابخانه ملی ۱۱:۰۲ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۹
    نکته تاسف آور این مباحث و اظهارنظرها تقابلی که است که بین پیشکسوتان کتابخانه ایجاد می شود. متاسفانه تنها کسانی که از این بحثها سود می برند آنهایی هستند که از بیرون به سازمان وارد می شوند و در جایگاه های تخصصی قرار می گیرند.
  • ۱۳:۲۹ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۹
    حالا که سخن از اقدامات آقای دکتر خسروی به میان آمده است، خوب است ایشان درباره زمان تصدی معاونت پژوهش و دیجیتال کتابخانه ملی هم پاسخگو باشند. در آن زمان ۴ بار تصاویر اسکن شده از نسخه های خطی و کتب چاپ سنگی و نشریات قدیمی کتابخانه از بخش دیجتال پرید و بخش عمده ای از آنها هم بازیابی نشد. آیا کسی نباید پاسخگوی هزینه صرف شده برای اسکن این کتابها باشد؟ و آیا اسکن مجدد نسخه های خطی قدیمی که کاغذ های بسیاری از آنها شکننده است و نشریات قدیمی و کتابهای چاپی قدیمی آنها را در معرض تلف و خراب شدن قرار نمی دهد؟
    • ۱۳:۱۳ - ۱۳۹۹/۰۴/۳۰
      این اطلاعات در زمان ایشون نپرید. بلکه در زمان مدیریت اقای واقف زاده یکی دیگر از رانتی های سازمان که به مدد حمایت اقای صلاحی و بعدش هیئت علمی سازمان شد ، پریدن. لطفا در ارائه اطلاعات آدرس غلط ندهید.
  • کتابدار ۱۳:۳۰ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۹
    این کتاب های سالیان سال است که توسط ناشران هندی در نمایشگاه بین المللی کتاب تهران ارائه و به فروش می رسد و کتابخانه دانشگاهی ایران هم بی نصیب از این کتاب ها نیستند. این فروش، خصوصا در سال های اولیه ارائه کتاب های به ظاهر دایره المعارف هندی و به دلیل انتخاب این کتاب ها توسط اعضای هیات علمی از روی عناوین و فهرست کتاب ها بدون مشاهده آنها، بسیار اتفاق افتاده است. هر چند کتابدارانی بودند که از خرید این نوع کتاب ها، صرف نظر می کردند ولی بسیاری از کتابداران بر اساس درخواست اعضای هیات علمی این کتاب ها را برای مجموعه خود خریداری نمودند. در سال های بعد که دست ناشران هندی رو شده بود دیگر خبری از خرید این کتاب ها نبود.
    • ۱۳:۱۷ - ۱۳۹۹/۰۴/۳۰
      در صورتی که این کتابها هر سال در نمایشگاه کتاب تهران عرضه می شدند، سفرکردن به هند و خرید آنها که گناه مضاعف است. یعنی بیت المال این اندازه نزد بعضی بی ارزش است که برای خرید کتابهایی که هر سال در شهر تهران قابل خریداری بود، به سفر خارجی با حق ماموریت و هزینه های گزاف بروند؟؟؟ اگر هم فرض کنیم که نمی دانستند این کتابها در نمایشگاه بین المللی کتاب تهران ارایه می شود پس اصلا صلاحیت علمی نداشته اند که برای خرید کتابهای خارجی به سفر خارج از ایران بروند. هر یک از این دو صورت که صحیح باشد جناب آقای دکتر خسروی باید جواب بدهند که چرا پول بیت المال را به این صورت هدر دادند.
  • امید ۲۱:۳۸ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۹
    پناه بر خدا. در یک سازمان کاملا فرهنگی، این قدر دسیسه و توطئه. کتابخانه ملی است یا مافیا؟
  • ﻛﺎﻇﻢ ﺣﺎﻓﻆﻴﺎﻥ ﺭﺿﻮﻱ ۲۱:۰۶ - ۱۳۹۹/۰۴/۳۰
    ﻫﺮ ﻛﺲ ﻛﻤﻲ ﺳﺮﺵ ﺩﺭ ﻛﺎﺭ ﻧﺸﺮ و ﺧﺮﻳﺪ ﻛﺘﺎﺏ ﺧﺎﺭﺟﻲ اﻣﺎﻡ ﺩﺭ ﺳﺎﻟﻬﺎﻳﻲ ﻛﻪ ﻫﻨﺪﻳﻬﺎ ﺟﺎﻱ ﺧﺎﺭﺟﻲ ﻫﺎ ﺭا ﺩﺭ ﻧﻤﺎﻳﺸﮕﺎﻩ ﻫﺎﻱ ﺑﻴﻦ اﻟﻤﻠﻠﻲ اﺯ ﻧﻮﻉ اﻳﺮاﻥ ﭘﺮ ﻣﻲ ﻛﺮﺩﻧﺪ ﻣﻲ ﺩاﻧﺪ ﻛﺘﺎﺑﺴﺎﺯﻱ ﻫﺎﻱ اﻧﻬﺎ ﭼﻪ ﺑﺮ ﺳﺮ ﻧﺸﺮ ﺁﻭﺭﺩﻩ. ﺑﮕﺬﺭﻳﻢ اﻣﺎﻥ اﺯ ﺑﻜﺎﺭ ﮔﻴﺮﻱ ﺷﺎﺭﻻﺗﺎﻥ ﻫﺎ ﺩﺭ ﻛﺘﺎﺑﺨﺎﻧﻪ ﻫﺎ.
  • dayani ۱۲:۲۲ - ۱۳۹۹/۰۵/۰۱
    کار از ابتدا اشکا داشته است: چرا سه کشور هند و مصر و سوریه، قرار بوده است کتابهای که ما میخواهیم تهیه شود یا کتابهایی که آنها دارند خریداری شود.
  • غلامرضا امیرخانی ۰۲:۳۶ - ۱۳۹۹/۰۵/۰۲
    با سپاس از همه عزیزانی که نسبت به مطلب اینجانب اظهار توجه فرمودند، خصوصا اساتید بزرگوار جناب آقای دکتر دیانی و جناب استاد حافظیان رضوی، در مورد پرسش جناب دکتر دیانی به طور خلاصه به استحضار می رسانم: تقریبا برای نخستین بار بود که بودجه ارزی قابل توجهی برای خرید کتابهای خارجی در اختیار کتابخانه ملی قرار می گرفت که طبیعتا به سبب توجه ویژه رئیس جمهور وقت جناب آقای خاتمی به کتابخانه بود. کتابخانه ملی هم در زمینه منابع خارجی بسیار ضعیف بود؛ خصوصا در زمینه کتب عربی . چرا که دست کم در حوزه کتابهای لاتین، به سبب وجود بخش ایران شناسی و اسلام شناسی از ابتدای دهه ۴۰، مجموعه قابل قبولی وجود داشت. به عبارت دیگر تهیه هر گونه مجموعه ای از آثار با ارزش، کلاسیک و متون علمی به زبان های انگلیسی و عربی با توجه به شرایط پیش گفته کاملا معقول بود. در این ماجرا خرید کتب عربی از سوریه و لبنان با دقت کامل صورت گرفت. خرید از مصر به سبب سهل انگاری ، هر چند شامل آثار بی ارزش و بدون استفاده می شد، ولی منابع ارزشمندی هم خریداری شده بود. خرید از هند را هم که در یادداشت توضیح داده ام و استاد حافظیان عزیز هم به درستی اشاره فرموده اند. ضمنا موارد چندی هم در باره بنده در نظرات گفته شده که اگر اسم و امضا داشت، پاسخ می دادم ولی در صورت فعلی، ارزش جوابگویی ندارد.
    • کتابدار کتالخانه ملی ۲۰:۴۱ - ۱۳۹۹/۰۵/۰۲
      آقای دکتر امیرخانی مطالب را از سر دلسوزی و غنی تر شدن منابع مرجع کتابخانه ملی ایراد فرمودند امیدوارم دوستان بجای نقد غیر منصفانه به ماهیت ان توجه فرمایند و از سخنان غیر کارشناسی پرهیز کنند چون عده ای کتابخانه ملی را میراث اجدادی خود می دانند و قصد ندارن مدیریت را نیروهای جوانتر با تجربه واگذار کنن
    • . ۰۰:۳۵ - ۱۳۹۹/۰۵/۰۳
      این هم از غرور و نخوت شماست که برای اطرافیان و انتقاداتشون ارزش قائل نیستید
  • Mohsen Abadani ۲۳:۵۶ - ۱۳۹۹/۰۵/۰۲
    با این هجمه ها از طرف افراد بی نام و نشان و فیک معلومه حق کدوم طرفیه
    • مریم باقری ۱۳:۳۰ - ۱۳۹۹/۰۵/۰۳
      آقای آبادیان با احترام به نظر جنابعالی به نظر من کلمه حق را درست فرمودید چون واقعا با این توصیفی که از خرید کتابهای به درد نخور هندی شده در حق کتابخانه ملی و اعضا آن ناحقی شده و به عبارتی این کار حق الناس محسوب می شود.
    • ۱۴:۳۱ - ۱۳۹۹/۰۵/۰۳
      الان خودت مثلا فیک نیستی ؟
  • کارمند کتابخانه ملی ۱۳:۱۶ - ۱۳۹۹/۰۵/۰۳
    آقای دکتر امیرخانی چرا یک کلام نمی گویید که بایستی خیلی زودتر از اینها از کارهای اشتباهی که توسط آقای دکتر خسروی انجام می شده صحبت می کردید والان خیلی دیر شده. خب بفرمایید برای همه مشخص بشه که از حب جاه و مقام بوده یا علاقه و احترام به ایشان.یا به قول مرحومه خانم پوری سلطانی در زمانی که نامه ای تهیه کرده بودید برای منصوب کردن آقای دکتر خسروی به ریاست کتابخانه و از آن بانوی گرامی خواسته بودید امضا بکند گفته بود باز این امیرخانی دوره افتاده.واقعا این همه لطف و هواخواهی آدم از بچه خودش هم ندیده.
  • بی طرف ۱۳:۲۲ - ۱۳۹۹/۰۵/۰۳
    با عرض پوزش از همه افرادی که نظرات مثبت یا منفی در مورد مطلب مورد نظر دادند. حقیقتا من کاری به اینکه چه کسی مقصر بوده و کامنتهای انتقادی، ندارم. ولی هنوز کامنتی و توضیحی از جناب یا جنابانی که این خریدهای فیک کردن ندیدم حداقل آقای دکتر خسروی که اسمشان مطرح شده است پاسخی بدهند.باتشکر
  • اسماعیل جنیدی ۱۳:۴۴ - ۱۳۹۹/۰۵/۰۳
    من دو بار این مطلب را خواندم. از کسی اسم برده نشده. چرا برخی برآشفتند و .... ظاهرا برخی از مسئولین کتابخانه ملی، جزو خط قرمزها هستند و بری از اشتباه. چقدر خوش به حال کتابخانه ملی می شد که برخی از این افراد بدون عیب و نقص، بر می گشتند به مدرسه هاشون و کار ناظمی و مبصری خودشون را انجام می دادند.
  • کارمند کتابخانه ملی ۱۵:۳۲ - ۱۳۹۹/۰۵/۰۳
    جناب امیرخانی اینکه چون نام افراد مستعاره من جواب نمی دهم، دلیل خوبی برای فرار از پاسخگوئی به انتقادات نیست . اگر افراد نام خود را به دروغ احمدی، اصغری و یا خیلی چیزهای دیگر بگذارند ، دلیل بر فیک نبودن آنهاست؟؟؟ مهم انتقادی است که به عملکر شما و مدیریت شما می شود . و اگر پاسخی و دفاعی داشتید می بایستی جواب می دادید . این نشانگر ضعف و عدم دلیل قانع کننده در دفاع از خودتونه. ملت را نادان فرض کنید . ما که دیگه کارمند کتابخانه ملی هستیم و همه چیز را داریم از نزدیک می بینیم. امیدوار هرگز طمع مدیریت مجدد در این سازمان را نداشته باشید
    • فیک ۰۱:۱۷ - ۱۳۹۹/۰۵/۰۴
      باز خوبه آقای دکتر امیرخانی جوابی داده آقای دکتر خسروی چرا جواب نمیده؟ ا
  • کتابدار ۲۳:۵۷ - ۱۳۹۹/۰۵/۰۳
    جناب آقای امیرخانی از کامنت اول تا آخر دو مطلب عمده با واژه‌های متفاوت خوب یا بد عنوان شده و تقربیا همه افراد دو پرسش مطرح کرده‌اند : ۱- شما در دوره مدیریت خودتان چه مدیریت اطلاع رسانی از سی تیر تا تخصصی و عمومی و چه معاونت کتابخانه چه خدمتی کردید که حالا اینگونه از نواقص رونمایی می‌کنید؟ ۲- چرا بعد از گذشت سالها این زمان را برای نقادی این کتابها انتخاب کردید چرا این کتابها در سالهای مدیریت شخص شما مورد نقد قرار نگرفت؟ بنظر جنابعالی ‌پاسخ دادن به این دوسؤال مستقیم و اساسی نیاز به دانستن اسم افراد و‌ امضا دارد؟ شاید به قول دوستی صرفا بهانه‌ای هست برای طفره رفتن از پاسخگویی. هر چند بجاست افرادی که در تهیه این‌کتابها نقش داشته اند نیز برای روشن شدن اذهان کتابداران ، در دفاع از خود و یا اعتراف به اشتباه، صحبت کنند.
    • کتابدار ۱۰:۴۷ - ۱۳۹۹/۰۵/۰۴
      به نظر می رسد ابتدا باید به موضوعی که مطرح شده خریدمرجع نماهای هندی پاسخ داده شود البته اگر آقای دکتر خسروی پاسخی داشته باشند.
    • کارشناس ۱۰:۴۹ - ۱۳۹۹/۰۵/۰۴
      راستی الان کدوم یک از این کامنتهای با اسم مستعار برای آقای دکتر خسروی هست؟؟؟؟!!!!
  • کارمند کتابخانه ملی ۰۱:۳۱ - ۱۳۹۹/۰۵/۰۴
    در متن اسمی از آقای دکتر خسروی نیامده.اسم ایشون را افرادی که کامنتهایی حال نگوییم توهین آمیز و مثلا با عکس العمل شدید مخالفت آمیز با مطلب گذاشتند مطرح کردن و توجه همه را جلب کردن که ای وای پس این خرید توسط دکتر خسروی انجام شده. بنده خدا ایشون درگیر دوستی خاله خرسه شدن.
    • عسکر نوروزی ۲۲:۰۴ - ۱۳۹۹/۰۵/۰۴
      یکی از اولین درس هایی که در دوره کاردانی کتابداری خواندیم درس مجموعه سازی و کتاب انتخاب کتاب مرحوم سینایی بود در اون درس و کتاب، نحوه انتخاب کتاب و شیوه ارزشیابی کتاب به تفضیل بیان شده بعدتر در درس های مراجع به تفضیل با مراجع،اهمیت و نحوه انتخاب آشنا شدیم بعدترها که الواح نوری آمدند دائره المعارفها هم با حجم کم و سرعت و عمق بازیابی بیشتر وارد عرصه شدند. اینکه در کتابخانه ملی در حوزه انتخاب و ارزشیابی منابع مرجع چنین اشتباه فاحشی رخ داده زنگ خطری است در سطح ملی که برای خرید نرم افزارهای مرتبط با کتابخانه و بانک های اطلاعاتی با توجه به اینکه نقد و توجه چندانی به این عرصه در سطح ملی نشده احتمالا ما با خطاها حیف و میل ها و رانت های بیشتری در این حوزه مواجه باشیم . از جناب آقای دکتر امیر خانی تشکر می کنم که با این یاداشت کوتاه پر مخاطب و پر بارخورد فتح بابی شدند به توجه به مسایل بنیادین انتخاب و خرید منابع در سطح ملی
  • منتقد ۱۵:۱۱ - ۱۳۹۹/۰۵/۰۴
    جناب کارشناس ما توهینی ندیدیم؟ از نظر شما انتقاد با توهین یکی است؟ مضافا اینکه نظرات کاربران چه ربطی به دکتر خسروی داره؟؟؟
  • ۱۹:۴۳ - ۱۳۹۹/۰۵/۰۴
    متاسفانه کتابخانه ملی شده محل جولان آدمهای سیاسی. هر نوجوانی میخواهد مشق مدیریت کند و رزومه جمع کند میاد کتابخانه آزمون و خطا می کند.
  • مدیر سابق ۱۵:۵۲ - ۱۳۹۹/۰۵/۰۵
    به عقیده من و صرف نظر از بحث فوق، دوره کاری جناب دکترخسروی می شود به دو بخش تقسیم شود. بخش اول که با وجود مدیران توانمند و دلسوز و سلامتی مانند مرحوم دکتر مزینانی و مرحوم نوری پور و دکتر امیرخانی کارها به خوبی پیش می رفته. بخش دوم‌مربوط به چند سال اخیر است که به دلیل نبودن آدمهای قوی در کنار ایشون، عملا هیچ کار مهمی انجام نشده است و بیشتر وقت ایشان صرف مسایل حاشیه ای شده است.
  • فیض ۱۴:۴۵ - ۱۳۹۹/۰۵/۰۶
    با کامنت های سوگیرانه که قشنگ معلومه کار چه کسانیه و برای تطهیر چه کسانیه دیگه خوندن کامنت ها و دادن نظر ارزشی نداره

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها