یکشنبه ۲۲ تیر ۱۳۹۹ - ۰۹:۰۸
محرومیت کتاب‌فروشی‌ها از فروش کتاب درسی منجر به تعطیلی آن‌ها می‌شود

بعضی از شهرستان‌ها که فقط یک کتاب‌فروشی یا تعداد بسیار کمی دارند در صورت عدم فروش کتاب‌های درسی دیگر نمی‌توانند به فعالیت ادامه دهند و با تعطیلی آن‌ها در آن شهر اصلا کتاب‌فروشی نخواهد بود.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، امین آصفی رییس انجمن فرهنگی ناشران آموزشی با ارسال یادداشتی به ایبنا به تبعات و آثار عدم فروش کتاب‌های درسی توسط کتاب‌فروشان پرداخته است و اجرای آن را دلیل تعطیلی کتاب‌فروشی‌ها در شهرهای کوچک می‌داند. متن این یادداشت به شرح زیر است؛
 
اخیرا خبر ثبت‌نام و پیش خرید تمامی کتاب‌های درسی در تمامی مقاطع تحصیلی توسط سامانه وزارت آموزش و پرورش در رسانه‌ها منتشر شد که بر این اساس کتاب‌فروشی‌های سراسر کشور از عرضه کتاب‌های درسی در تمامی مقاطع بیرون گذاشته شدند و تولید و عرضه این کتاب‌ها برای سال آینده تحصیلی تنها از طریق سامانه فروش و توزیع مواد آموزشی انجام می‌پذیرد.
 
درآمد فروش کتاب‌های درسی توسط کتاب‌فروشان از منابع درآمدی قدیمی صنف کتاب‌فروشان است که در روزهای رکود فعالیت و خسارات مالی ناشی از کرونا صنف ناشران و کتاب‌فروشان بیش از پیش دچار نگرانی و نزدیکی به ورشکستگی کرده است.
 
باید دقت کنیم که یکی از مزایای خرید حضوری کتاب از کتاب‌فروشان ارتباط عمومی دانش‌آموزان و خانواده‌ها با کتاب‌فروشی‌ها و مراکز فرهنگی بوده که آنان به بهانه خرید کتاب‌های درسی نوعی ارتباط و آشنایی و پیوند میان کتاب‌فروشی‌های محلی و خانواده‌ها و نیز گردش اقتصادی این مشاغل در شهرها را ایجاد می‌کرده‌اند.
 
به نظر می‌رسد در مقطع کنونی و با توجه به شرایط اقتصادی صنف ضعیف ناشر فرصت مناسبی برای واگذاری موضوع عرضه این محصولات به صنف تخصصی آن بیش از پیش احساس شده و دولت می‌تواند با چنین اقدامی گامی مهم در زمینه خصوصی‌سازی نیز بردارد.
 
البته با سابقه چند دهه فروش کتب درسی دانش آموزان توسط کتاب‌فروشان بدون هیچ مشکل و با کمترین سود وجود داشته؛ ضروری است که آموزش و پرورش همچون گذشته به تصدی‌گری و نظارت و مسائل کلان آموزشی پرداخته و بر اساس اصل 44 قانون اساسی این امور را به بخش خصوصی و کتاب‌فروشان وانهد.
 
از نارسایی‌ها و مشکلات این نوع فروش به عدم توزیع به‌موقع کتب درسی، ایجاد بازار سیاه و فروش نسخه‌های کپی کتب درسی به چندین برابر قیمت، عدم فراگیری زیرساخت مناسب جهت ثبت‌نام و خرید اینترنتی مناطق کم‌برخوردار، ایجاد زمینه‌های فساد و رانت می‌توان اشاره کرد.

آنچه مسلم است اگر چه سود حاصل از فروش کتاب‌های درسی کم بوده اما با حضور دانش‌آموز و خانواده‌های آنان در کتاب‌فروشی، آنان نسبت به خرید کتاب‌‌های دیگر کمک آموزشی یا عمومی  یا نوشت‌افزار اقدام می‌کردند که این گردش مالی برای کتاب‌فروشان مناسب بوده است.
 
لازم به ذکر است بعضی از شهرستان‌ها که فقط یک کتاب‌فروشی یا تعداد بسیار کمی دارند، در صورت عدم اجرای چنین فروش‌هایی دیگر نمی‌توانند به فعالیت ادامه دهند و با تعطیلی آن‌ها دیگر در آن شهر اصلا کتاب‌فروشی نخواهد بود و شهر بدون کتاب‌فروش معنی ندارد و دور از شأن فرهنگی است.

متاسفانه امسال نیز با شیوع ویروس کرونا و ضربات مالی به کسب و کارها خصوصا صنعت ضعیف نشر و کتاب و از سوی دیگر تعطیلی مدارس و واحد‌های آموزشی، کتاب‌فروشان متحمل زیان‌های فراوانی شده و اکنون با حذف این بخش از فروش و قطع کردن ارتباط بین دانش آموز و خانواده‌های آنان با یکدیگر قطعا شاهد تعطیلی و ورشکستگی کتاب‌فروشان و موزعان زیادی خواهیم بود.
 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها